Page 12 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 12

KODEKS URBANISTYCZO-BUDOWLANY

Krytyczny
   g os środowiska

– Podstawową wadą projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego jest jego
asymetria, nierównomierne rozłożenie akcentów na gospodarkę przestrzenną
i część budowlaną – mówi prof. ZBIGNIEW KLEDYŃSKI z Zakładu Budownictwa
Wodnego i Hydrauliki na Wydziale Instalacji Budowlanych Hydrotechniki i In-
żynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej, wiceprezes Polskiej Izby Inży-
nierów Budownictwa w rozmowie z Andrzejem Uznańskim.

  • Panie Profesorze, 13 października 2016 r. powstał z ini-  gadnień. Zdominowała go część urbanistyczna kosztem
cjatywy Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa Komitet          budowlanej, która została znacznie odchudzona względem
Problemowy B-21, którego został Pan przewodniczącym.          Ustawy Prawo budowlane. Mamy cały szereg odesłań do
W jakim celu i skąd ta nazwa?                                 innych aktów prawnych, przyszłych ustaw – kilkadziesiąt
                                                              upoważnień odwołujących się do nowych ustaw i licznych
  – Określa liczbę instytucji, które do niego przystąpiły,    rozporządzeń precyzujących pewne kwestie. Jednocześnie,
czyli samorządy zawodowe, organizacje i  stowarzyszenia       te delegacje nie są dostatecznie precyzyjne, co może zrodzić
naukowo-techniczne związane z  branżą budowlaną. Mini-        wiele problemów natury legislacyjnej.
sterstwo Infrastruktury i  Budownictwa 30 września 2016  r.
przedstawiło projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlane-           Rozporządzenie może wręcz wypaczyć ideę zapisu za-
go, który ma zastąpić Ustawy Prawo budowlane, Prawo           wartego w  Kodeksie. Problem w  tym, że nie dysponujemy
o  planowaniu i  zagospodarowaniu przestrzennym i  inne       wszystkimi projektami planowanych ustaw i rozporządzeń,
akty wykonawcze. Pojawienie się tego projektu stało się im-   wobec tego trudno opiniować materiał, który odsyła nas
pulsem przyspieszającym działania PIIB w celu integracji or-  donikąd, a  zarazem to odesłanie jest niejasne i  nie wiemy
ganizacji reprezentujących szeroko rozumiane środowisko       czego możemy się spodziewać w kolejnym akcie prawnym.
budowlane; by mówić jednym głosem wobec ministerialnej        Ministerstwo tę sytuację tłumaczy przyjętą strategią legisla-
inicjatywy. Nawiązywaliśmy do powołanej przed laty grupy      cyjną, ponieważ część zagadnień np. związanych z  wyko-
B-8, która skupiała izby zawodowe architektów, urbanistów,    nywaniem zawodu inżyniera budownictwa czy architekta
inżynierów budownictwa, stowarzyszenia naukowo-tech-          musi być ujęta w ustawie o samorządach zawodowych, któ-
niczne. Ale wyczerpała swój potencjał współpracy.             ra będzie podlegała notyfikacji. To są działania taktyczne,
                                                              de facto opóźniające proces legislacyjny, a my powinniśmy
  Komitet Problemowy to zespół roboczy Grupy B-21, który      wiedzieć co będzie w tych dokumentach.
ma koordynować prace nad przygotowaniem opinii doty-
czących projektu, forum wymiany poglądów także w innych         • Stanowisko wobec projektu Kodeksu grupa B-21 sfor-
kwestiach istotnych dla naszego środowiska. Z jednej stro-    mułowała w uwagach skierowanych do resortu infrastruk-
ny – tak duża liczba jego uczestników stanowi o jego war-     tury i budownictwa. Jaki jest ich charakter?
tości, z  drugiej – zawęża pole kompromisu przy różnego
rodzaju działaniach. Niemniej uważam, podzielając zdanie        – Jak już mówiłem projekt zawiera wiele nieokreślonych
Andrzeja Dobruckiego, Prezesa Izby, że trzeba dyskutować      pól, toteż jego opiniowanie i  ferowanie odpowiedzialnych
nawet przy różnicy zdań dotyczących szczegółowych roz-        ocen jest bardzo trudne. Struktura naszego stanowiska skła-
wiązań, słowem dowiadujmy się o nich we własnym gronie,       da się na wstępie z uwag ogólnych, a następnie kilkudzie-
a nie od osób trzecich.                                       sięciu szczegółowych odnoszących się do poszczególnych
                                                              artykułów. Ponadto przekazaliśmy kilkadziesiąt stron uwag
  • Jakie są zatem najistotniejsze postulaty wobec Kodek-     szczegółowych w postaci tabelarycznej. Dostaliśmy bardzo
su liczącego ponad 200 stron i 607 artykułów?                 krótki czas na zaopiniowanie projektu, a  członkowie B-21
                                                              formułowali wiele konkretnych uwag o  różnym ciężarze
  – Skoro jest tak obszerny to rodził nadzieję, że ujmie ca-  merytorycznym. Chcieliśmy opracować stanowisko łączące
łość zagadnień począwszy od związanych z ładem planowa-       opinie szerokiej grupy interesariuszy, które resort powinien
nia przestrzennego, procesami przygotowania terenów pod       wziąć pod uwagę jako istotny głos środowiska. A to wyma-
inwestycje, samego procesu inwestycyjnego, budowlane-         ga kompromisu, Izba Architektów RP tej finalnej oceny nie
go, a kończąc na rozbiórce czyli finale życia obiektu. Takie  podpisała, mimo iż uczestniczyła w pracach nad nią, prze-
oczekiwania wiązaliśmy z  Kodeksem ponieważ prace nad         słała resortowi własną opinię. Nie wiem, jak się odniesie
nim trwają od kilku lat, mieliśmy liczne gremia, w tym Ko-    ministerstwo do tych wszystkich, nie tylko naszych uwag.
misję Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego. Nasze środowi-         Wiele kwestii wymaga doprecyzowania. Spotykaliśmy się
sko oczekuje porządkujących zmian, Kodeks ich nie spełnia.    z urzędnikami ministerstwa, pytali nas o wiele spraw, przed
MIiB zrezygnowało z Komisji i własnymi siłami przygotowało    nami długa droga.
projekt. Co prawda korzysta on z  dorobku wcześniej dzia-
łających gremiów, ale wiele pomysłów czy rozwiązań jest         • Kiedy projekt stanie się Kodeksem, czyli zostanie
oryginalna. Podstawową wadą projektu Kodeksu jest asy-        uchwalony przez Sejm?
metria, nierównomierne rozłożenie akcentów na gospodar-
kę przestrzenną i część budowlaną – jest nierówny z punktu      – Trudno powiedzieć, docierały do mnie różne informacje,
widzenia jakości i szczegółowości opracowania różnych za-     mówiło się o końcu 2016 r., I kwartale przyszłego roku, a tak-
                                                              że jego końcu. Niemniej samo uchwalenie Kodeksu, oby

12 KONSTRUKCJE STALOWE   1/144
                        02.2017
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17