Page 10 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 10

MIĘDZY UCZELNIĄ A PRAKTYKĄ

Absolwenci
        zw aszcza dla regionu

     Rozmowa                                                          dyspozycji. Decydują pewne właściwości charakterologiczne
  z Dziekanem                                                         i  być może tradycje rodzinne. W  trakcie studiów oczywiście
                                                                      rozpoznajemy osoby o  takich uzdolnieniach i  one się dość
      Wydziału                                                        wcześnie ukierunkowują na działalność menadżerską. Jeże-
Budownictwa                                                           li zaś chodzi o  wiedzę niezbędną do prowadzenia firmy jak
i Architektury                                                        znajomość rachunkowości czy procedur podatkowych oraz
                                                                      poruszania się w biznesie, to jest to wiedza, której wprawdzie
  Politechniki                                                        można częściowo nabyć na odpowiednich kierunkach stu-
    Lubelskiej,                                                       diów, ale decyduje tu doświadczenie. Większość takiej wiedzy
   dr. hab. inż.                                                      zdobywa się w trakcie pracy.
BOGUSŁAWEM
  SZMYGINEM                                                             • Czy nie uważa Pan, że korzystna byłaby wcześniejsza
                                                                      specjalizacja w jakiejś branży budownictwa ponieważ wie-
       • Panie Profesorze, dobry kandydat na studia techniczne        dza specjalistyczna jest dziś ogromnie bogata. Czy obecne
    to już ważny warunek dobrze wykształconego absolwenta.            proporcje między czasem przeznaczonym na przedmioty
    Od lat słyszymy, że jakość kandydatów jest słaba, zwłaszcza       teoretyczne a  programem przedmiotów kierunkowych są
    jeżeli chodzi o przygotowanie z nauk ścisłych. Jak Państwo        właściwe?
    sobie radzicie z tym problemem?
                                                                        – Moim zdaniem nie ma tu potrzeby zmian. Korpus przed-
       – Dobrego sposobu na to nie ma. W najbliższych latach bę-      miotów podstawowych dla inżyniera budownictwa powinien
    dziemy się starali zmniejszać liczbę przyjmowanych osób, co       być zachowany. Szczegółowa wiedza specjalistyczna dość
    pomoże wyrównywać zaległości. Przyczyny demograficzne też         szybko się zmienia. Absolwent powinien mieć nawyk samo-
    zapewne wpłyną na liczbę przyjętych. Chcemy rozwijać studia       dzielnego, stałego podnoszenia swoich kwalifikacji. Natu-
    dla kandydatów zza granicy, m.in. z Ukrainy. Powstają warun-      ralnie praktycy, z którymi mamy kontakt, niekiedy zgłaszają
    ki, by osiągnąć relację 11–12 studentów na jednego samo-          pewne uwagi do systemu kształcenia, ale nie dotyczą one ta-
    dzielnego pracownika naukowego, co wpłynie na podniesieniu        kich zmian programowych. Potrzeby rynku staramy się zaspo-
    poziomu i bardziej efektywne, wyższe jakościowo kształcenie.      koić tworząc bezpłatne studia podyplomowe „Budownictwo
    Właściwie jesteśmy już blisko takiej relacji. W ostatnich latach  dla Architektów i Instalatorów” realizowane w ramach projek-
    nasz Wydział nie miał problemów z rekrutacją na oba kierunki,     tu Politechnika przyszłości – dostosowanie oferty do potrzeb
    nawet przy zwiększeniu na nich limitu miejsc. Liczba kandy-       rynku pracy i GOW – finansowanego z Programu Operacyjne-
    datów na Budownictwo oraz kierunek Architektura znacznie          go Kapitał Ludzki. Przygotowujemy też studia podyplomowe
    przekraczała oferowaną liczbę miejsc. Na kierunek Architek-       „Eksploatacja budynków – problemy prawne i techniczne” dla
    tura zgłaszało się ok. 5 osób na jedno miejsce, na kierunek       ludzi, którzy w praktyce natykają się na nowe dla nich proble-
    Budownictwo ok. 4 osoby. Umożliwia to wybór kandydatów            my eksploatacyjne oraz studia podyplomowe „Bezpieczeń-
    z  wysokimi wynikami z  egzaminu maturalnego. To jest już         stwo pożarowe”, zarówno dla projektantów i  wykonawców,
    pewna selekcja, która pokazuje, że nie kierujemy się prioryte-    jak i osób związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych.
    tem przyjmowania jak największej liczby kandydatów.               To tylko początek naszej nowej oferty w zakresie studiów po-
                                                                      dyplomowych. Będziemy zwiększać też liczbę przedmiotów
       • Ale finansowanie studiów wiąże się z liczbą przyjmowa-       w języku angielskim.
    nych studentów.
                                                                        • Jeżeli pominiemy sprawy branżowe, to czy nie należa-
       – Oczekujemy zmian w  tych zasadach finansowania. Za-          łoby jednak podzielić tego bloku programowego na specjal-
    pewne nastąpi to już w przyszłym roku akademickim.                ność np. projektową, wykonawczą i produkcyjną – tę w prze-
                                                                      myśle materiałów budowlanych?
       • Wiadomo, że w związku z rozdrobnieniem budownictwa
    (działa tu coraz więcej małych firm) często absolwenci-inży-        – Po części takie ukierunkowanie ma miejsce na naszym wy-
    nierowie pełnią rolę szefów-menadżerów. To oczywiście jest        dziale, ale trzeba pamiętać, że przyjmując kandydata mamy
    inny rodzaj zajęcia niż wykonywanie zleconego zadania na          do czynienia z kimś, kto nie ma tak szczegółowo wytyczonej
    konkretnej budowie. Czy wobec tego nie należałoby nieco           drogi zawodowej. Wybór następuje w  trakcie studiów. Naj-
    zmienić programy studiów technicznych w kierunku wiedzy           częściej student nie jest w ciągu pierwszych lat zdecydowany,
    menadżerskiej i przedsiębiorczości?                               co chciałby robić. To się ujawnia później, czasem już w trak-
                                                                      cie praktyki zawodowej i zależy od wielu czynników. Trudno
       – Przedsiębiorczości nie da się nauczyć na uczelni tech-       od razu kandydata wtłaczać w  takie koleiny. Student może
    nicznej. Jest to pewnego rodzaju cecha osobowa, rodzaj pre-       będzie miał nieco bogatszą wiedzę o  praktykach przyszłego
                                                                      zajęcia, ale może czuć się zawiedziony, po prostu żałować
                                                                      zbyt wcześnie dokonanego wyboru. Wtedy musiałby niejako
                                                                      zaczynać od początku. Jestem za tym, żeby miał jak najdłużej
                                                                      możliwość swobodnego wyboru.

                                                                        • Widzimy, że w  ostatnich latach znacznie rozwinęły się
                                                                      narzędzia badania jakości wykonanych robót budowlanych
                                                                      i  obiektów. O  wiele łatwiej zbadać, czy dane elementy są

10 KONSTRUKCJE STALOWE   1/144
                        02.2017
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15