Page 25 - Konstrukcje Stalowe Nr 142
P. 25

Z KART HISTORII                                                      Most w Newport
                                                                     powstawały na przełomie XIX i XX stulecia, kiedy samochody nie
jowe etc. Najpowszechniejszym przez całe stulecia był w użyciu       były jeszcze rozpowszechnione, dlatego przepustowość przepra-
tzw. prom kablowy używany przy przeprawach rzecznych i takie-        wy nie miała aż tak dużego znaczenia jak ma to miejsce obecnie.
go rodzaju promy funkcjonują jeszcze do dziś na rzekach polskich.    Jednak w szczególnych okolicznościach mosty te okazywały się
                                                                     bardzo przydatne, wręcz nie do zastąpienia. Zazwyczaj konstruk-
Promowy, czy transportowy?                                          cje tego typu powstawały w miastach portowych, przy ujściach
                                                                     rzek, gdzie istniała potrzeba wpłynięcia statków o naprawdę du-
  Ostatecznie zamykając kwestie terminologiczne przypomnij-          żych rozmiarach. Gdyby chcieć podnieść przęsło zwykłego mostu
my, że zamiennie używamy na ten typ mostu, oprócz nazwy most         na wysokość umożliwiającą swobodną żeglugę, to rampy najaz-
promowy również określenia most transportowy (od łacińskiego         dowe miałyby długość kilkuset metrów, na co nie było miejsca
transportare, „przewozić”). I właściwie ta nazwa byłaby dla tego     w środku rozwiniętego miasta. Widać to wyraźnie na przykładzie
typu mostu stalowego chyba najbardziej adekwatna. Faktycznie         mostu transportowego na rzece Usk w Newport w Nowej Połu-
służy do transportu pojazdów i  ludzi, jednocześnie spełniając       dniowej Walii. Dodatkowo w Newport występuje problem z dużą
podstawowe warunki jakie stawia się przed standardową meta-          różnicą zmian poziomu wody na rzece na skutek przypływów
lową konstrukcją mostową. Ten typ mostu wykorzystywał tech-          i odpływów, przez co rzeka znacząco zmienia swoją głębokość jak
nologię po części mostów wiszących i mostów wantowych. Pro-          i szerokość, co uniemożliwia sprawne kursowanie promu.
pozycja używania nazwy most transportowy odnośnie mostów
promowych wydaje się być trafna. Po prostu używamy w języku            Wysokie wieże mostu są lokalnym punktem orientacyjnym,
polskim dosłownego tłumaczenia terminów obcojęzycznych,              a sam most jest powszechnie uważany za najbardziej rozpozna-
czyli francuskiego pont transbordeur; angielskiego transporter       walny symbol miasta Newport. W  1998 r. powstało „Friends of
brigde; niemieckiego Schwebefähre.                                   Newport Transporter Brigde” (FONTB). Stowarzyszenie populary-
                                                                     zuje wiedzę o historii mostu i we wrześniu 2016 r. przygotowuje
  Można oczywiście zaproponować inną nazwę dla tego typu             uroczystości związane ze 110-leciem powstania tego wciąż eks-
konstrukcji mostowych. Autor proponowałby na przykład nowe           ploatowanego cennego zabytku światowej sztuki mostowej (bilet
określenie: most transferowy. Ale prawdopodobieństwo przyję-         za przeprawę wynosi 1 funt).
cia się nowej nazwy w języku polskim jest niewielkie.
                                                                       Most transportowy Rendsburger Hochbrücke, a właściwie ofi-
Dla kogo prawo pierwszeństwa?                                       cjalnie: Eisenbahnhochbrücke stanowi oryginalne, jedyne tego
                                                                     typu rozwiązanie techniczne na świecie. Przecinający Kanał
  Ferdynand Józef Arnodina (1845–1924), uczeń Eiffla, zafascy-       Kiloński stalowy most jest wielofunkcyjnym przykładem wyko-
nowany nieograniczonymi możliwościami stalowych kratownic            rzystania obiektu mostwego. Zaprojektowany przez Fryderyka
i  jednocześnie specjalizujący się w  kolejach linowych oraz hisz-   Vossa i oddany do użytku w 1903 r. obiekt pełni rolę tradycyjnego
pański inżynier i architekt Alberto Palacio y Elissaque (1856–1939)  mostu kolejowego, po którym kursują po dwóch torach pociągi na
są prekursorami nowego typu konstrukcji mostowej. Mosty zna-         trasie Neumünster-Flensburg a jednocześnie platforma (gondo-
lazły zastosowanie głównie w portach morskich zlokalizowanych        la) umieszczona pod mostem służy do przewożenia ludzi i pojaz-
na nizinnych terenach u ujścia wielkich rzek i w niektórych por-     dów. Jako most promowy jest on czynny codziennie co kwadrans
tach rzecznych w Europie, Afryce, obu Amerykach.                     od wczesnych godzin porannych do późnych godzin nocnych
                                                                     i odległość 125 m pokonuje w ciągu 1,5 minuty. Most zapewnia
  Pomysłodawcy napisali we wniosku (dołączywszy liczne ry-
sunki techniczne). – Nasz wynalazek odnosi się do środków sto-       Widok ogólny mostu w Rendsburgu
sowanych do transportu ładunków z jednego punktu do drugiego
w poprzek cieku lub wąwozu, lub gdy warunki nie są sprzyjające
do podejmowania drogi, lub w przypadku gdy jest niemożliwe lub
trudne zbudowanie zwykłego mostu. Wykonując nasz wynalazek
zatrudniamy dźwigar i lekką strukturę przypominającą most osa-
dzony na filarach, wieżach i innych podniesionych podporach. Wy-
starczy powiedzieć, wysokość dostatecznie wysoka, aby najwyższy
statek mógł przejść. Most – wyposażony w szyny, na których działa
klatka robocza zamontowana na kółkach – do którego są przyłą-
czone metalowe pręty lub kable do zawieszania platformy (...), na
której są pasażerowie, pojazdy, zwierzęta lub towary wymagające
transportu.

  Podobny pomysł związany z mostem transportowym miał też
inżynier brytyjski, Charles Smith, który w roku 1873 zapropono-
wał takie rozwiązanie w  Middlesbrough. Jego pomysłu jednak
nie zaakceptowali inwestorzy. Acz w tej miejscowości ostatecznie
jednak powstał most transportowy, tylko o wiele lat później, bo
w 1911 r.

Za i przeciw 

  Mosty te były bardzo popularne w ostatniej dekadzie XIX stu-
lecia i  pierwszych dwóch dekadach XX wieku. Po tym okresie
popularności zaniechano wznoszenia takich mostów, a głównym
powodem były nie same koszty ich budowy. Były one podobne
do kosztów standardowych mostów. Chodziło natomiast o sto-
sunek kosztów eksploatacji niewspółmierny do efektywności
transportu. Warto zwrócić uwagę, iż pierwsze mosty tego typu

                                                                      5/142   KONSTRUKCJE STALOWE                                       25
                                                                     10.2016
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30