Page 17 - Konstrukcje Stalowe Nr 144
P. 17

DYSKUSJA REDAKCYJNA

Obudowa prawna
antykorozji w Polsce

– stan istniejący i jego konsekwencje,
            kierunki koniecznych zmian

  Straty korozyjne w  Polsce szacowane są na poziomie                                                                                  Fot. Monika Witkowicz
6–8% PKB w skali roku. Przy czym znawcy przedmiotu na
ogół uważają, że bliższe są one 6 niż 8%. Mimo że są to             W dyskusji udział wzięli:
„tylko” szacunki (ostatnie badania w  Polsce zostały na           – dr Andrzej Brandt – prokurent w  Agencji Anticorr
ten temat przeprowadzone około 40 lat temu), to uzna-
wane są za dosyć wiarygodne, nie widać bowiem prób                  sp. z o.o.,
kwestionowania ich. Jeżeli zważy się, że 20 lat temu te           – R obert Chrzanowski – Zarząd Dróg Miejskich w Warsza-
straty szacowane były na 10% PKB, to można mówić, bez
przesady, o ogromnym postępie. W tym miejscu pojawia                wie, Wydział Obiektów Mostowych,
się jednak pewien dysonans poznawczy. Z jednej bowiem             – Jerzy Kosior – Dyrektor w Jotun Polska sp. z o.o.,
strony – cieszy postęp, dziś straty korozyjne w  kraju są         – d r Agnieszka Królikowska – Prezes Polskiego Stowarzy-
na poziomie notowanych w USA. Z drugiej jednak strony
– ów postęp nie może zadowalać jeśli zważy się, że stra-            szenia Korozyjnego,
ty korozyjne w krajach Europy Zachodniej szacowane są             – Jacek Zasada – Prezes Polskiego Towarzystwa Cynkow-
na ok. 4% PKB w skali roku, a w Japonii 2%. To niezado-
wolenie, ale i wagę strat korozyjnych w kraju uzasadnia             niczego.
ich wymiar bezwzględny. Dalsze zatem „uszczknięcie”                 Stronę redakcyjną reprezentowali: Karol Heidrich –
owych strat choćby o  ułamki procenta, daje w  efekcie            Dyrektor Generalny Izby oraz Józef Kępka – Redaktor
ogromne kwoty oszczędności dla gospodarki.                        Naczelny „Konstrukcji Stalowych”.
                                                                    Niżej prezentujemy autoryzowany zapis tej redakcyj-
  Przez ostatnie 20 lat nie dorobiliśmy się porządnej             nej dyskusji.
obudowy prawnej antykorozji w  Polsce. Dlaczego? Co
było przyczyną fiaska zabiegów PIKS, PSK, PTC w  tej
materii? Główne ułomności prawa działającego obecnie
w antykorozji? Co jak najszybciej należy w nim zmienić?
Oto tylko niektóre z  pytań na jakie mieliśmy nadzieję
uzyskać odpowiedzi, w  dyskusji redakcyjnej zorgani-
zowanej przez Izbę, w  cyklu publikowanych na łamach
dwumiesięcznika „Konstrukcje Stalowe” dyskusji na
aktualne tematy, pod hasłem „Obudowa prawna anty-
korozji w  Polsce – stan istniejący i  jego konsekwencje,
kierunki koniecznych zmian”.

  • Jeszcze przed rozpoczęciem tej dyskusji rozmawialiśmy         w kraju wyglądały. Gdy 20 lat temu przystępowano u nas do re-
o  tym, że szkoda, iż nie bierze w  niej udziału przedstawiciel   alizacji kontraktów eksportowych i zderzano się z wymaganiami
Ministerstwa Infrastruktury i  Budownictwa. Szkoda. Zapro-        kontrahentów zachodnich odnośnie zabezpieczeń antykorozyj-
siliśmy go, tak jak wielokrotnie zapraszaliśmy w  przeszłości     nych, to wykonawcom włos stawał dęba na głowie. Dziś te wy-
przedstawicieli resortów odpowiedzialnych za budownictwo          magania nikogo nie dziwią, nie ma też żadnych problemów ze
do naszych dyskusji nt. antykorozji, których w okresie 20. lat    spełnieniem stawianych wymagań. Jest przy tym pełna świado-
wydawania „Konstrukcji Stalowych” przez Polską Izbę Kon-          mość kosztów jakie trzeba ponieść by owe wymagania spełnić.
strukcji Stalowych odbyło się 15–17, a  wszystkich około 70.
Skutek i scenariusz naszych zabiegów był dokładnie taki sam         – A. Królikowska: – Obecnie powstał cykl projektów zama-
jak w  przeszłości. Wiele telefonów, odsyłanie od biblijnego      wianych, na które rozpisywane są konkursy, finansowanych
Annasza do Kajfasza, by wreszcie usłyszeć – „to nie nasza         z  budżetu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i  Autostrad.
sprawa, to problemy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów”.          W  tych projektach stawia się na rzeczy przyszłościowe, a  bra-
Intrygujący jest pogląd zaprezentowany przez resort budow-        kuje pieniędzy na zalecenia niezbędne w  realnym życiu. To
nictwa, że antykorozja miałaby być wyłącznie domeną IBDiM.        niekorzystna zmiana w  stosunku do przeszłości, gdy GDDKiA
                                                                  finansowała opracowanie mnóstwa zaleceń, na których opie-
  – J. Kosior: – Myślę, że wskazanie na Instytut nie było tu tak  rały się różne elementy procesu budowlanego. Rozmawiałam
całkiem nieuzasadnione, jako że w  uporządkowaniu w  Polsce       niedawno w  tej instytucji nt. konieczności uaktualnienia zale-
rynku antykorozji ma on ogromne zasługi. Antykorozją zajmuję      ceń dotyczących zabezpieczeń antykorozyjnych, które ostatni
się już ponad 20 lat i wiem jak drzewiej problemy antykorozji     raz były uaktualniane 10 lat temu. Tłumacząc to tym, że w mi-

                                                                   1/144   KONSTRUKCJE STALOWE                                     17
                                                                  02.2017
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22