Page 27 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 27

Panorama Firm

także z całej Polski. Wymieńmy kilka, niety-                                                      obrotową trzeciej generacji. Pierwsza powsta-
powych, wielce oryginalnych. W 1997 r. dla                                                        ła przed wieloma laty dla telewizji Puls, nie
Teatru Buffo firma zrealizowała konstrukcję                                                       wdając się w  szczegóły powiedzmy, że była
scenografii do musicalu „Romeo i  Julia” Ja-                                                      nieduża, z małą szybkością obwodową. Dru-
nusza Józefowicza, wystawionego w  Hali                                                           ga została zbudowana dla Opery Wrocław-
Torwar. Rok 2003 to zlecenie z moskiewskie-                                                       skiej. Była to duża scena o zmiennej średnicy,
go Teatru Kinoaktiora na wykonanie deko-                                                          z udoskonalonym podziałem konstrukcji sta-
racji do spektaklu „Czarownice z Eastwick”.                                                       lowej. Nowością było wprowadzenie falowni-
Dość powiedzieć że była ekspediowana wraz                                                         ków umożliwiających łagodny start i  zatrzy-
z urządzeniami (pełna automatyka) w 9 tirach.                                                     manie, a  także sterowanie również z  ekranu
Podczas jednego z aktów na scenę wjeżdżała,                                                       dotykowego. Doświadczenie uzyskane dzięki
na podwoziu z  napędem, 8 m wysokości la-                                                         tym realizacjom umożliwiło SO Metal prze-
tarnia morska, innym razem aktor grający na                                                       prowadzenie radykalnych zmian konstrukcji
imitacji fortepianu był z nią podnoszony, ob-                                                     i tak zrodziła się scena obrotowa trzeciej ge-
racany nogami do góry kontynuując grę w tej                                                       neracji, zapewniająca spełnienie przepisów
pozycji. Jak mówi Waldemar Szczechowski,                                                          dotyczących bezpieczeństwa i  higieny pracy
zgrzytem był fakt, że zleceniodawca nie rozli-                                                    przy organizacji i realizacji widowisk.
czył się rzetelnie z firmą.
                                                                                                    Oto jej charakterystyka: na scenie zostaje
  W roku 2007 dla Opery Wrocławskiej (Hala Stulecia) powstaje po-      ułożona kołowa, nieruchoma rama, do której są zamocowane bier-
tężna scenografia do superprodukcji operowej – „Borysa Godunowa”       ne koła podporowe, napędowe i  motoreduktory. Na centralnej osi
Modesta Musorgskiego (reżyseria Yurij Aleksandrow, scenografia Pa-     podstawy jest osadzony przestrzenny „talerz” składający się z prze-
weł Dobrzycki).                                                        strzennych, kratowych segmentów. W  nie są wbudowane elementy
                                                                       toru giętego z profili zamkniętych. Skręcony talerz sceny jest wspar-
  – To było pamiętne przedsięwzięcie: szerokie tory rozpostarte mię-   ty w  środku na pionowej osi, a  blisko obwodu podparty na kołach.
dzy wejściami do hali, czteroosiowe dwa wagony (raz będące więź-       Scena, często kryta podłogą baletową, nie jest niszczona, gdyż koła
niarkami, innym razem wagonem sypialnym czy restauracyjnym),           „obrotówki” toczą się po torze ułożonym na własnej konstrukcji. Pra-
o  wymiarach 10 × 2,5 m, na dwóch zwrotnych wózkach. Były dwie         ca sceny jest cicha, niemal bezszelestna (bieżnie kół biernych są po-
platformy, drezyna, stacja kolejowa z  dwoma peronami, zwrotnica-      liuretanowe, napędowych z twardej gumy). Scenę można rozłożyć na
mi i ławkami, wysoka na 12 m ceglana ściana zamku. W tym samym         betonie, jezdni lub jakimkolwiek twardym podłożu. Są to zazwyczaj
roku dla bydgoskiej Opery Nova stworzyliśmy dekorację do „Pana         sceny o średnicy 7–9 m, wysokie na 27–30 cm. Ten szczegółowy opis
Twardowskiego”, w której m.in. sterowana zdalnie dekoracja w for-      jest wart przytoczenia, ze względu na innowacyjność konstrukcji. To-
mie pomarańczy, z napędem z własnym zasilaniem, wyjeżdżała spod        też nie dziwi że znalazł uznanie m.in. Teatru Muzycznego w Łodzi
sceny, otwierała się, a po aktorskich popisach chowała – wspomina      (scena o średnicy 11 m) i Teatru Ateneum (7 m).
Waldemar Szczechowski. I  dodaje: a  w  wystawionej na stulecie Te-
atru Polskiego w Warszawie (2013 r.) „Zemście” Aleksandra Fredry         – Większość teatrów w Polsce nie ma wbudowanej w podłogę sce-
sceniczny mur był „budowany” z pięciu hydraulicznie, kolejno pod-      ny obrotowej, a modernizacja sceny bywa zbyt kosztowna bądź tech-
noszonych segmentów.                                                   nicznie niewykonalna. A nasza nakładana scena obrotowa jest prosta
                                                                       w transporcie, kilka osób może ją złożyć i rozłożyć w 4–5 godzin – za-
  Obecnie SO Metal wraca do pracy w stołecznym Teatrze „Komedia”,      pewnia inż. Szczechowski.
gdzie przed laty zbudował dwuczęściową oryginalną zapadnię, którą
przebudowuje na jednoelementową tak, aby mogła być podnoszona          Nie tylko świat sztuki
powyżej poziomu podłogi. Będzie się składała m.in. z dwustopniowej
windy hydraulicznej. Realizuje także scenografię do sztuki „Zwierzęta    SO Metal wykonał podczas swej ponad 30-letniej historii wiele
Doktora Dolittle” w Teatrze im. Aleksandra Sewruka w Elblągu, który    prac w  obiektach sakralnych (np. zdalnie otwierane okna ulokowa-
obchodzi jubileusz 40-lecia. W  ub.r. firma zrealizowała scenografię   ne na wysokości 10 m w kościele w Legionowie, sterowane radiowo
do dwóch przedstawień w Teatrze Narodowym w Warszawie („Iwo-           bądź przewodowo odsłanianie i  zasłanianie obrazów w  kościołach
na Księżniczka Burgunda” i „Kordian”). Zapewne niebawem otrzyma        w Hucie Mińskiej, Gliniance, gotyckie okna w kościołach w Stanisła-
nowe zlecenie, także oczekuje kolejnego od Teatru „Buffo”.             wowie Pierwszym i Ryni).

Super scena                                                              Jej klientem od wielu lat jest Miejski Ogród Zoologiczny w War-
                                                                       szawie. W  2001 r. jako podwykonawca firma wykonała 15 stalo-
  W  konkursie Mazowiecka Firma Roku 2013 r. przyznano firmie          wych, przesuwanych i sterowanych radiowo bram w Słoniarni, tamże
SO Metal I nagrodę „Złotego Orła” w Kategorii Konstrukcje Meta-        w 2009 r. uruchomiła zdalnie sterowaną, przesuwaną bramę, ważącą
lowe i  Automatyka m.in. za nakładaną teatralną, rozbieralną scenę     600 kg, ulokowaną między wybiegami słoni. Wykonała także projekt
                                                                       automatycznych zamknięć w pomieszczeniu dla hipopotamów, a ak-
                                                                       tualnie realizuje prace w  Małpiarni. Lista nietypowych, niestandar-
                                                                       dowych prac jest długa by wymienić wózki do mycia okien jeżdżące
                                                                       po szynie (takie zastosowano do czyszczenia szklanego dachu w Cen-
                                                                       trum Finansowym Puławska w Warszawie, w którym wysokość ścian
                                                                       bocznych sięga 56 m). SO Metal otrzymuje nierzadko bardzo wy-
                                                                       myślne zlecenia: schody kręcone na jednej belce, wielkie stalowe łoże
                                                                       małżeńskie, grill wiszący montowany na murze z opuszczaną dennicą
                                                                       doń przytwierdzoną, potężny stalowy grobowiec.

                                                                         Dodajmy, że SO Metal ma w swej ofercie realizację ekspertyz sta-
                                                                       nu technicznego urządzeń sceny i scenografii teatralnych. Inż. Szcze-
                                                                       chowski jest członkiem Towarzystwa Konsultantów Polskich (or-
                                                                       ganizacji reaktywowanej w  1981 r.), certyfikowanym konsultantem
                                                                       z zakresu konstrukcji metalowych i spawalnictwa.

                                                                                                                                                  AU

                                                                                               27

                                                                       sierpień 2016  4(141)
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32