Page 26 - Konstrukcje Stalowe Nr 143
P. 26

Kopuła stalowa kościoła                                          „Konstrukcja Stalowa – Realizacja Roku” 2016

  Konstrukcja ożebrowanej kopuły stalowej o masie ok. 320 ton z dodatkową pozłacaną koroną ze srebrnymi anio-
łami i krzyżem stanowi zwieńczenie Świątyni Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II w Toruniu.
Jej projektantem jest architekt inż. Andrzej Ryczek, inwestorem Fundacja Lux Veritatis, generalnym wykonawcą
Marbud S.A., a  konstrukcję kopuły zaprojektowała firma
iMerco sp. z o.o. Jej koszt sięgnął 5 mln zł.
Świątynia jest rotundą o średnicy ok. 55 m
i wysokości ok. 50 m.

  Konstrukcja stalowa składa się z masyw-
nych żeber wewnętrznych stanowiących
odwrócony lej, kratownic zewnętrznych
rysujących się w  kształt kopuły, zwornika
o średnicy ok. 6 m utrzymującego siły roz-
pierające kopuły, płatwi pomiędzy żebrami
wewnętrznymi pokrytymi blachą Ti-Zn i korony. Precyzyj-
nie opracowano procedury montażu. Belki nośne wykona-
no z dwóch segmentów, które po prefabrykacji były scala-
ne i  opomiarowane. Technologia ich montażu obejmowała
dwie operacje: podwieszenie górnego węzła do konstrukcji
zwornika i wprowadzenie dolnego węzła do konstrukcji sta-
lowej bloku startowego umieszczonego na konstrukcji żel-
betowej. Właściwe rozmieszczenie punktów zamocowania
zawiesi łańcuchowych wyeliminowało niebezpieczeństwo samoczynnego odkształcenia się konstrukcji po uniesieniu
jej do góry. Montaż zespołu korony (ok. 10 ton) był finałem wcześniej zrealizowanych prac. Został złożony na ziemi
i następnie jednym chwytem żurawia wyniesiony na miejsce posadowienia na wysokości 40 m. Precyzyjne wykona-
nie całej konstrukcji i prawidłowe rozmieszczenie kotew sprawiło, że montaż belek nośnych wykonano praktycznie
„ręcznie”, czyli bez użycia jakichkolwiek pomocniczych urządzeń naciągających konstrukcję. Montaż był realizowa-
ny w kooperacji z Mostostalem Montaż Słupca.

  Prace budowlane Świątyni rozpoczęto 20 czerwca 2012 r., a jej poświęcenie nastąpiło 18 maja 2016 r.

skrajne były wyładowywane w  rejonie przyczółków na wózki        Hala główna to konstrukcja słupowo-ramowa złożona z dwóch
transportowe i przewożone po płycie pomostowej na miejsca,       naw, z możliwością rozbudowy o trzecią. Produkcja może być
z  których zostały uniesione przy pomocy siłowników hydrau-      realizowana w całej przestrzeni hali, na wysokościach do 30 m.
licznych. Montaż został podzielony na sześć etapów, a  każdy     W tym celu zaprojektowano cztery suwnice o dużym udźwigu.
z nich składał się z dwóch do trzech faz.                        Realizacja projektu wymagała ścisłego powiązania rozwiązań
                                                                 projektowych z możliwościami produkcyjnymi wytwórni i har-
  Laureat trzeciej nagrody Atlas Ward Polska sp. z o.o. z Wro-   monogramem walcowania poszczególnych profili w  hutach.
cławia przedstawił fabrykę fundamentów morskich elektrowni       Konstrukcja powstała w większości z ustrojów kratowych zbu-
wiatrowych, czyli „Zakład seryjnej produkcji wielkogabaryto-     dowanych z profili walcowanych ze stali klasy S355 i S460. Bu-
wych konstrukcji stalowych” zbudowany na Wyspie Ostrów           dowa zakładu trwała siedem miesięcy, co oznaczało koniecz-
Brdowski w Szczecinie (inwestorem jest Bilfinger Mars Offshore   ność wmontowania nawet 1  tys. ton konstrukcji miesięcznie.
sp. z o.o.). Obiekt składa się z głównej hali produkcyjnej dwu-  Również w skali miesiąca odbywało się ponad 50 transportów
nawowej z  dachem dwuspadowym i  hali malarni jednona-           głównych elementów montażowych, w  tym ponadgabaryto-
wowej z  przybudówką i  dachem dwuspadowym. Zakres prac          wych.
obejmował wykonanie kompleksowego projektu konstrukcyj-
nego wraz z podtorzem suwnicowym oraz produkcję, dostawę           A  oto pozostałe konkursowe konstrukcje. Realizacją spół-
i montaż konstrukcji stalowych ww. hal (waga dostarczonych       ki Skanska jest „Terminal C w  Pyrzowicach”, który powstał
i zmontowanych elementów stalowych wyniosła ok. 6 tys. ton).     na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice na
Realizatorem była Korporacja Budowlana Doraco sp. z  o.o.        zlecenie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Trójnawo-

                                                                    Mostostal-Konin sp. z  o.o.

                                        Firma z  ponad 40-letnim doświadczeniem w  montażu, remontach i  modernizacji urządzeń gór-
                                     nictwa odkrywkowego, produkcji i montażu konstrukcji dla przemysłu energetycznego, hutniczego,
                                     stoczniowego i cukrowniczego. Zajmuje się również budową konstrukcji przemysłowych, hal produk-
                                     cyjnych i magazynowych oraz marketów itp. Obecnie zatrudnia 70 osób.

                                        Misją firmy jest przewidywanie i  spełnianie potrzeb klientów w  zakresie jakości i  terminowości
                                     usług, tak aby wartości te wzbudziły u klientów zaufanie i chęć powrotu do dalszej współpracy.

                                        W 2007 r. spółka została zakupiona przez Multimet sp. z o.o., największego w Polsce producenta
                                     materiałów spawalniczych – rodzinną firmę należącą do Zbigniewa Całka.

                                        – Jesteśmy dumni z uznania naszego środowiska poprzez przyznanie nam I miejsca w Konkursie. Nagrodzona
                                     konstrukcja stanowiła duże wyzwania dla niewielkiej firmy jaką jesteśmy. Zdobyliśmy ten kontrakt nie dzięki
                   najniższej cenie, ale rozwiązaniom technicznym, pomysłowi dotyczącemu kształtu konstrukcji, metody wznoszenia i montażu
                   kopuły. Obecnie koncentrujemy się na konstrukcjach pod energetykę, seryjnej produkcji hal namiotowych, obiektów przenośnych
                   bez fundamentowania, które trafiają na rynki zagraniczne. Z ciekawszych obecnych realizacji wykonaliśmy konstrukcję obejm pod
                   położenie słynnej iglicy przy Hali Stulecia we Wrocławiu – mówi Grzegorz Całek, Prezes firmy.

26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31