Page 8 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 8
Dyskusja Redakcyjna
Innowacyjność
w branży konstrukcji stalowych,
kierunki zmian technologii
Definicji innowacji (łac. innovatio – odnowienie) jest tyle jedna trzecia z sektora przedsiębiorstw, gdy w wysoko roz-
ile obszarów innowacji, a także zależnie od jej charakteru, winiętych gospodarkach jest dokładnie odwrotnie.
zakresu i skutków. Mamy więc np. innowacje rzeczywiste
i pozorne, gdy nowość stanowi naśladownictwo, zapoży- Uczestnicy wspomnianej dyskusji, zgodni co do tego, że
czenie. Podobnie jest np. z pojęciem inteligencji, której aktualna sytuacja jest kiepska, równocześnie byli optymi-
definicji jest tyle ile konfiguracji, w jakich występuje. Te stami co do przyszłości. Ten optymizm, w świetle faktów,
dwa pojęcia mają jeszcze inną wspólną cechę – są najczę- okazał się kompletnie nieuzasadniony. W ostatnich latach
ściej błędnie rozumiane. Swego czasu pierwszoligowy me- wydatki budżetowe na innowacyjność wyniosły kilkadzie-
nadżer szczycący się innowacyjnością swej firmy, zapyta- siąt miliardów zł, a nasza pozycja w rankingach innowacyj-
ny o konkrety, wymienił ponad 20 jej przejawów, z których ności uległa dalszemu pogorszeniu. Przyczyny tego stanu
żaden nie miał nic wspólnego z innowacyjnością. Z kolei rzeczy są dokładnie takie same jak zdiagnozowane w dys-
inteligencja jest najczęściej traktowana jako synonim wie- kusji sprzed pięciu laty.
dzy, profesjonalizmu, mądrości, z którymi też nie ma nic
wspólnego. No cóż, żyjemy w czasach obstrukcji seman- Wszystko to nie oznacza oczywiście, że innowacyjność
tycznej, czyli permanentnego pomylenia pojęć, co prowa- w gospodarce i branży konstrukcji stalowych „zamarła”.
dzi do pokracznej, albo wręcz absurdalnej interpretacji Ma miejsce, a w ostatnich latach, w branży konstrukcji
rzeczywistości. stalowych, kto wie czy nie na skalę większą niż w innych
branżach polskiego sektora budowlanego. Przy tej okazji
Pięć lat temu, w sierpniowym numerze „Konstrukcji Sta- rodzi się wiele pytań, na które mieliśmy nadzieję uzyskać
lowych” z 2011 r., opublikowaliśmy przebieg dyskusji re- odpowiedzi w dyskusji redakcyjnej zorganizowanej przez
dakcyjnej nt. innowacyjności w polskiej gospodarce i na Izbę, w cyklu publikowanych w „Konstrukcjach Stalo-
tym tle innowacyjności w naszej branży konstrukcji stalo- wych” dyskusji na aktualne tematy, pod hasłem „Innowa-
wych. Na marginesie, dyskusja ta, zamieszczona na jednym cyjność w branży konstrukcji stalowych, kierunki zmian
z portali internetowych odnotowała ponad 70 tys. „wejść”. technologii”.
Konkluzje z niej wynikające były przygnębiające. Polska
w różnego rodzaju rankingach innowacyjności lokowała W dyskusji udział wzięli:
się wśród innych państw na katastrofalnie niskiej pozy- – d r inż. Wioleta Barcewicz – Wydział Inżynierii Lądowej
cji. Jednocześnie, innowacyjność „dzieje” się w czworo-
kącie: państwo-nauka-pieniądze-przedsiębiorstwa. Przez Politechniki Warszawskiej,
lata wszyscy w tym czworokącie winę za niski poziom in- – M ichał Całek – Prezes Zarządu Multimet sp. z o.o. Inży-
nowacyjności polskiej gospodarki przerzucali na innych.
Dogłębne analizy w sposób jednoznaczny jako głównych nieria Spawalnicza,
winowajców tego stanu rzeczy wskazują polskich przed- – M aria Jaroś – Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w MTA
siębiorców, menadżerów polskich firm. Zresztą, już ponad
100 lat temu Joseph Schumpeter wskazał, że „siłą napędo- Engineering sp. z o.o.,
wą tworzenia innowacji są procesy zarządzania” i do dziś – J itka Kochtová – Prezes Zarządu CONSTRUSOFT
nikt tej tezy nie podważył. Utrzymywanie nadal przez wielu
menadżerów, że za istniejący stan rzeczy odpowiedzial- sp. z o.o.,
ne jest zbyt słabe wsparcie państwa dla innowacyjności, – S ławosz Lewandowski – Inżynier Rozwiązań Spawalni-
stanowi jawne przeciwstawienie się faktom i dążenie do
uspołecznienia kosztów innowacyjności oraz prywatyzacji czych w Kemppi sp. z o.o.,
płynących z niej zysków. W kraju dwie trzecie nakładów – M irosław Nowak – Prezes Zarządu TECHNIKA SPAWAL-
na badania i rozwój pochodzi z budżetu państwa, a tylko
NICZA sp. z o.o.,
– K rzysztof Ostrowski – Prezes Zarządu MTA Engineering
sp. z o.o.
Stronę redakcyjną reprezentowali: Karol Heidrich – Dy-
rektor Generalny Izby oraz Józef Kępka – Redaktor Naczel-
ny „Konstrukcji Stalowych”.
Niżej prezentujemy autoryzowany zapis tej redakcyjnej
dyskusji.
• We wstępie do tej dyskusji problema- szerny. Dlatego też zaczynając od „ogółu” technologii w poszczególnych segmentach
tykę innowacyjności w branży konstrukcji dobrze byłoby byśmy się skupili na trzech branży konstrukcji stalowych. Zacznijmy
stalowych potraktowaliśmy dosyć szeroko. niejako obszarach innowacyjności: mate- zatem od kwestii natury ogólnej. Nie ma
Gdybyśmy w taki sam sposób chcieli ją po- riałowym, konstrukcyjnym i technologicz- wątpliwości, że w ostatnich latach, w po-
traktować w samej dyskusji, groziłoby nam nym. To z kolei umożliwiłoby nam rozwa- szczególnych segmentach polskiej bran-
„utonięcie”. Temat jest bowiem zbyt ob- żania nt. ewentualnych kierunków zmian ży konstrukcji stalowych – od projektu do
8
sierpień 2016 4(141)