Page 13 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 13

KODEKS URBANISTYCZO-BUDOWLANY

doskonałego, to tylko etap, gdyż musi zostać uchwalona          ryzyko, trudno wykluczyć, że za jakiś czas trzeba będzie je
ustawa wprowadzająca, która opisze warunki przejściowe,         zmieniać.
jako że wiele mechanizmów zostanie zastąpionych innymi.
Są sprawy w toku, nie można tego zmienić z dnia na dzień,         • Trudno Panie Profesorze zweryfikować coś nowego,
wiele uszczegółowień musi być zawartych w  przepisach           jeśli ono jeszcze nie zaistniało.
przejściowych, proces wdrażania postanowień Kodeksu bę-
dzie trwał wiele lat. Zapewne szybciej to nastąpi w dziedzi-      – Nie do końca, istnieją takie pojęcia jak pilotaż, symula-
nie budownictwa, dłużej w obszarze planistycznym, urbani-       cja, gra strategiczna, można ograniczyć obszar niewiedzy.
stycznym. Nawiążę w tym miejscu do wcześniej wskazanej          Dla mnie zawsze istotna jest wiedza, dobra prognoza, cenię
asymetrii: część budowlana – część urbanistyczna. Ona           je znacznie wyżej niż przeświadczenie autora, że jego pomysł
wypacza obraz realnego procesu budowlanego, w  którym           jest najlepszy. Ważne jest jak będziemy do niej dochodzić.
ogromną rolę, także z punktu widzenia społecznego, odgry-
wają takie kwestie jak bezpieczeństwo, koszty itp. Te zagad-      • Kończąc naszą rozmowę, którą prowadzimy w listopa-
nienia nie powinny być umniejszane, odsyłane w kodeksie         dzie ub.r., chciałbym Pana spytać o ocenę stanu polskiego
do innych aktów prawnych.                                       budownictwa. Dane opublikowane przez GUS oznajmiają,
                                                                że w październiku produkcja budowlano-montażowa była
  Podam przykład: istnieją warunki podstawowe, które wi-        o 20,1% niższa niż przed rokiem. Mamy problem?
nien spełniać obiekt budowlany, a  ich lista ostatnimi laty
wielce się wydłużyła. To świadczy o wielkim postępie tech-        – Sądzę, że tak. Problem w  opóźnieniu kontraktowania
nicznym w  tej materii, chodzi nie tylko o  samą „skorupę”.     dużych robót, wiemy jakie są tego przyczyny, m.in. bez środ-
Mówimy o bezpieczeństwie, komforcie użytkowania budyn-          ków unijnych nie można zacząć żadnej poważniejszej budo-
ku, a o tym decyduje to, co się znajduje w jego wnętrzu np.     wy, drogowej czy kolejowej, wstrzymane zostały, też przez
jakość materiałów, rozwiązania techniczne, ilość i  wydol-      samorządy, nowe przetargi. Obecnie coraz więcej kontrak-
ność instalacji. Skwitowanie tych zagadnień w Kodeksie, że      tów jest podpisywanych przez inwestorów publicznych, by
to są „szczegóły techniczne” i zostaną rozstrzygnięte w in-     wymienić GDDKiA czy PKP PLK, z uwzględnieniem środków
nych aktach prawnych (do których Kodeks odsyła) jest jego       z nowej perspektywy finansowej. Ale to jest jedna część pro-
wadą, jako że w  przypadku wielu inwestycji są to kwestie       blemu. Zalecam spojrzenie na dalszą przyszłość – co będzie,
wręcz decydujące o ich prawidłowej realizacji.                  gdy ten drugi etap finansowania naszego rozwoju ze środ-
                                                                ków unijnych skończy się w 2020 r. i następnej perspektywy
  • Ale przecież generalną ideą Kodeksu, jak głoszą jego        nie będzie. Trzeba na to patrzeć w wielu aspektach, nie tyl-
autorzy, jest umieszczenie w jednej ustawie wszystkich za-      ko bieżących, ale strategicznych zmian, które nas czekają.
gadnień związanych z procesem budowlanym.                       I one będą bardziej bolesne od obecnych. Stanowią sygnał,
                                                                że trzeba zreorganizować sektor budowlany, znaleźć inne
  – Niestety, tak nie jest, dlatego w wielu opiniach pojawiła   kierunki rozwoju i  zagospodarowania całkiem dużego po-
się konstatacja, że nie zasługuje ona na nobilitujące miano     tencjału, którym dysponujemy. Dotychczasowe osiągnięcia
Kodeksu, chociaż w naszym systemie prawnym nie ma hie-          budownictwa w Polsce są ogromne, bez precedensu wobec
rarchizacji ustaw, oczywiście nie licząc Konstytucji. Wszyst-   lat minionych.
kie są równe, niektórym nadajemy „szlachetną” nazwę
Kodeksu, a  to zobowiązuje do całościowego ujęcia skom-           • Czy ma Pan na myśli budownictwo infrastrukturalne?
plikowanych i  rozległych spraw. Bardzo nam tego brakuje          – Przede wszystkim, choć nie tylko. Pomysł aby skierować
w tym projekcie.                                                w większej mierze ten potencjał na budownictwo mieszka-
                                                                niowe nie jest zły, ale ta branża jako całość ma to do siebie,
  • MIiB zapowiada zakończenie konsultacji społecznych          że jak się stale nie inwestuje, buduje, remontuje, moder-
w grudniu 2016 r. Czy to dobra decyzja?                         nizuje to ona zamiera. Utrzymanie obiektów zawsze mniej
                                                                kosztuje, niż ich budowa. Myślenie perspektywiczne musi
  – Nie, bo dotychczasowe trwały krótko. Proszę pamiętać,       uwzględniać zmiany, także w przypadku kadr. Obserwujemy
że prace Komisji Kodyfikacyjnej były bardziej transparent-      na uczelni zainteresowanie nowymi kierunkami, młodzież
ne, środowisko miało wiele informacji o tym nad czym ona        wie, że jak wejdzie do zawodu za 5–8 lat będą inne warun-
pracuje, jakie ma pomysły. To było rozłożone w czasie, stwa-    ki. Musimy im zaoferować pakiety kompetencji związane
rzało możliwości zajęcia stanowiska, przekazania uwag.          z utrzymaniem infrastruktury. To co powstało i obecnie jest
W  przypadku Kodeksu nie wiedzieliśmy do czego prace            realizowane za 15–20 lat trzeba będzie remontować.
zmierzają, a tyle, że rodzi się siłami ministerstwa i zostanie    • Powiedzmy na koniec o  barierach doświadczanych
nam przekazany do zaopiniowania. Nastąpiło to 30  wrze-         przez budownictwo.
śnia i dano nam miesiąc... Postawiono nas w trudnej sytu-         – Rozbudowane prawo, procedury, ubieganie się o różne
acji, toteż w przygotowanych przez nas uwagach pozostało        zgody, ale najistotniejsze są środki finansowe, jeśli będzie
jeszcze nie jedno pole wymagające sprecyzowania. Nas in-        ich dostatecznie dużo to można, jak wiemy z  lat poprzed-
teresuje dobry Kodeks, prace nad nim muszą jeszcze trwać,       nich, wiele przeszkód pokonać, np. ograniczonymi ingeren-
jeśli ma powstać rzetelny akt prawny. W opiniach poświęco-      cjami legislacyjnymi. I  budownictwo będzie się rozwijać.
nych projektowi były i takie, być może skrajne, że jest on na   Dlatego ważniejsze jest, aby powstało dobre i  trwałe pra-
tyle niedoskonały, że może nie zmieniajmy tego, co jest i zo-   wo, a nie tylko, żeby ono powstało. Problemem zwłaszcza
stańmy z aktualnym stanem regulacji prawnych. Pośpiech          w przypadku inwestycji celu publicznego jest i to, że proces
nie jest wskazany, to nie jest paląca potrzeba, mówimy          ich przygotowania do momentu rozstrzygnięcia przetargu
o  wieloletnim oczekiwaniu środowiska związanego z  bu-         dziwnie się wydłuża i dzieje się to kosztem okresu przezna-
downictwem, znużonego bałaganem w  tej dziedzinie go-           czonego na bezpośrednią realizację. To bardzo przeszkadza
spodarki, oczekującego na konkretne, a przede wszystkim         inżynierom budownictwa. Co prawda szybko rozwijają się
trwałe rozwiązania usprawniające procesy inwestycyjne.          technologie i organizacja prac budowlanych, ale nie na tyle
Kodeks powinien sankcjonować dobre praktyki, nadawać            by coś powstało w rok zamiast w 3–4 lata. Pośpiech stwarza
im spójność, czynić kompletnymi. Natomiast w  projekcie         warunki do popełnienia błędu. Można by wskazać wiele in-
Kodeksu mamy wiele nowych pomysłów na istniejące bo-            nych przeszkód, ale na tych poprzestańmy.
lączki, które nie zostały sprawdzone. Niosą z  sobą pewne         • Dziękuję za rozmowę.

                                                                 1/144   KONSTRUKCJE STALOWE                                    13
                                                                02.2017
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18