Page 6 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 6
Zabezpieczenia Antykorozyjne
dokończenie ze str. 3 dużym obiektem zabezpieczonym nimi były Wykonujemy badania do aprobat i reko-
dojazdy do Mostu Siekierkowskiego, co wy- mendacji technicznych na systemy zabezpie-
• Czyli na placu magazynowym jakiejś wy- konano w 2007 r. czeń antykorozyjnych, ich projekty, eksperty-
twórni konstrukcji stalowych mogą być np. zy, prowadzimy szkolenia.
dwie identyczne kratownice, ale tylko ta prze- • To czemu nie zabezpieczono nimi kon-
znaczona na eksport została wyprodukowana strukcji mostu? W ramach naszych możliwości i dostęp-
pod nadzorem fachowca! nych środków prowadzimy rozwojowe pra-
– Inwestorzy bywają tradycyjni. Na moście ce własne. Jedna z nich dotyczy od dawna
– Dokładnie. Inwestor niemiecki czy nor- zastosowano system z powłokami cynkowy- stosowanych powłok cynkowych zanurze-
weski nie odbierze konstrukcji niezrobionej mi, natryskiwanymi cieplnie, czyli tzw. meta- niowych, czyli tzw. ocynku ogniowego, bo
zgodnie ze specyfikacją i nieodebranej przez lizacją, które uszczelniono epoksydowo-po- zaobserwowaliśmy zjawisko bardzo szybkiej
certyfikowanego inspektora.A proces wykony- liuretanowym systemem powłokowym. Na korozji tych powłok na stawianych na drogach
wania zabezpieczeń antykorozyjnych jest nie- dojazdach chciano trochę zaoszczędzić, ale i ulicach barierach, balustradach i latarniach.
zwykle skomplikowany. Wymaga właściwego zachować trwałość. I zdecydowano się na sys- Okazało się, że za korozję odpowiada bardzo
przygotowania powierzchni i sprawdzenia czy tem w pełni malarski: do gruntowania użyto silne środowisko chlorkowe, występujące
zostało dokładnie wykonane, odpowiedniej farby etylokrzemianowej wysokocynkowej, w konstrukcjach niezabezpieczone szczeli-
aplikacji farb i spełnienia norm określających którą pokryto uszczelniaczem epoksydowym ny i niewłaściwy w tej sytuacji skład kąpieli
ich nakładanie, czasu malowania i sezonowa- i tak przygotowaną powierzchnię pomalowa- cynkowniczej. Otrzymane wyniki pozwalają
nia, czyli przetrzymywania w odpowiednich no polisiloksanem. Początkowo przyjęta tech- na świadomą zmianę technologii i uniknięcie
warunkach, dopiero po którym można tą kon- nologia, ze względu na konieczność nałożenia problemów. Druga, bardzo ciekawa praca,
strukcję transportować. Każdą z tych czyn- powłoki etylokrzemianowej, wydawała się dotyczy zabezpieczeń antykorozyjnych be-
ności czy etapów można wykonać lepiej lub dość trudna, ale okazało się, że wszystkie wy- tonów: badamy jaki rodzaj i ilość polimerów
gorzej, np. w realizacji „polskich” kontraktów twórnie konstrukcji bez problemu ją przyswo- dodawanych do zapraw naprawczych wpływa
nagminne jest transportowanie konstrukcji iły, a tańsze rozwiązanie okazało się trwalsze. na ich trwałość. Pozwoli to na lepsze projek-
nie w pełni wysezonowanej. A efektem takiej towanie tego typu zabezpieczeń.
przedwczesnej podróży są uszkodzenia kon- Farby fluoropolimerowe też już zaczyna-
strukcji, jak np. wbicie w nią brudu czy liczne ją być używane, m.in. w Warszawie zabez- Obecnie trzy osoby z mojego Zespołu pro-
uszkodzenia mechaniczne. pieczone są nimi ekrany akustyczne wzdłuż wadzą badania do prac doktorskich z dziedzi-
Al. Prymasa Tysiąclecia. ny zabezpieczeń antykorozyjnych.
Niestety, inwestorzy polscy często takich
wymagań nie zgłaszają. Wynika to m.in. z bra- • ...ale w innych miejscach obłażą z farby! • A na jakie innowacje jeszcze czekamy?
ku wyższych uczelni uwzględniających w pro- – Bo w Polsce nie ma żadnych wymagań – To rozmaite inteligentne farby, które same
cesie kształcenia tematykę zabezpieczeń anty- odnośnie do ich zabezpieczeń antykorozy- „leczą” swoje uszkodzenia, np. gdy zmieni
korozyjnych, jak również braku świadomości, jnych. A ponieważ większość ekranów ma się wartość pH albo temperatura czy pojawią
że korozja jest ważnym problemem, który ge- wypełnienie metalowe, więc takie zabezpie- się zanieczyszczenia. W takich sytuacjach ze
neruje olbrzymie straty. Dobre, właściwie na- czenia są niezbędne. znajdujących się w farbie mikronowych kapsuł
łożone farby zabezpieczają konstrukcje przez • To czym zajmuje się Zespół Zabezpieczeń uwalnia się specjalny środek, który likwiduje
25 lat, a nawet dłużej. A często spotykamy się Antykorozyjnych Mostów w Zakładzie Mo- zagrożenia. Są też farby, którymi malujemy
z sytuacją, że już w okresie gwarancji, a więc stów Instytutu Badawczego Dróg i Mostów? powierzchnię, a kiedy ją naświetlimy promie-
w trzech pierwszych latach eksploatacji kon- – Jedną z najważniejszych działalności na- niami UV, to świeci się kolorem przypisanym
strukcji, pojawiają się w niej wady bądź wy- szego zespołu jest opracowywanie zaleceń do określonej grubości. W ten sposób inspektor
konane nieprawidłowo zabezpieczenia anty- doboru, wykonywania i odbioru zabezpieczeń może bardzo łatwo wyłapać miejsca niedoma-
korozyjne są całkowicie zniszczone. antykorozyjnych. Pozwala to wprowadzać lowane. Opracowuje się farby samoczyszczące
określone standardy tych zabezpieczeń, któ- wykorzystujące zjawisko fotosyntezy. Do wie-
Znanym przykładem jest Most Siekierkow- rych brakowało w Polsce. W 1996 r. GDDKiA lu farb dodaje się nanocząsteczki poprawiające
ski w Warszawie, z którego konstrukcji, jesz- zleciła nam opracowanie zaleceń zabezpie- ich właściwości mechaniczne. Ale w zabez-
cze w okresie gwarancji, zaczęła samoistnie czeń antykorozyjnych obiektów mostowych, pieczaniu dużych konstrukcji stalowych w zu-
odspajać się żółta powłoka nawierzchniowa. które w 2006 r. zostały znowelizowane. Póź- pełności wystarczy stosowanie farb, jakimi
A ponieważ było to wczesną wiosną, więc niej z tych zaleceń zaczęła korzystać więk- dysponujemy, ale koniecznie w odpowiednich
nagle Wisłą zaczęła płynąć żółta kra. szość właścicieli mostów. warunkach i pod nadzorem inspektora, który
Dla Rezerw Państwowych opracowaliśmy będzie sprawdzał czy wszystko jest zrobio-
Ekspertyzy korozyjne nie ograniczają się zalecenia dotyczące utrzymania mostów tym- ne zgodnie ze specyfikacją, dobrze napisaną
do mostów – obejmują energetykę, zbiorniki czasowych, czyli składanych mostów wojsko- przez projektanta znającego się na antykorozji.
i rurociągi, konstrukcje miejskie, jak np. wie- wych. Swego czasu amerykańska marynarka wo-
żowce, z którymi też są problemy, podobnie Na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich jenna poinformowała, że gdy zdecydowała
jak z korodującymi halami, stadionami itp. w Warszawie opracowaliśmy Katalog Tech- się na zatrudnienie inspektorów nadzoru prac
Ostatnio wykonaliśmy ekspertyzę hali za- nologii Zabezpieczania Antykorozyjnego antykorozyjnych, to nagle okazało się, że te
kładu produkcyjnego, którą nowy właściciel Konstrukcji Wykonanych z Profili Cienko- same farby zaczęły mieć dwukrotnie dłuższą
chciał przemalować na inny kolor. Okazało ściennych lub Blach o Grubościach do 3 mm, trwałość.
się, że nie można, tak po prostu, położyć jed- czyli m.in. dotyczy to zabezpieczeń konstruk- • Mówi pani o farbach i nadzorze. A co
nej powłoki na drugą, bo odpada. Zidentyfi- cji ekranów akustycznych. z malarzami?
kowaliśmy przyczynę takiego zachowania Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zwra- – Powinni być przeszkoleni i na wielu kon-
i opracowaliśmy technologię renowacji, a te- ca ogromną uwagę na zabezpieczenia antyko- traktach wymaga się od nich certyfikatu, po-
raz jeden z kolegów ją nadzoruje. rozyjne i – pierwszy i jedyny w kraju – sto- twierdzającego ukończenie odpowiedniego
suje nowoczesne zalecenia do zabezpieczania kursu, szkolenia.
• Jak wygląda innowacyjność w zabezpie- ekranów akustycznych. Zgodnie z nimi w sto- • A sprzęt?
czeniach antykorozyjnych konstrukcji? licy stoją już ekrany zabezpieczone najnow- – Polskie firmy dysponują bardzo dobrym
szej generacji – i obecnie najlepszymi – prosz- sprzętem i jeśli jest właściwie utrzymywany,
– Nowością w Polsce są nowe farby na- kowymi farbami polifluowymi. Gdybyśmy to nie musimy się go wstydzić.
wierzchniowe, które długo zachowują trwały wszędzie mieli takich inwestorów nie byłoby • Dziękuję za rozmowę.
kolor i połysk. To produkty z grupy farb po- problemów z korozją.
lisiloksanowych i fluoropolimery. Pierwsze
już są w Polsce stosowane, m.in. pierwszym
6
sierpień 2016 4(141)