Page 11 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 11
MIĘDZY UCZELNIĄ A PRAKTYKĄ w Polsce pojawiły się zupełnie nowe, rodzime technologie
i wielcy inwestorzy. WBiA znajduje się w regionie sąsiadują-
trwałe i odporne na eksploatację, czy mają odpowiednie cym ze wschodnią granicą Unii Europejskiej i jest Wydziałem,
cechy antykorozyjne czy też cieplne. W jakim stopniu pro- na którym studiowaniem interesują się mieszkańcy Ukrainy.
gram studiów uwzględnia takie możliwości? Liczne przy- Wydział podjął również współpracę z ukraińskimi uczelniami
kłady, zwłaszcza większych inwestycji wskazują, że nadzór w zakresie studiów z podwójnym dyplomem. Nasza politech-
budowlany czasem nie potrafi uniknąć błędów powodują- nika funkcjonuje w regionie o słabym rozwoju gospodarczym,
cych konieczność napraw czy też kosztownego usuwania czego efektem jest mała liczba firm, zwłaszcza dużych, mają-
usterek. cych siedziby w regionie. To ma negatywny wpływ na współ-
pracę z przemysłem w zakresie prac badawczo-rozwojowych
– Mamy specjalizację podyplomową „eksploatacja i utrzy- oraz ofert praktyk dla studentów.
manie obiektów”. W ramach przedmiotów studenci mają
kontakt z problemami eksploatacyjnymi, z metodami sporzą- • Jak Pan ocenia System Boloński na studiach technicz-
dzania charakterystyki energetycznej budynków i innymi pro- nych?
blemami związanymi z energooszczędnością obiektów, insta-
lacji i jakości konstrukcji, a także z aparaturą kontrolną, jaka – Żeby w pełni odpowiedzialnie ocenić działanie tego sys-
jest obecnie stosowana. Mają wszelkie możliwości zdobycia temu potrzebny jest większy dystans czasowy. Ale już teraz
kwalifikacji audytora energetycznego obiektów. widać, że wielką wartością jest znaczne ułatwienie kontak-
tów między uczelniami różnych krajów i wymiany studen-
• Czy na Wydziale istnieją warunki do zatrudniania prak- tów, z których my też korzystamy. Student ma możliwość
tyków jako wykładowców? zapoznania się z nieco innym podejściem do kształcenia, do
specjalności, jaką uprawia, styka się z nieco innymi prakty-
– Problem polega na tym, że poszczególne stanowiska na kami i obyczajami. Jest szersza możliwość korzystania z pro-
uczelni wymagają stopni naukowych. Poza tym jest kwestia gramów wymiany międzynarodowej takich jak Erasmus,
odpowiedniego wynagrodzenia takich wykładowców, więc Sokrates czy Leonardo da Vinci. To możliwe dzięki ujednoli-
na pewno takich praktyków jest za mało. Staramy się to ceniu systemów i zrównaniu wymagań w państwach Dekla-
zmienić. Stosunkowo najlepiej wygląda to w przypadku ar- racji Bolońskiej. Nie wszyscy są u nas entuzjastami takiego
chitektury; doświadczeni architekci chętnie dzielą się swoją „pokawałkowania” studiów technicznych na pierwszy, drugi
wiedzą z adeptami, poza tym architekci znacznie częściej i trzeci stopień, jak to teraz ma miejsce, ale i ta segmentacja
mają możliwość zdobywania stopni naukowych w trakcie ma istotne zalety.
praktyki, a często równolegle łączą działalność zawodową
z pracą na uczelni. W tak twórczej dziedzinie jak architektura • Wspomniał Pan o związkach z regionem. Na czym by one
kontakt z osobowością wybitnego projektanta ma ogromne głównie polegały?
znaczenie.
– Nasza rola w regionie lubelskim polega właśnie na tym,
• Często mamy do czynienia z poglądem, że szkoły i uczel- że dzięki kontaktom ze światową nauką i techniką budowla-
nie powinny nadążać za potrzebami rynku pracy. Ale ten ry- ną dostarczamy fachowców, którzy powinni umieć przenieść
nek bardzo szybko się zmienia. W niektórych latach zgłasza tę nowoczesną wiedzę do praktyki budownictwa w regionie.
zapotrzebowanie na daną specjalność, w następnych już na Małe i średnie firmy budowlane, które wykonują zadania obej-
inną. Czy realny jest więc postulat nadążania? mujące infrastrukturę i budownictwo, i architekturę regional-
ną, potrzebują nowoczesnych rozwiązań na równi ze świado-
– W dużym stopniu zależy to od wykładowców, od tych, któ- mością specyfiki budownictwa lokalnego. Pracownicy uczelni
rzy studenta prowadzą w jego przygotowaniu zawodowym. udzielają ekspertyz i są aktywni w terenie.
Ich kwalifikacje i podejście jest decydujące. Jeżeli mówimy, że
wykształcenie powinno nadążać za coraz szybszym rozwojem • Czy BIM (Building Information Modeling) powinien wejść
techniki i technologii, to trzeba też zdawać sobie sprawę, że do programów studiów?
budowlane innowacje techniczne powstają głównie w wiel-
kich firmach zagranicznych, w ich centrach badawczo-roz- – Sądzę, że nieco zbyt wcześnie by o tym mówić. Pewne
wojowych i stamtąd przenikają do naszej praktyki budowla- elementy trafiają do studentów dzięki inicjatywie poszcze-
nej. Zależy więc nam na zatrudnianiu praktyków, zwłaszcza gólnych wykładowców. BIM pochodzi z praktyki, która nie wy-
tych, którzy mają także doświadczenia z pracy za granicą. pracowała jeszcze na tyle powszechnych wzorców, by można
Rozważamy też wszelkie możliwości zatrudnienia i w ogóle było je wprowadzać do programu. Ale BIM nie jest już zupełnie
kontaktów z zagranicznymi wykładowcami budownictwa. To obcy, początek został zrobiony w tym znaczeniu, że zarówno
wszystko powinno służyć regionalnemu rynkowi pracy, bo na- pracownicy jak i studenci wiedzą o co chodzi i jakie to może
sza uczelnia związana jest przede wszystkim z Lubelszczyzną. mieć znaczenie dla przyszłości budownictwa. Dalsze kroki
Wiadomo, że nie jest to region burzliwej urbanizacji; u nas nie z pewnością nastąpią już w kolejnych latach.
buduje się wysokościowców, nie powstają też wielkiej skali
obiekty inżynieryjne. Rynek nie tworzy więc zapotrzebowania • Czy macie Państwo możliwość lepszego przygotowania
na jakieś szczególne specjalności. Natomiast ważnym proble- absolwentów do egzaminów na uprawnienia budowlane?
mem jest utrzymanie istniejącej substancji, jej modernizacja Wyniki tych sesji bywają słabe.
i konserwacja. By absolwent był przygotowany do takich za-
dań, musi być w miarę uniwersalny. – Jeśli chodzi o przygotowanie z Prawa budowlanego, to
jego elementy mamy w programie. Ale na egzaminach wy-
• Jeżeli założymy, że innowacje to w zasadzie sprawa maga się też wiedzy wynikającej z doświadczenia, orientacji
przemysłu materiałów budowlanych a nie usługi projekto- w wielu szczegółach, czego nie da się przekazać na studiach.
wej czy wykonawczej, to może należałoby stworzyć osobną Nie prowadzimy statystyki co do wyników, jakie nasi absol-
specjalność związaną z tym przemysłem? wenci uzyskują na tych egzaminach organizowanych w Pol-
skiej Izbie Inżynierów Budownictwa, po prostu dlatego, że
– Innowacje materiałowe, rozwój technologiczny producen- drogi absolwentów bywają bardzo różne, podchodzą do tych
tów to są procesy, które uległy w ogromnym stopniu globali- egzaminów w różnym czasie i w różnych miejscach. Trudno
zacji. Inwestorami w tym przemyśle są światowe koncerny. byłoby ocenić, jaki związek mają ich wyniki ze studiami na
Nie mamy rodzimych wielkich producentów, którzy kreowali- naszej uczelni.
by tu postęp techniczny. To nie jest więc sprawa uczelni, lecz
gospodarki. Takie zagadnienie mogłoby się pojawić, gdyby • Dziękujemy za rozmowę.
1/144 KONSTRUKCJE STALOWE 11
02.2017