Page 26 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 26

Panorama Firm

    Kreator scenicznych konstrukcji

Największy teren otwarty Międzynarodowych Targów Poznańskich,        dane sceny obrotowe itp. Powstają ze stali niskowęglowej, kwasood-
    26 sierpnia 2006 r. Ma miejsce prapremiera opery „Ça Ira”, kom-  pornej i aluminium. Systemy sterujące są projektowane i montowane
pozycji Rogera Watersa, współzałożyciela i byłego członka brytyj-    w firmie z gotowych podzespołów.
skiego zespołu rokowego Pink Floyd. To opowieść o najwcześniej-
szych, pełnych optymizmu latach Wielkiej Rewolucji Francuskiej       Pierwsze było „Studio”
w wykonaniu ok. 350 artystów polskich i zagranicznych, którą jedno-
razowo podziwia blisko 17 tys. widzów. Imponująca, ogromna kon-        Rok 1995 zaowocował zleceniem, które stało się kamieniem mi-
strukcja scenografii to dzieło firmy SO Metal z podstołecznego Nie-  lowym rozwoju firmy. Realizują wielce oryginalną koncepcję sceno-
porętu. Scena o wymiarach 20 × 34 m w kształcie pochylonej litery    graficzną reżyserowanego przez Jerzego Grzegorzewskiego dramatu
„S” (pierwsze zakole to arena cyrkowa o dużej wytrzymałości punk-    „La Boheme” w stołecznym Centrum Sztuki „Studio”. Wykorzystano
towej) to m.in. most zwodzony, konstrukcja w  kształcie wjazdowej    w  niej m.in. windy, zapadnię, tory po których poruszały się wózki.
serpentyny, ruchome niewielkie gilotyny umieszczone na jachtowych    Jedną ze scen wspomina Waldemar Szczechowski: przygasa światło,
masztach i  wysoka, 14. metrowa, a  także duża klatka, podnoszona    pusty balkon, nagle trzy półnagie dziewczęta stojące w wielkich dzba-
na 10 m nad ziemią – miejsce wokalnego popisu czternastu czarno-     nach wjeżdżają windą, pada snop światła – owacje.
skórych artystek. Po moście wjeżdża Fiat 126p kabriolet z  królem
w  towarzystwie małżonki, postacią ucharakteryzowaną na Edwarda                                   Kolejną pracą była scenografia do musicalu
Gierka, który siada na tronie. A na tyłach sceny czuwa żuraw samo-                              „Fame” w reżyserii Wojciecha Kępczyńskie-
chodowy z wysięgnikiem umożliwiającym szybką zmianę dekoracji.                                  go (Teatr Powszechny w  Radomiu, 1998 r.).
Spektakularne przedsięwzięcie.                                                                  W  roku następnym, gdy Kępczyński obej-
                                                                                                muje stanowisko dyrektora Teatru Muzycz-
Początki                                                                                        nego „Roma”, SO Metal otrzymuje zlecenie
                                                                                                na dekorację do musicalu „Crazy for You”.
   Obecna spółka cywilna SO Metal powstała w 1982 r. jako warsztat                              Rusza stała współpraca z tą sceną: m.in. mu-
rzemieślniczy, założony przez dr. inż. Waldemara Szczechowskiego,                               sicale „Piotruś Pan” (2000 r.), „Miss Sajgon”
długoletniego kierownika Zakładu Badań Technologicznych i Mate-                                 (2000 r.), „Grease” (2002 r.), „Koty” (2004 r.),
riałów oraz Prototypowni Centralnego Ośrodka Badawczo-Projekto-                                 „Taniec Wampirów” (2005 r., zrealizowany na
wego Mostostal, absolwenta Wydziału Budowy Maszyn Politechni-                                   podstawie filmu i pod opieką artystyczną Ro-
ki Częstochowskiej i  Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej                              mana Polańskiego), „Akademia Pana Kleksa”
oraz dwóch pracowników Zjednoczenia Mostostal: inż. Stanisława                                  (2007 r.) czy „Upiór w Operze” (2008 r.).
Ostrowskiego, zajmującego się urządzeniami dźwigowymi w stocz-
niach i przygotowaniem produkcji w wytwórniach konstrukcji stalo-                                 – Spektakularnym przedsięwzięciem był
wych i dyrektora inż. Andrzeja Melińskiego.                                                     „Piotruś Pan”. Trzeba było wykonać kon-
                                                                                                strukcję stalową wyspy, która winna swo-
   – Był stan wojenny, brakowało środków finansowych na badania,                                bodnie poruszać się po scenie (ok. 50 kół),
postanowiliśmy pójść na swoje. Na gruncie                                                       do przodu, tyłu i obracać. Ważyła 8 ton. Oto
zakupionym w  Nieporęcie uruchomiliśmy                                                          bardzo duży okręt korsarski wjeżdża na scenę,
zakład produkcyjny, byliśmy członkami spół-                                                     jest precyzyjnie sterowany, a na nim 20 osób.
dzielni rzemieślniczej. Realizowaliśmy różne                                                    W „Miss Sajgon”, za pomocą podobnych me-
zlecenia m.in. produkcję ram i krat do ZSRR,                                                    chanizmów, z głębi sceny wjeżdżał dom snów,
automatykę i zawieszenia drzwi chłodniczych                                                     obrót, i  pojawiała się świątynia buddyjska.
dla zakładów przemysłu spożywczego, oruro-                                                      Systemy sprawiają, że nie trzeba spuszczać
wania i podesty do skręcanych dużych zbior-                                                     kurtyny, zarządzać przerw na zmianę dekora-
ników przeciwpożarowych, mocowanie auto-                                                        cji, która następuje w pełnym ruchu na oczach
matycznie obracanych anten satelitarnych,                                                       widza – stwierdza dr Szczechowski.
elementy ozdobne czy okna dla kościołów itp.
Także wiele niewielkich prac dla okolicznych                                                      Na liście dokonań SO Metal jest liczne
mieszkańców. Następowała zmiana ustroju,                                                        grono nie tylko teatrów warszawskich, ale
Zjednoczenie przestało istnieć. Rozbudowali-
śmy park maszynowy, dysponujemy m.in. uni-
kalnymi urządzeniami jak kuźnia, piec elek-
tryczny do przygotowania elementów kutych,
dłutownica, szlifierka do płaszczyzn, krawę-
dziarka czy prasa hydrauliczna – wspomina
Waldemar Szczechowski.

   W  firmie nastąpiła zmiana, udziałowcy
z  nią się rozstali, współwłaścicielem został
syn Robert, absolwent Wydziału Eksploatacji
Maszyn i  Marketingu SGGW w  Warszawie.
Pojawiają się zlecenia, których realizacja do
dziś stanowi podstawę działalności spółki,
stanowiąc ok. 80% jej przychodów. Są to
urządzenia i elementy scenografii teatralnych
takie jak konstrukcje do podwieszenia deko-
racji, ruchome ściany, zapadnie, windy, nakła-

26

    sierpień 2016  4(141)
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31