Page 19 - Konstrukcje Stalowe Nr 142
P. 19
PANORAMA FIRM jest dla nas żadnym problemem zabezpieczenie antykorozyjne
konstrukcji stalowej typu most czy wiadukt. A przedsiębiorstwa,
czeniem w budowie promów i innych statków zasilanych gazem w szczególności państwowe, żądają dowodu, że takie prace pro-
LNG, a zatem paliwem ekologicznym. wadziliśmy. Nie wystarcza i to, że zatrudniamy doświadczonych
pracowników, którzy to robili w poprzednich miejscach zatrud-
Nie tylko morze nienia.
Przedsiębiorstwo chce być silniej obecne, niż dotąd, na rynku Kadry
lądowym. – W 2015 r., w konsorcjum z płocką firmą Nova-Kor, na
zlecenie Mostostalu Płock, zabezpieczyliśmy antykorozyjnie dwa Remontowa Coating & Equipment zatrudnia na stale ok. 60
z czterech potężnych, nowobudowanych zbiorników w bazie pa- osób, w szczycie bywa, iż pracuje ponad 500 zatrudnionych
liwowej PERN w Porcie Północnym. Wśród pracowników nadzoru w ramach kooperacji. Boryka się z problemem pozyskania
zatrudnionych w naszej firmie jest wielu, którzy w latach ubie- wykwalifikowanych pracowników, takich jak piaskarze (choć
głych wykonywali zabezpieczenia antykorozyjne dla PERN w ta- piaskiem się już nie czyści, to nazwa zawodu czyściciela po-
kich bazach jak Plebanka czy Adamowo (byliśmy podwykonaw- wierzchni pozostała) czy malarze natryskowi, których na rynku
cami dużych firm z Płocka zajmujących się antykorozją). Dążymy jest jak na lekarstwo. Nierzadko ma miejsce ich podbieranie
do tego, aby prowadzić prace nie tylko w stoczniach, dla takich przez jedną firmę drugiej.
przedsiębiorstw jak właśnie PERN, czy w przemyśle rafineryjnym,
chemicznym, ale także w budownictwie infrastrukturalnym, ku- – Firma jest znana na rynku, mamy dobrą markę. Nasi pra-
baturowym czy energetycznym. Uważamy, że potencjał wiedzy cownicy wysokiej, a także średniej klasy wyjeżdżają za granicę,
jaki daje nam stocznia i wyposażenie sprzętowe umożliwia spół- głównie do krajów skandynawskich. I tam nawet ci z przeciętny-
ce realizację wszystkiego w dziedzinie antykorozji, czego oczeku- mi umiejętnościami są uważani za świetnych fachowców. W tej
je rynek – zapewnia Adam Czerkawski. sytuacji z konieczności szkolimy młodych ludzi zupełnie od pod-
staw, co podraża koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nie
Warto wiedzieć, że Remontowa Coating & Equipment reali- mamy wyboru. Nowy pracownik, który „nic nie wie”, ale wykazuje
zuje jednocześnie kilka do kilkunastu zleceń, a każdy budowa- chęć do pracy i zdobywania nowych umiejętności, trafia do kil-
ny statek to przeciętnie 60 tys. m2 powierzchni do zabezpiecze- kuosobowego zespołu. Zdobywa sukcesywnie wiedzę, szkolenie
nia antykorozyjnego. Prace na jednej jednostce trwają średnio wstępne trwa kilka miesięcy. Prawdziwych umiejętności nabywa
w granicach ośmiu miesięcy. O sprawności i potencjale firmy się w ciągu kilku lat. Zatrudniamy ponadto przybyszów z Ukrainy
niech świadczy i to, że pracując non stop, realizowała projekty – mówi Adam Czerkawski.
gdzie w ciągu kilku dni (w nocy czyszczenie, w dzień aplikacja
powłok malarskich) wymagane było zabezpieczenie 10 tys. m2 Powyższe działania przedsiębiorstwa są wynikiem niemal
powierzchni remontowanego statku. Wszak armator określa zupełnego zaniku szkolnictwa zawodowego. Jak zauważa jego
czas realizacji zlecenia, które jest awizowane wcześniej (przesy- szef, nie ma szkół, które kształciłyby młodzież dla przemy-
łana jest dokumentacja), a cykle obecności w doku są krótkie. słu okrętowego w takich zawodach jak malarz, kadłubowiec,
Rzecz jasna zakres prac bywa różny, może to być malowanie rurarz, elektryk. W przeszłości uczniowie szkół zawodowych
ładowni, kadłuba z zewnątrz, zbiorników dennych lub zmiana odbywali regularne praktyki w poszczególnych wydziałach
powłok malarskich, wówczas cała powierzchnia w pełni pod- stoczni, w których później z reguły podejmowali pracę. Pozna-
dawana jest procesowi czyszczenia. wali ludzi, stocznię... Stawali się cenionymi pracownikami już
na starcie. Dziś rolę szkoły przejmuje pracodawca, choć są już
Ogromne doświadczenie i ponadprzeciętna wiedza i umie- podejmowane działania na szczeblu resortu oświaty, by po-
jętności na polu prac antykorozyjnych na wymagającym rynku wrócić do kształcenia zawodowego z prawdziwego zdarzenia.
marine i offshore nie wystarczają, aby bez większych przeszkód
otrzymać „lądowe” zlecenie. Oto co mówi o tym paradoksie Remontowa Coating & Eguipment wiąże także swą przy-
Prezes Adam Czerkawski: – Nie malowaliśmy dotąd mostu pod szłość z obiema stoczniami, które zapewnią jej pracę, dopóki
naszym szyldem, bo potrzebne są referencje. Malujemy rocznie będą produkować i remontować statki i inne jednostki pływa-
setki tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, natomiast mu- jące. A nic nie wskazuje, aby nie miały zleceń, są znane na ryn-
szę udowodnić i przekonać potencjalnego klienta, że potrafię po- ku, potrafią poprzez wyspecjalizowane biura handlowe dotrzeć
malować wiadukt czy zbiornik. I w ub.r. w przypadku zbiornika do nowych klientów, armatorów z całego świata, tudzież kon-
się udało. Problemem są wymogi zawarte w zapisach przetargo- tynuować współpracę z tymi, której początki sięgają dziesię-
wych, tematyczne referencje, innymi słowy nie jest istotny poten- cioleci. Szefowie firmy liczą także na zlecenia od producentów
cjał firmy. Wykonujemy wielce skomplikowane prace, toteż nie konstrukcji stalowych, trafiających do szeroko rozumianego
budownictwa.
AU
5/142 KONSTRUKCJE STALOWE 19
10.2016