Page 22 - Branżowy Informator Gospodarczy 2019
P. 22
RYNEK MATERIAŁÓW DLA BUDOWNICTWA
sze przyrosty zanotowano w produkcji wyrobów ceramicznych – sa-
nitarnych i płytek. Wysoka dynamika wzrostu produkcji utrzymała się
w 2018 r.
Wartość produkcji sprzedanej tej branży zwiększa się sukcesyw-
nie od 2014 r., z dynamiką wyższą o 2–3 p. proc. niż dla przemysłu
ogółem. Nawet w kryzysowym 2016 r. branża produkująca wyroby
tej grupy towarowej utrzymała wysoką dynamikę wzrostu produkcji
sprzedanej. Lata 2017–2018, a szczególnie rok 2017, to powrót dobrej
koniunktury i wzrostu produkcji budowlanej, a w konsekwencji sil-
ny wzrost popytu na materiały dla produkcji budowlanej. Dynamika
produkcji sprzedanej kształtowała się na poziomie około 7,5%, jednak
w I półroczu br. zanotowano jej osłabienie.
3.2. Ceny mineralnych wyrobów budowlanych
Rynek materiałów dla budownictwa, w tym rynek wyrobów z mine-
ralnych surowców niemetalicznych, nie jest typowym rynkiem towa-
rowym z uwagi m.in. na jego znaczenie, wielkość, funkcje oraz silne Źródło: GUS – Produkcja sprzedana przemysłu; Nakłady i wyniki przemysłu za odpowiednie
lata; rok poprzedni = 100, dane za 2019 r. dotyczą I półrocza
powiązanie z sektorem budowlanym. Jednak zgodnie z prawami ryn-
kowymi determinowane są wzajemną relacją podaży i popytu na nie. ze wskaźnikami zmian cen w obu branżach oraz wielkością inflacji
Ponadto produkty tego działu charakteryzuje wysoka wrażliwość na pozwala na pewne wnioski – presja cenowa będąca efektem rosnącego
zmiany koniunktury w budownictwie, ponieważ większość asortymen- popytu na wyroby tego działu jest silniejsza niż wzrost ich cen wywo-
tu tej grupy towarowej jest materiałem dla produkcji budowlanej. Dla- łany inflacją.
tego osłabienie koniunktury w budownictwie, kiedy słabnie również Utrzymuje się wieloletnia tendencja zróżnicowania rentowności
presja cenowa na materiały budowlane sprawia, że ceny są stabilne, między podmiotami tej branży. Najwyższy poziom rentowności no-
a nawet nieznacznie zmniejszają się. towany jest w przedsiębiorstwach dużych – zatrudniających powyżej
Po trzech latach spadku, od 2016 r. ceny mineralnych wyrobów bu- 249 osób, nieznacznie mniejszą rentowność uzyskują przedsiębiorstwa
dowlanych nieznacznie, ale jednak rosną. W 2018 r. dynamika wzro- z zatrudnieniem 50–249 osób, natomiast najniższą rentowność osiąga-
ją podmioty małe, z zatrudnieniem do 49 osób.
3.4. Chemia budowlana
Na asortyment wyrobów określanych jako chemia budowlana skła-
dają się bardzo zróżnicowane kategorie produktów, produkowane
przez wiele branż przetwórstwa przemysłowego. Są to m.in. masy
uszczelniające, papy i asfalty, impregnaty i lakiery oraz farby, wyroby
z tworzyw sztucznych – wanny, umywalki, okna i ościeżnice czy po-
krycia podłogowe. Tendencje rozwojowe tego rynku są zbieżne z ko-
niunkturą w budownictwie, występuje tu jednak przesunięcie czasowe,
wynikające z faktu, że większość asortymentu wykorzystywana jest na
etapie wykończeniowym inwestycji budowlanych. Rynek szeroko ro-
zumianej chemii budowlanej jest szczególnie wrażliwy na implemen-
Źródło: GUS – Produkcja sprzedana przemysłu; Nakłady i wyniki przemysłu za odpowiednie towanie nowych technologii, a także strukturalne zmiany popytu zwią-
lata; rok poprzedni = 100, dane za 2019 r. dotyczą I półrocza
zane ze zmianami gustów i upodobań odbiorców. Dlatego też wiele
stu znacznie przyspieszyła, a w I półroczu 2019 r. ceny zwiększyły produktów tego segmentu rynku materiałów budowlanych funkcjonuje
się o blisko 6 p. proc. w relacji do analogicznego okresu ubr., a więc na polskim rynku relatywnie niedługo, ale cechują się rosnącym popy-
z dynamiką wyższą niż wzrost cen produkcji budowlano-montażowej tem z uwagi na wysokie standardy techniczne i użytkowe oraz atrak-
i blisko dwukrotnie wyższą niż poziom inflacji. cyjne dla użytkowników ceny. Silna konkurencja na rynku, w tym ze
3.3. Rentowność przedsiębiorstw segmentu strony producentów zagranicznych, zmusza nawet liderów rynkowych
do absorpcji postępu technologicznego, na rynku pojawiają się nowe
wyrobów z surowców mineralnych produkty o parametrach dobrze ocenianych przez użytkowników. Pod-
Wskaźniki rentowności podmiotów produkujących materiały bu- kreślane przez odbiorców szczególnie: wysoka jakość, łatwość sto-
dowlane w badanym okresie były dodatnie, co więcej, często wyższe sowania i użytkowania oraz relatywnie do jakości – przystępna cena,
niż innych działów przetwórstwa przemysłowego. Tendencja taka sprawiają, że materiały i wyroby budowlane produkowane przez prze-
utrzymywała się nawet w okresach dekoniunktury ponieważ produk- mysł chemiczny są akceptowanymi przez rynek substytutami materia-
cja wielu branż wytwarzających materiały budowlane jest przedmio- łów i wyrobów tradycyjnych.
tem eksportu. W segmencie producentów mineralnych materiałów
budowlanych rentowność utrzymywała się na wysokim poziomie, na-
wet w warunkach osłabienia koniunktury i zmniejszania się wielkości
produkcji.
Z danych wynika, że rentowność przemysłu wyrobów z mineral-
nych surowców dla budownictwa, od 2012 r. jest wyższa niż w prze-
myśle ogółem – od 2 do 3 p. proc, a także wyższa niż w budownictwie
– od 3 do 5 p. proc. w poszczególnych latach. Od 2015 r. rentowność
badanego segmentu stabilnie utrzymuje się na poziomie około 8%.
Pierwsze półrocze br. przyniosło istotną zmianę – wskaźnik rentow-
ności osiągnął około 10%, jest to poziom od lat nienotowany w tym
segmencie produkcji materiałów budowlanych. Warto też zwrócić
uwagę na pogorszenie rentowności w budownictwie, co w zestawieniu Źródło: dane GUS
22