Page 16 - Branżowy Informator Gospodarczy 2019
P. 16
BUDOWNICTWO
Struktura rodzajowa obiektów budowlanych zgodnie z PKOB – (Pol- nia o 22,5 p. proc. więcej mieszkań, a inwestorzy indywidualni – tylko
ska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych) obejmuje: o 2,2 p. proc. więcej. Wobec tak znaczącego wzrostu, udział firm dewe-
• budynki mieszkalne i niemieszkalne – obiekty jedno i wielorodzin- loperskich w ogólnej liczbie mieszkań oddanych zwiększył się do 62%
ne, hotele, budynki biurowe i handlowo-usługowe, obiekty magazyno- – wzrost o ponad 4 p. proc. Natomiast tylko nieznacznie zwiększyła się
we przemysłowe, transportu i łączności, edukacyjne i inne; liczba rozpoczętych – o 1,5 p. proc., a liczba mieszkań, których budowę
• obiekty inżynierii wodnej i lądowej – liniowa infrastruktura trans- zgłoszono była niższa o 2,5 p. proc. niż przed rokiem. Te ostatnie dane
portu, telekomunikacyjna, elektroenergetyczna i inne. mogą być sygnałem ostrzegawczym na przyszłość. W rankingu woje-
W latach 2005–2010 dominowała tendencja spadkowa udziału bu- wództw przoduje mazowieckie – najwięcej mieszkań oddanych i roz-
downictwa kubaturowego, zarówno mieszkalnego i niemieszkalnego, poczętych, a następnie dolnośląskie i małopolskie. Pozytywne trendy
zwiększał się udział budowy infrastruktury transportowej. Po 2011 r. i przyspieszenie w budownictwie mieszkaniowym, szczególnie dewe-
tendencje były odwrotne – udziały budownictwa infrastrukturalnego loperskim, są w dużym stopniu efektem rosnącego popytu na mieszka-
zmniejszały się na rzecz budownictwa kubaturowego. W 2018 r. struk- nia w dużych aglomeracjach. Program mieszkanie +, z którym wiązano
tura produkcji budowlano-montażowej według rodzajów obiektów róż- duże nadzieje, nie przyniósł obiecywanych wyników i wszystko wska-
ni się od tej z 2005 r. w sposób istotny tylko w odniesieniu do dwóch zuje, że sytuacja ta nie ulegnie zmianie. Należy podkreślić, że popyt
rodzajów obiektów – infrastrukturze transportowej (wzrost o 4,5%) potencjalny na mieszkania nie jest zrealizowany z powodu m.in. ich
oraz rurociągów, linii energetycznych i telekomunikacyjnych (spadek wysokich, rosnących cen. Według danych GUS, w lipcu br. dynamika
o 3,7%). Tak ukształtowana struktura jest całkowicie zgodna z powyżej rynku mieszkaniowego nieco osłabła – do użytku oddano o 6,5 p. proc.
analizowanymi procesami i uwarunkowaniami funkcjonowania polskiej mieszkań mniej niż przed rokiem, a spadek wystąpił w budownictwie
branży budowlanej. deweloperskim.
Na rynku budownictwa niemieszkalnego od 2008 r. utrzymują się
Budownictwo kubaturowe pozytywne tendencje, analiza danych wskazuje, że ta branża budowlana
W budownictwie mieszkaniowym, po latach słabej dynamiki, a na- do 2018 r. znajdowała się na drodze stabilnego wzrostu o niewielkiej
wet okresowego zmniejszania liczby mieszkań oddanych do użytkowa- dynamice. W 2018 r. liczba budynków oddanych do użytku zmniejszyła
nia, przełom nastąpił w 2016 r., a rok 2017 był najlepszy od wielu lat pod się o 2,2 p. proc. Spadek zanotowano w budowie obiektów hotelarskich
względem ruchu budowlanego w tej branży. Ubiegły – 2018 r. – był rów- – o około 3 p. proc. oraz handlowo-usługowych – spadek o 2,7 p. proc.,
nież rokiem wzrostu, ze zdecydowanie większą aktywnością dewelope- natomiast znacznie zwiększyła się liczba budynków biurowych – o po-
rów niż inwestorów indywidulanych. Zwiększyła się w relacji do roku nad 15 p. proc. W I półroczu 2019 r. sytuacja nie uległa dużej zmianie,
poprzedniego liczba mieszkań oddanych do użytkowania – o 4 p. proc., a liczba oddanych obiektów pozostała w zasadzie na niezmienionym
rozpoczętych – o 7,7 p. proc., natomiast słabą dynamikę odnotowano poziomie – wzrost o 0,5 p. proc. Budownictwo niemieszkaniowe cha-
w odniesieniu do liczby mieszkań, na których budowę zostały wydane rakteryzuje się silnym uzależnieniem od sytuacji gospodarczej kraju
pozwolenia. i inwestycji, w tym zagranicznych. Przy osłabieniu koniunktury zmniej-
Dobra koniunktura w tej branży nieruchomości utrzymała się również sza się strumień środków i inwestycje w obiekty niemieszkalne. Polska
w I półroczu 2019 r. gospodarka znajduje się kolejny rok w fazie osłabienia i pogorszenia
W I półroczu oddano do użytkowania o 14,5 p. proc. mieszkań więcej koniunktury, a to odłożone w czasie przełoży się na sytuację branży.
niż w analogicznym okresie ubr. Deweloperzy przekazali do użytkowa-
Budownictwo infrastrukturalne
Liczba mieszkań i budynków niemieszkalnych Od czasu stowarzyszenia z UE budowa i modernizacja infrastruktury
Wyszczególnienie 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019* transportowej liniowej i punktowej wszystkich gałęzi transportu, stała
Mieszkania oddane 145,1 143,2 147,7 163,3 178,3 185 94,7 się priorytetem ekonomicznym, społecznym i politycznym. Wraz z ak-
do użytkowania w tys. cesją do UE polski system transportowy stał się elementem europejskie-
Mieszkania, których budowę 127,4 148,1 168,4 173,9 206 221,9 115,4 go systemu transportowego, a inwestycje infrastrukturalne przyspieszy-
rozpoczęto w tys. ły, tym bardziej, że Polska zaczęła czerpać olbrzymie środki z funduszy
Mieszkania, na których unijnych na realizację inwestycji infrastrukturalnych, które stały się
budowę wydano pozwolenie/ 138,8 156,8 188,8 211,5 250,9 257,1 128,7 również czynnikiem pobudzającym koniunkturę gospodarczą. Polskie
dokonano zgłoszenia w tys. przedsiębiorstwa budowlane otrzymały olbrzymią szansę rozwoju.
Budynki niemieszkalne Główne środki na realizację przeznaczano na inwestycje drogowe, roz-
oddane do użytkowania 22 23,3 23,8 23,1 23,4 22,9 11,3
ogółem w tys. budowę portów morskich i lotniczych. Zgodnie z przyjętą strategią roz-
w tym: woju inwestycje drogowe koncentrowały się na budowie dróg ekspre-
▪ budynki biurowe w szt. 593 650 649 565 451 520 279 sowych, a nie autostrad. W transporcie kolejowym środki przeznaczano
▪ hotele w szt. 351 357 357 225 272 264 na rozbudowę i modernizację linii istniejących, inwestycje miały więc
inny wymiar techniczny, organizacyjny i finansowy. Z perspektywy cza-
▪ budynki handlowo-usługowe su wiadomo, że strategie dotyczące rozwoju infrastruktury drogowej,
w szt. 3237 3606 3399 2718 2697 2624 1315
Źródło: Źródło: opracowane na podstawie danych GUS a szczególnie kolejowej, nie sprawdziły się, chociaż przyjęte założenia
wydawały się słuszne w czasie ich opracowywania. Z badań wynika, że
* Dane za okres I–VI 2019 r.
przepustowość dróg ekspresowych już jest za niska w relacji do dyna-
micznego rozwoju przewozów drogowych. Natomiast remonty istnieją-
Realizacja programu budowy dróg szybkiego ruchu
Wyszczególnienie Autostrady Drogi ekspresowe
Długość docelowa 2027 5886,5
Odcinki oddane do użytkowania w km 1679 2223
Odcinki w realizacji w km 108 1001
Odcinki w przetargu w km 70 124
Odcinki częściowo zrealizowane 96 1035
(z jedną jezdnią) w km
Źródło: opracowanie na podstawie danych GUS Źródło: opracowane na podstawie danych Wikipedia
16