Page 16 - Branżowy Informator Gospodarczy 2019
P. 16

BUDOWNICTWO




            Struktura rodzajowa obiektów budowlanych zgodnie z PKOB – (Pol-  nia o 22,5 p. proc. więcej mieszkań, a inwestorzy indywidualni – tylko
           ska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych) obejmuje:     o 2,2 p. proc. więcej. Wobec tak znaczącego wzrostu, udział firm dewe-
           •  budynki mieszkalne i niemieszkalne – obiekty jedno i wielorodzin-  loperskich w ogólnej liczbie mieszkań oddanych zwiększył się do 62%
            ne, hotele, budynki biurowe i handlowo-usługowe, obiekty magazyno-  – wzrost o ponad 4 p. proc. Natomiast tylko nieznacznie zwiększyła się
            we przemysłowe, transportu i łączności, edukacyjne i inne;  liczba rozpoczętych – o 1,5 p. proc., a liczba mieszkań, których budowę
           •  obiekty inżynierii wodnej i lądowej – liniowa infrastruktura trans-  zgłoszono była niższa o 2,5 p. proc. niż przed rokiem. Te ostatnie dane
            portu, telekomunikacyjna, elektroenergetyczna i inne.  mogą być sygnałem ostrzegawczym na przyszłość. W rankingu woje-
            W  latach  2005–2010  dominowała  tendencja  spadkowa  udziału  bu-  wództw przoduje mazowieckie – najwięcej mieszkań oddanych i roz-
           downictwa kubaturowego, zarówno mieszkalnego i  niemieszkalnego,   poczętych, a następnie dolnośląskie i małopolskie. Pozytywne trendy
           zwiększał się udział budowy infrastruktury transportowej. Po 2011 r.   i przyspieszenie w budownictwie mieszkaniowym, szczególnie dewe-
           tendencje  były  odwrotne  –  udziały  budownictwa  infrastrukturalnego   loperskim, są w dużym stopniu efektem rosnącego popytu na mieszka-
           zmniejszały się na rzecz budownictwa kubaturowego. W 2018 r. struk-  nia w dużych aglomeracjach. Program mieszkanie +, z którym wiązano
           tura produkcji budowlano-montażowej według rodzajów obiektów róż-  duże nadzieje, nie przyniósł obiecywanych wyników i wszystko wska-
           ni się od tej z 2005 r. w sposób istotny tylko w odniesieniu do dwóch   zuje, że sytuacja ta nie ulegnie zmianie. Należy podkreślić, że popyt
           rodzajów obiektów – infrastrukturze transportowej (wzrost o  4,5%)   potencjalny na mieszkania nie jest zrealizowany z  powodu m.in. ich
           oraz rurociągów, linii energetycznych i telekomunikacyjnych (spadek   wysokich, rosnących cen. Według danych GUS, w lipcu br. dynamika
           o 3,7%). Tak ukształtowana struktura jest całkowicie zgodna z powyżej   rynku mieszkaniowego nieco osłabła – do użytku oddano o 6,5 p. proc.
           analizowanymi procesami i uwarunkowaniami funkcjonowania polskiej   mieszkań mniej niż przed rokiem, a spadek wystąpił w budownictwie
           branży budowlanej.                                   deweloperskim.
                                                                  Na rynku budownictwa niemieszkalnego od 2008 r. utrzymują się
           Budownictwo kubaturowe                               pozytywne tendencje, analiza danych wskazuje, że ta branża budowlana
            W budownictwie mieszkaniowym, po latach słabej dynamiki, a na-  do 2018 r. znajdowała się na drodze stabilnego wzrostu o niewielkiej
           wet okresowego zmniejszania liczby mieszkań oddanych do użytkowa-  dynamice. W 2018 r. liczba budynków oddanych do użytku zmniejszyła
           nia, przełom nastąpił w 2016 r., a rok 2017 był najlepszy od wielu lat pod   się o 2,2 p. proc. Spadek zanotowano w budowie obiektów hotelarskich
           względem ruchu budowlanego w tej branży. Ubiegły – 2018 r. – był rów-  – o około 3 p. proc. oraz handlowo-usługowych – spadek o 2,7 p. proc.,
           nież rokiem wzrostu, ze zdecydowanie większą aktywnością dewelope-  natomiast znacznie zwiększyła się liczba budynków biurowych – o po-
           rów niż inwestorów indywidulanych. Zwiększyła się w relacji do roku   nad 15 p. proc. W I półroczu 2019 r. sytuacja nie uległa dużej zmianie,
           poprzedniego liczba mieszkań oddanych do użytkowania – o 4 p. proc.,   a liczba oddanych obiektów pozostała w zasadzie na niezmienionym
           rozpoczętych – o 7,7 p. proc., natomiast słabą dynamikę odnotowano   poziomie – wzrost o 0,5 p. proc. Budownictwo niemieszkaniowe cha-
           w odniesieniu do liczby mieszkań, na których budowę zostały wydane   rakteryzuje  się  silnym  uzależnieniem  od  sytuacji  gospodarczej  kraju
           pozwolenia.                                          i inwestycji, w tym zagranicznych. Przy osłabieniu koniunktury zmniej-
            Dobra koniunktura w tej branży nieruchomości utrzymała się również   sza się strumień środków i inwestycje w obiekty niemieszkalne. Polska
           w I półroczu 2019 r.                                 gospodarka znajduje się kolejny rok w fazie osłabienia i pogorszenia
            W I półroczu oddano do użytkowania o 14,5 p. proc. mieszkań więcej   koniunktury, a to odłożone w czasie przełoży się na sytuację branży.
           niż w analogicznym okresie ubr. Deweloperzy przekazali do użytkowa-
                                                                Budownictwo infrastrukturalne
                      Liczba mieszkań i budynków niemieszkalnych  Od czasu stowarzyszenia z UE budowa i modernizacja infrastruktury
              Wyszczególnienie  2013  2014  2015  2016  2017  2018 2019*  transportowej liniowej i punktowej wszystkich gałęzi transportu, stała
           Mieszkania oddane   145,1 143,2 147,7 163,3 178,3  185  94,7  się priorytetem ekonomicznym, społecznym i politycznym. Wraz z ak-
           do użytkowania w tys.                                cesją do UE polski system transportowy stał się elementem europejskie-
           Mieszkania, których budowę   127,4 148,1 168,4 173,9  206  221,9 115,4  go systemu transportowego, a inwestycje infrastrukturalne przyspieszy-
           rozpoczęto  w tys.                                   ły, tym bardziej, że Polska zaczęła czerpać olbrzymie środki z funduszy
           Mieszkania, na których                               unijnych  na  realizację  inwestycji  infrastrukturalnych,  które  stały  się
           budowę wydano pozwolenie/  138,8 156,8 188,8 211,5 250,9 257,1 128,7  również czynnikiem pobudzającym koniunkturę gospodarczą. Polskie
           dokonano zgłoszenia w tys.                           przedsiębiorstwa  budowlane  otrzymały  olbrzymią  szansę  rozwoju.
           Budynki niemieszkalne                                Główne środki na realizację przeznaczano na inwestycje drogowe, roz-
           oddane do użytkowania   22  23,3  23,8  23,1  23,4  22,9  11,3
           ogółem w tys.                                        budowę portów morskich i lotniczych. Zgodnie z przyjętą strategią roz-
           w tym:                                               woju inwestycje drogowe koncentrowały się na budowie dróg ekspre-
           ▪ budynki biurowe w szt.  593  650  649  565  451  520  279  sowych, a nie autostrad. W transporcie kolejowym środki przeznaczano
           ▪ hotele w szt.    351  357  357  225  272  264      na rozbudowę i modernizację linii istniejących, inwestycje miały więc
                                                                inny wymiar techniczny, organizacyjny i finansowy. Z perspektywy cza-
           ▪  budynki handlowo-usługowe                         su wiadomo, że strategie dotyczące rozwoju infrastruktury drogowej,
            w szt.            3237  3606  3399  2718  2697  2624  1315
           Źródło: Źródło: opracowane na podstawie danych GUS   a szczególnie kolejowej, nie sprawdziły się, chociaż przyjęte założenia
                                                                wydawały się słuszne w czasie ich opracowywania. Z badań wynika, że
           * Dane za okres I–VI 2019 r.
                                                                przepustowość dróg ekspresowych już jest za niska w relacji do dyna-
                                                                micznego rozwoju przewozów drogowych. Natomiast remonty istnieją-
                                                                          Realizacja programu budowy dróg szybkiego ruchu
                                                                        Wyszczególnienie    Autostrady  Drogi ekspresowe
                                                                 Długość docelowa             2027        5886,5
                                                                 Odcinki oddane do użytkowania w km  1679  2223
                                                                 Odcinki w realizacji w km     108        1001
                                                                 Odcinki w przetargu w km      70          124
                                                                 Odcinki częściowo zrealizowane   96      1035
                                                                 (z jedną jezdnią) w km
           Źródło: opracowanie na podstawie danych GUS          Źródło: opracowane na podstawie danych Wikipedia

           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21