Page 25 - Branżowy Informator Gospodarczy 2019
P. 25

RYNEK MATERIAŁÓW DLA BUDOWNICTWA




           •  rynek farb pozostałych, w tym samochodowych, poligraficznych,   Bilans zużycia farb i lakierów na polskim rynku
            spożywczych.                                           Wyszczególnienie  2014  2015  2016  2017  2018  2019*
            Rynek  farb  i  lakierów  cechuje  w  badanym  okresie  dynamiczny   Produkcja w tys. ton  979  1115  1245,6  1225,7  1242  625,3
           wzrost, zdecydowanie większy w ujęciu wartościowym niż wolume-  Eksport w tys. ton  490,2  468,7  504,1  553,2  584,1  358,7
           nowym. Generalnie rozbieżność ta wynika ze wzrostu cen detalicz-
           nych. Analiza danych wskazuje, że nawet w okresach osłabienia popy-  Import w tys. ton  494,5  512,4  561,3  631  643,6  364,5
           tu i zmniejszenia wolumenu produkcji, wartość produkcji sprzedanej   Zużycie w tys. ton  980,3  1158,7  1259,7  1282,9  1301,5  631,1
           zwiększała się z relatywnie wysoką dynamiką. Wzrost wartościowy   Udział eksportu   50  42  40,4  45,1  47  57
           rynku  jest  konsekwencją  rosnących  cen.  Producenci  podnosili  ceny   w produkcji w %
           wyrobów z powodu wzrostu cen surowców do produkcji, m.in. bie-  Udział importu   50,5  45,9  45  51,5  51,8  58
           li  tytanowej,  ale  też  zmian  na  rynku  farb  i  lakierów.  Silna  konku-  w produkcji w %
           rencja  to  presja  na  modernizację  produkcji,  wprowadzanie  nowych   Źródło: opracowanie na podstawie danych GUS; * dane za I–IX 2019 r.
           produktów  o  wysokich  parametrach  jakościowych,  ale  droższych.
           Branża obserwuje wyraźny trend ekologiczny w popycie na jej pro-
           dukty. Zmienia się w związku z tym struktura asortymentowa rynku
           – zwiększa się udział farb i lakierów rozpuszczalnych w środowisku
           niewodnym kosztem udziału wyrobów rozpuszczalnych w środowisku
           wodnym.
            Takie tendencje utrzymują się w całym badanym okresie i nic nie
           wskazuje na to, by sytuacja miała ulec istotnej zmianie. Podkreślić
           należy, że dynamika i wartość produkcji sprzedanej są różne w po-
           szczególnych  subrynkach.  Największy  –  rynek  farb  dekoracyjnych,
           stanowiący  ponad  50%  rynku  farb  i  lakierów,  rozwija  się  najbar-
           dziej dynamicznie, w 2018 r. wartość rynku zwiększyła się o blisko
           6 p. proc., przy niewielkim spadku wolumenu produkcji.
            Branża farb i lakierów jest skoncentrowana – blisko 80% wartości   Źródło: opracowanie na podstawie danych GUS; dane za I–IX 2019 r.
           produkcji  sprzedanej  i  około  90%  wolumenu  produkcji  wytwarzają
           przedsiębiorstwa  zatrudniające  powyżej  49  osób.  Przedsiębiorstwa   część wyrobów importowanych to asortyment niewytwarzany w Pol-
           branży należą do podmiotów o wysokiej rentowności, wskaźniki ren-  sce, przedmiotem importu są przede wszystkim wyroby o wyższej ja-
           towności obrotu netto są stabilnie wyższe niż w budownictwie, w wie-  kości, nowoczesne, a w związku z tym droższe. Ponad 90% wolume-
           lu działach sektora przedsiębiorstw ogółem, czy przetwórstwa prze-  nu importu w 2018 r, podobnie jak w latach poprzednich, pochodziło
           mysłowego.                                           z krajów UE. Równie stabilnie i dynamicznie od 2012 r. zwiększa się
            Z bilansu zużycia farb i lakierów wynika, że ponad 50% popytu kra-  wolumen eksportu, co jest nie tylko konsekwencją okresowego osła-
           jowego zaspokajanych jest produktami importowanymi. Jednak duża   bienia koniunktury na rynku farb i lakierów, ale też poprawy atrakcyj-
                                                                ności i  konkurencyjności polskich produktów – Polska jest czołowym
                                                                europejskim eksporterem farb i lakierów. W 2018 r. ponad 60% pol-
                                                                skiego eksportu lokowało się na rynku unijnym, a udział pozostałych
                                                                krajów europejskich przekroczył 30%. Niestety niewielka część eks-
                                                                portu – niewiele ponad 5%, trafia na rynki azjatyckie, a to są rynki
                                                                obiecujące duże możliwości ekspansji wobec spowolnienia gospoda-
                                                                rek rozwiniętych.
                                                                  Dane zamieszczone w tabeli obejmują w tej grupie klasyfikacji CN
                                                                również produkty barwiące wytwarzane dla innych branż.
                                                                  W badanym okresie wolumen importu zwiększa się rok do roku, jest
                                                                co roku wyższy niż wolumen eksportu z tym, że od 2012 r. różnica
                                                                ta jest mniejsza. Struktura asortymentowa eksportu i importu branży
                                                                wpływa na wartość obrotów i ich saldo wymiany handlowej. Ponieważ
                                                                przedmiotem importu są wyroby specjalistyczne, o wysokich standar-
                                                                dach jakościowych, wytwarzane przez światowe marki relacje ceno-
                                                                we nie są korzystne. Ceny wyrobów importowanych są wyższe niż
           Źródło: dane GUS
                                                                ceny wyrobów eksportowanych przez polskie firmy. W konsekwencji
                                                                w 2018 r., jak i w latach poprzednich, saldo obrotów było ujemne,
                                                                a deficyt kształtował się podobnie jak w 2017 r. na poziomie około
                                                                2 mld zł.
                                                                  Generalnie w 2019 r. branża materiałów budowlanych znajdu-
                                                                je  się  w  dobrej  kondycji,  czego  dowodzą  i  wskaźniki  produkcji
                                                                sprzedanej oraz wskaźniki rentowności. Koniunktura na tym ryn-
                                                                ku „podąża” za koniunkturą w budownictwie, jednak zmiany są
                                                                odłożone w czasie. Wobec spodziewanego osłabienia w budownic-
                                                                twie deweloperskim i infrastrukturalnym bodźcem rozwojowym,
                                                                przynajmniej dla niektórych segmentów tego rynku, może stać się
                                                                popyt generowany przez budownictwo indywidualne oraz eksport.
                                                                Przed branżą stoją poważne wyzwania związane z koniecznością
                                                                implementowania postępu technicznego i unowocześniania asor-
                                                                tymentu zgodnie z oczekiwaniami rynku – a w sferze popytowej
                                                                rosną wymagania odbiorców w odniesieniu do jakości oraz stan-
           Źródło: dane GUS; dane za I–IX 2019 r.               dardów ekologicznych.

                                                                                                               25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30