Page 28 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 28

Prawo

       Rażąco niska cena po nowelizacji

Zdarza się, że ustawodawca podejmuje walkę z określoną patolo-          Żądanie wyjaśnień
    gią prawa, próbując ją wyeliminować albo chociaż ograniczyć.
Taki jest też cel niektórych przepisów, które znalazły się w przyjętej    Nowe przepisy mają wprowadzić istotne zmiany właściwie w każ-
właśnie przez Sejm nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.        dym aspekcie udzielania zamówień publicznych, w tym w zakresie
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z  2015  r., poz.  2164, ze       zwalczania praktyki wskazywania przez wykonawców rażąco ni-
zm.; dalej: Ustawa Pzp). Mowa tutaj o  ustawie z  dnia 13 maja          skiej ceny w ofercie składanej w ramach postępowania o udzielenie
2016  r. o  zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych i  niektó-        zamówienia publicznego. Zmianie ma ulec art. 90 Ustawy Pzp. Na
rych innych ustawach (dalej: Nowelizacja ustawy Pzp; data ustawy        początku wskażmy, że w związku z istotną zmianą w zakresie kry-
może ulec zmianie, w  przypadku wprowadzenia poprawek przez             teriów oceny ofert zamawiający będzie mógł oceniać nie tylko, czy
Senat). Wdraża ona dyrektywę Parlamentu Europejskiego i  Rady           cena jest rażąca niska, ale także, czy rażąco niski jest koszt – jeżeli
2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicz-         ten będzie kryterium oceny ofert.
nych (uchylająca dyrektywę 2004/18/WE) oraz dyrektywę Parla-
mentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r.            Art. 90 ust. 1 Ustawy Pzp po nowelizacji określać ma klauzu-
w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sekto-        lę ogólną wskazującą sytuacje, w  których zamawiający powinien
rach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych       zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień w zakresie ra-
(uchylająca dyrektywę 2004/17/WE).                                      żąco niskiej ceny – pozostawiając w tym przypadku do oceny za-
                                                                        mawiającego, czy cena taka wydaje się mu rażąco niska w stosunku
Nowelizacja                                                             do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości co do możliwości
                                                                        wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami okre-
  W „Konstrukcjach Stalowych” 3(134) 2015 pisaliśmy, że w za-           ślonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych prze-
mówieniach publicznych można spotkać się ze zjawiskiem dumpin-          pisów. Obok tego zmodyfikowane przepisy mają określać sytuacje,
gu cenowego, a „w ramach rywalizacji wykonawców o udzielenie            w  której zamawiającemu nie służy już tego rodzaju swoboda in-
zamówienia publicznego niektórzy z nich posuwają się do złożenia        terpretacyjna i powinien on niejako z automatu wszcząć stosowną
oferty z  rażąco niską ceną”. Ostatnio omówiliśmy już w  związku        procedurę wyjaśniającą. Tyczy się to sytuacji, w  której cena cał-
z Nowelizacją ustawy Pzp kwestię planowanych zmian w zakresie           kowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówie-
kryterium ceny. Jak już wskazaliśmy nowelizacja ta została przyjęta     nia powiększonej o należny podatek od towarów i usług (ustalonej
w  trakcie 18 posiedzenia Sejmu, w  dniu 13 maja 2016 r. Następ-        przed wszczęciem postępowania przez zamawiającego) lub średniej
nie uchwalona ustawa została skierowana do Senatu, gdzie nadano         arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Wówczas zamawia-
jej już numer druku senackiego (174). Niestety, Senat nie zajął się     jący nie musi zwrócić się o  udzielenie wyjaśnień tylko wówczas,
Nowelizacją ustawy Pzp w  trakcie posiedzenia, które odbyło się         gdy przedmiotowa rozbieżność wynika z  oczywistych okoliczno-
18–19 maja 2016 r. i najszybciej zrobi to w trakcie 19 posiedzenia,     ści, które nie wymagają wyjaśnień. Co istotne, nowe przepisy mają
które będzie miało miejsce 8–9 czerwca 2016 r. Zgodnie z porząd-        dopuścić możliwość zwrócenia się przez zamawiającego do wyko-
kiem obrad tego posiedzenia, nowelizacja ustawy Pzp ma być roz-         nawcy o  udzielenie wyjaśnień także wówczas, gdy cena całkowi-
patrywana w dniu 8 czerwca 2016 r. jako pierwszy punkt porządku         ta oferty będzie niższa o co najmniej 30% od wartości przedmiotu
obrad. Wcześniej zajmie się nią senacka Komisja Gospodarki Naro-        zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
dowej i Innowacyjności.                                                 która zostanie ustalona przez zamawiającego po wszczęciu postę-
                                                                        powania, z  uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po tym
  Podkreślić warto, że wyżej wskazane dyrektywy powinny zostać          wszczęciu i wpływają na ustalenie wartości przedmiotu zamówie-
wdrożone do polskiego porządku prawnego do 18 kwietnia 2016 r.,         nia, takich jak chociażby istotna zmiana cen rynkowych.
co nie nastąpiło. W konsekwencji w polskim rynku zamówień pu-
blicznych, przy zamówieniach powyżej progów unijnych, mamy                W tym miejscu warto zaznaczyć, że „prawo do żądania wyjaśnień
w tym momencie istotny problem z tak zwanym obowiązkiem bez-            w celu zbadania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku
pośredniego stosowania dyrektywy. Jak można przeczytać w komu-          do przedmiotu zamówienia stanowi wyłączną kompetencję zama-
nikacie Urzędu Zamówień Publicznych dotyczącym obowiązywania            wiającego jako podmiotu, który prowadzi postępowanie o udziele-
dyrektywy 2014/24/UE oraz dyrektywy 2014/25/UE z dnia 26 lute-          nie zamówienia publicznego. Brak jest jakichkolwiek podstaw do
go 2014 r. „w świetle zasady bezpośredniej skuteczności dyrektyw,       uznania, że na decyzję zamawiającego w tym zakresie mogą mieć
uprawnienia przyznane jednostkom przez prawo unijne mogą być            wpływ wykonawcy” (wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia
powoływane przed organami krajowymi w celu ich wykonania, o ile         8 stycznia 2014 r., sygn. akt: X Ga 652/13).
zostaną spełnione wszystkie wymienione niżej warunki:
a) przepisy dyrektywy są precyzyjne i bezwarunkowe;                     Zakres wyjaśnień
b) z norm dyrektyw wynikają prawa jednostek wobec państwa;
c) u płynął termin implementacji dyrektywy przez dane państwo            Art. 90 ust. 1 Ustawy Pzp zawiera szczegółowe wyliczenie
                                                                        okoliczności, które powinny być przedmiotem udzielanych przez
   członkowskie, a jej normy nie zostały implementowane albo im-        wykonawcę na żądanie zamawiającego wyjaśnień w  zakresie ra-
   plementacja jest nieprawidłowa”.                                     żąco niskiej ceny. Niemniej tego rodzaju wyliczenie nie może być
  Przesłanki te można uznać za spełnione w przypadku wielu prze-        uznane za czysto informacyjne, i w związku z tym nie pozostawia
pisów dyrektyw. Może to komplikować przeprowadzanie postępo-            instytucjom zamawiającym swobody przy ustalaniu, jakie są istot-
wań o udzielenie zamówień publicznych powyżej progów unijnych           ne okoliczności, które należy wziąć pod uwagę, zanim odrzucona
w pełni zgodnie z prawem zamówień publicznych. Należy pamię-            zostanie oferta jawiąca się jako rażąco niska” (wyrok Trybunału
tać, że prawidłowość przeprowadzenia takiego postępowania kon-          Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 marca 2012 r., sygn.
trolowana jest nie tylko w ramach postępowania o udzielenie zamó-       akt: C-599/10, SAG ELV Slovensko a.s., FELA Management AG,
wienia publicznego i  ewentualnie kontroli przeprowadzanej przez        ASCOM (Schweiz) AG, Asseco Central Europe a.s., TESLA Strop-
Urząd Zamówień Publicznych, ale także – w przypadku udzielenia          kov a.s., Autostrade per l’Italia SpA, EFKON AG, Stalexport Au-
zamówienia publicznego współfinansowanego z budżetu unii euro-          tostrady SA v. Úrad pre verejné obstarávanie). Dlatego istotna jest
pejskiej – przez właściwe instytucje pośredniczące i zarządzające.      zmiana, która ma dokonać się w treści art. 90 ust. 1 po wejściu w ży-

28

       sierpień 2016  4(141)
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33