Page 36 - Konstrukcje Stalowe Nr 137
P. 36
Z Życia Izby
turalnych w energetyce zawodowej. Mamy założenia długoterminowego Piotr Kledzik: – budownictwo to lokalny biznes, to co się sprawdziło na
rozwoju, natomiast strategia jest dokumentem wdrażanym (rozliczanym innych rynkach u nas nie musi. Po roku 2020 firmy z renomą, know-how,
na bieżąco, trudno zamarkować liczby i wskaźniki na wiele lat), nie jest referencjami znajdą klientów. My także obecnie wykonujemy małe zlece-
wizją. Długa strategia byłaby nieodpowiedzialna wobec Grupy Kapita- nia. Firma z kapitałem zagranicznym jest polską firmą, bo ma rodzimą
łowej, ale wiemy gdzie chcielibyśmy być za 10 lat w dziedzinie badań tradycję, zatrudnia polskich pracowników, jest blisko inwestora. Co do
i rozwoju. strategii – sinusoida w budownictwie jest coraz krótsza, zatem planować
można maksymalnie na 3 do 5 lat.
Tadeusz Rybak: – trzeba odróżnić strategię od wizji. Jeden z inwesto-
rów pytał mnie w trakcie sprzedaży firmy co z nią będzie za 5, 10 lat. Józef Zubelewicz: – na okres pięcioletni trzeba łączyć strategię z bu-
Odpowiedziałem, że nie jestem wizjonerem, lecz menedżerem, który powi- dżetem. Należy dokonać restrukturyzacji przed 2020 r., potem będzie
nien podejmować decyzje tu i teraz. Horyzont czasu trzeba powiązać z re- praca, ale dla silnych i wyspecjalizowanych wykonawców oraz dobrych
aliami gospodarki krajowej, mamy perspektywę 2014–2020. Będzie dużo podwykonawców (optymalizacja kosztów). Istnieje problem głównie doty-
inwestycji w wielu branżach. Strategię bym wydłużył na 7 lat, inwestycje czący zleceń z sektora publicznego, za dużo jest jednocześnie ogłaszanych
zasilane środkami unijnymi potrwają do 2022 r. przetargów.
W nawiązaniu do tej wypowiedzi Baudler zapytał panelistów, czy my- Robert Ruszkowski: – nie ma jednej strategii. Stosujemy dywersyfika-
ślą o tym, co będzie po roku 2020, czy skupiają się na chwili obecnej. cję geograficzną, by po 2020 r. mieć silną pozycję na rynkach zagranicz-
I czy firmom z kapitałem zagranicznym jest łatwiej przewidywać przy- nych, niemniej w Polsce będzie praca. Jesteśmy skoncentrowani na na-
szłość. szym produkcie, czyli głównie budownictwie mostowym i branży morskiej.
Leszek Gołąbiecki: – strategia musi dostosowywać się do rynku, pie- Agnieszka Wasilewska-Semail: – Rafako jest firmą technologiczną, nie
niądze unijne będą napędzać gospodarkę. Obecnie realizowane przez nas można nie być innowacyjnym w branży energetycznej. Pracując na licen-
prace nie wymagają strategii. Firmy budowlane winny się przygotować cjach zagranicznych, jako podwykonawca dużych grup energetycznych,
na lata dwudzieste, my to robimy. Powinny myśleć, co zrobić z rzeszą pra- wiele się nauczyliśmy, obecnie dopracowaliśmy się własnych technologii.
cowników, jak zapewnić im zatrudnienie poprzez rozwój usług eksporto- Będziemy inwestować w nowe technologie ze środków własnych i róż-
wych, nie tylko na Zachodzie, ale i na rynkach wschodnich. nych funduszy. Nie wejdziemy na rynki zachodnie, nie ma na to szans, ale
możemy zaistnieć na dalekowschodnich. Jest w Polsce wiele środków na
Jerzy Jończyk: – przewidujemy 5-letni boom, a później? Czerpiemy do- innowacje, nie tylko unijnych. Ale pod jednym warunkiem – efekty muszą
świadczenia z rynków zagranicznych, ale działamy na lokalnym. Po roku być skomercjalizowane, a my, jako kraj, nie myślimy o komercjalizacji
2020 nie będzie wielkich inwestycji infrastrukturalnych, toteż nastawiamy rozwiązań technologicznych.
się na mniejsze zlecenia, np. od samorządów, także w formule PPP.
Fot. Mikołaj Marszycki
36
grudzień 2015 6(137)