Page 24 - Konstrukcje Stalowe Nr 142
P. 24

Z KART HISTORII

    mgr inż. Marek Bielski

    Członek Rady Głównej Towarzystwa Kultury Technicznej, Warszawa

    Stalowe mosty transportowe

Projektowanie i eksploatacja mostów stalowych według                              nicznej. Ale mosty tego typu mają swój wymiar symboliczny. Nie
pomysłu francuskiego inżyniera Ferdynanda Józefa Arno-                            tylko Baskowie, ale i wszyscy mieszkańcy Hiszpanii są dumni ze
dina (1845–1924) oraz hiszpańskiego inżyniera i architekta                        swego puente colgante (po hiszpańsku – most wiszący) oficjal-
Alberta Palacio y Elissaque (1856–1939) stanowi interesują-                       nie nazwanego Mostem Biskajskim (Biscay Brigde). Ten stalowy
cy rozdział w dziejach mostownictwa na świecie.                                   most, będący jednym z  najbardziej symbolicznych i  zarazem
                                                                                  spektakularnych hiszpańskich osiągnięć myśli inżynierskiej jest
                  W październiku minionego roku przypadła 170. rocznica uro-      pierwszą konstrukcją przemysłową z  terenu Hiszpanii wpisaną
               dzin Ferdynanda J. Arnodina, który pierwszy otrzymał patent na     przez UNESCO na listę światowego dziedzictwa kulturowego.
               tego rodzaju most. A w tym roku mija 160. rocznica urodzin Alber-  Most jest nadal użytkowany. Czynny 24 godziny na dobę przez
               to Palacio y Elissaque, który pierwszy tego typu most na świecie   365 dni w roku. Ma długość 160 m, a czas przejazdu przez rzekę
               – w konsultacji z F. Arnodinem – zbudował i otrzymał wraz z inż.   wynosi niespełna dwie minuty i co osiem minut przewozi jedno-
               Arnodinem stosowne patenty. Wynalazek tego typu mostu opa-         razowo 8 pojazdów i kilkudziesięciu pasażerów. (Do korzystania
               tentowany został we Francji 5 listopada 1887 r., a niedługo potem  z mostu uprawnia zbiorczy bilet komunikacji miejskiej w Bilbao).
               w Anglii, w Belgii, w Hiszpanii oraz USA.                          Z  tego typu usług transportowych korzysta dziennie pieszo lub
                                                                                  podróżując samochodami blisko 20 tys. osób. Według statystyk
                  Konstrukcja tego typu mostu składa się z  dwóch kratowych       most zwiedziło, podziwiając z jego platformy widokowej piękną
               pylonów, podwieszonego do nich przęsła z prowadnicami i wóz-       okolicę starego rybackiego Portugalete już ponad pół miliona tu-
               kiem, do którego przymocowano zawieszoną tuż nad wodą, na          rystów.
               poziomie nabrzeży platformę promu. Poruszana silnikiem elek-
               trycznym ruchoma część konstrukcji przemieszcza się pomiędzy       Most – przewoźnik? 
               przęsłami mostu. I w ten sposób umożliwia przeprawę osób, czy
               pojazdów pomiędzy brzegami. Tego typu mosty znalazły zasto-          W polskiej literaturze naukowej dotyczącej mostownictwa pro-
               sowanie przede wszystkim w  portach morskich położonych na         blematyka tego typu stalowych mostów nie stanowi przedmio-
               terenach nizinnych przy ujściach wielkich rzek. Stawiane były      tu szczególnego zainteresowania i nie poświęcono tej tematyce
               także w  portach rzecznych. (Od 1887  r. napęd elektryczny był     zbyt wiele uwagi i miejsca. Nie ma w tym nic zaskakującego, gdyż
               stosowany już w suwnicach). Duża popularność tego typu kon-        w Polsce nie ma tego typu obiektów mostowych.
               strukcji stalowych przypadała na przełom XIX i XX w. W świecie
               tego typu mostów jest aktualnie zaledwie osiem. Są to trzy mosty     Obiekt mostowy o konstrukcji metalowej, który zamiast jezdni,
               w Wielkiej Brytanii: w Middlesbrough, Newport/Gwent i Warring-     po której poruszają się ludzie i pojazdy ma pomiędzy przęsłami
               ton; Rendsburg/Osterrönfeld, Niemcy; La Boca w  Buenos Aires       zainstalowaną ruchomą platformę, czy gondolę jest określany
               w  Argentynie; w  Bilbao/Portugalete w  Hiszpanii; w  Rochefort/   w  języku polskim różnymi nazwami. Pierwsza nazwa tego typu
               Martrou we Francji; East/Hemmoor w Niemczech. Mamy na myśli        mostu w  języku polskim – most przewoźny, nie przyjęła się na
               mosty nadal eksploatowane.                                         trwałe w naszej rodzimej terminologii technicznej. Nazwa most
                                                                                  przewoźny jest w tej chwili nadal powszechnie używana, ale jed-
                  Nie jest więc to duża liczba. Jestem jednak przekonany, iż ten  nak nie w  stosunku do mostu stałego, którego część ruchoma
               na pozór bardzo niszowy temat może zainteresować nie tylko         przewozi ludzi i towary, lecz do takiego obiektu mostowego, któ-
               mostowców, ale i  pozostałych Czytelników „Konstrukcji Stalo-      ry sam jest przewożony do miejsca, w którym czasowo ma pełnić
               wych”. Tym bardziej, że i historia i współczesność związana z tym  funkcje przeprawy mostowej. Nazwa mosty przewoźne oznacza
               rodzajem mostownictwa zasługuje na uwagę z  kilku – co naj-        obecnie przewoźne mosty segmentowe, czyli mosty rozkłada-
               mniej – względów.                                                  ne, z  których korzysta się w  sytuacjach zagrożeń związanych
                                                                                  np. z klęskami żywiołowymi oraz w ramach prowadzonych ope-
                  Głównym powodem, dla którego pragniemy zaprezentować            racji o charakterze militarnym. Na przykład na potrzeby wojska
               Państwu na łamach „KS” problematykę związaną z  mostami            polskiego Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicz-
               promowymi są oczywiście zagadnienia natury sensu stricto tech-     nych w Gliwicach opracował most czołgowy PMC-90 montowany
                                                                                  na podwoziach czołgu T-72. Długość takiego mostu z  przęsłem
Most Biskajski                                                                    rozłożonym w poziomie wynosi 29 m. Most czołgowy budowany
                                                                                  na zmodyfikowanym, pozbawionym wieży i kilku innych elemen-
                                                                                  tów podwoziu czołgów jest tak naprawdę wozem technicznego
                                                                                  wsparcia. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie możliwości
                                                                                  szybkiego przekraczania rzek, urwisk i jarów. Przykładami takich
                                                                                  pojazdów są m.in. BLG-67, pojazd na podwoziu czołgu T-55 A pol-
                                                                                  skiej produkcji.

                                                                                    Nierzadko można się też spotkać z określeniem most gondolo-
                                                                                  wy, acz o wiele częściej używanym określeniem jest most promo-
                                                                                  wy. Niestety nazwa most promowy w  języku polskim może być
                                                                                  także myląca. Prom we współczesnej polszczyźnie kojarzony jest
                                                                                  z  rodzajem statku morskiego lub żeglugi śródlądowej – promy
                                                                                  morskie, rzeczne, pasażersko-towarowe, samochodowe, kole-

24  KONSTRUKCJE STALOWE   5/142
                         10.2016
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29