Page 6 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 6

Zabezpieczenia Antykorozyjne

dokończenie ze str. 3                            dużym obiektem zabezpieczonym nimi były            Wykonujemy badania do aprobat i  reko-
                                                 dojazdy do Mostu Siekierkowskiego, co wy-        mendacji technicznych na systemy zabezpie-
  • Czyli na placu magazynowym jakiejś wy-       konano w 2007 r.                                 czeń antykorozyjnych, ich projekty, eksperty-
twórni konstrukcji stalowych mogą być np.                                                         zy, prowadzimy szkolenia.
dwie identyczne kratownice, ale tylko ta prze-     • To czemu nie zabezpieczono nimi kon-
znaczona na eksport została wyprodukowana        strukcji mostu?                                    W  ramach naszych możliwości i  dostęp-
pod nadzorem fachowca!                                                                            nych środków prowadzimy rozwojowe pra-
                                                   – Inwestorzy bywają tradycyjni. Na moście      ce własne. Jedna z  nich dotyczy od dawna
  – Dokładnie. Inwestor niemiecki czy nor-       zastosowano system z  powłokami cynkowy-         stosowanych powłok cynkowych zanurze-
weski nie odbierze konstrukcji niezrobionej      mi, natryskiwanymi cieplnie, czyli tzw. meta-    niowych, czyli tzw. ocynku ogniowego, bo
zgodnie ze specyfikacją i  nieodebranej przez    lizacją, które uszczelniono epoksydowo-po-       zaobserwowaliśmy zjawisko bardzo szybkiej
certyfikowanego inspektora.A proces wykony-      liuretanowym systemem powłokowym. Na             korozji tych powłok na stawianych na drogach
wania zabezpieczeń antykorozyjnych jest nie-     dojazdach chciano trochę zaoszczędzić, ale       i ulicach barierach, balustradach i latarniach.
zwykle skomplikowany. Wymaga właściwego          zachować trwałość. I zdecydowano się na sys-     Okazało się, że za korozję odpowiada bardzo
przygotowania powierzchni i sprawdzenia czy      tem w  pełni malarski: do gruntowania użyto      silne środowisko chlorkowe, występujące
zostało dokładnie wykonane, odpowiedniej         farby etylokrzemianowej wysokocynkowej,          w  konstrukcjach niezabezpieczone szczeli-
aplikacji farb i spełnienia norm określających   którą pokryto uszczelniaczem epoksydowym         ny i niewłaściwy w tej sytuacji skład kąpieli
ich nakładanie, czasu malowania i sezonowa-      i tak przygotowaną powierzchnię pomalowa-        cynkowniczej. Otrzymane wyniki pozwalają
nia, czyli przetrzymywania w  odpowiednich       no polisiloksanem. Początkowo przyjęta tech-     na świadomą zmianę technologii i uniknięcie
warunkach, dopiero po którym można tą kon-       nologia, ze względu na konieczność nałożenia     problemów. Druga, bardzo ciekawa praca,
strukcję transportować. Każdą z  tych czyn-      powłoki etylokrzemianowej, wydawała się          dotyczy zabezpieczeń antykorozyjnych be-
ności czy etapów można wykonać lepiej lub        dość trudna, ale okazało się, że wszystkie wy-   tonów: badamy jaki rodzaj i ilość polimerów
gorzej, np. w realizacji „polskich” kontraktów   twórnie konstrukcji bez problemu ją przyswo-     dodawanych do zapraw naprawczych wpływa
nagminne jest transportowanie konstrukcji        iły, a tańsze rozwiązanie okazało się trwalsze.  na ich trwałość. Pozwoli to na lepsze projek-
nie w pełni wysezonowanej. A efektem takiej                                                       towanie tego typu zabezpieczeń.
przedwczesnej podróży są uszkodzenia kon-          Farby fluoropolimerowe też już zaczyna-
strukcji, jak np. wbicie w nią brudu czy liczne  ją być używane, m.in. w  Warszawie zabez-          Obecnie trzy osoby z mojego Zespołu pro-
uszkodzenia mechaniczne.                         pieczone są nimi ekrany akustyczne wzdłuż        wadzą badania do prac doktorskich z dziedzi-
                                                 Al. Prymasa Tysiąclecia.                         ny zabezpieczeń antykorozyjnych.
  Niestety, inwestorzy polscy często takich
wymagań nie zgłaszają. Wynika to m.in. z bra-      • ...ale w innych miejscach obłażą z farby!      • A na jakie innowacje jeszcze czekamy?
ku wyższych uczelni uwzględniających w pro-        – Bo w  Polsce nie ma żadnych wymagań            – To rozmaite inteligentne farby, które same
cesie kształcenia tematykę zabezpieczeń anty-    odnośnie do ich zabezpieczeń antykorozy-         „leczą” swoje uszkodzenia, np. gdy zmieni
korozyjnych, jak również braku świadomości,      jnych. A  ponieważ większość ekranów ma          się wartość pH albo temperatura czy pojawią
że korozja jest ważnym problemem, który ge-      wypełnienie metalowe, więc takie zabezpie-       się zanieczyszczenia. W  takich sytuacjach ze
neruje olbrzymie straty. Dobre, właściwie na-    czenia są niezbędne.                             znajdujących się w farbie mikronowych kapsuł
łożone farby zabezpieczają konstrukcje przez       • To czym zajmuje się Zespół Zabezpieczeń      uwalnia się specjalny środek, który likwiduje
25 lat, a nawet dłużej. A często spotykamy się   Antykorozyjnych Mostów w  Zakładzie Mo-          zagrożenia. Są też farby, którymi malujemy
z sytuacją, że już w okresie gwarancji, a więc   stów Instytutu Badawczego Dróg i Mostów?         powierzchnię, a kiedy ją naświetlimy promie-
w trzech pierwszych latach eksploatacji kon-       – Jedną z najważniejszych działalności na-     niami UV, to świeci się kolorem przypisanym
strukcji, pojawiają się w niej wady bądź wy-     szego zespołu jest opracowywanie zaleceń         do określonej grubości. W ten sposób inspektor
konane nieprawidłowo zabezpieczenia anty-        doboru, wykonywania i odbioru zabezpieczeń       może bardzo łatwo wyłapać miejsca niedoma-
korozyjne są całkowicie zniszczone.              antykorozyjnych. Pozwala to wprowadzać           lowane. Opracowuje się farby samoczyszczące
                                                 określone standardy tych zabezpieczeń, któ-      wykorzystujące zjawisko fotosyntezy. Do wie-
  Znanym przykładem jest Most Siekierkow-        rych brakowało w Polsce. W 1996 r. GDDKiA        lu farb dodaje się nanocząsteczki poprawiające
ski w Warszawie, z którego konstrukcji, jesz-    zleciła nam opracowanie zaleceń zabezpie-        ich właściwości mechaniczne. Ale w  zabez-
cze w  okresie gwarancji, zaczęła samoistnie     czeń antykorozyjnych obiektów mostowych,         pieczaniu dużych konstrukcji stalowych w zu-
odspajać się żółta powłoka nawierzchniowa.       które w 2006 r. zostały znowelizowane. Póź-      pełności wystarczy stosowanie farb, jakimi
A  ponieważ było to wczesną wiosną, więc         niej z  tych zaleceń zaczęła korzystać więk-     dysponujemy, ale koniecznie w odpowiednich
nagle Wisłą zaczęła płynąć żółta kra.            szość właścicieli mostów.                        warunkach i  pod nadzorem inspektora, który
                                                   Dla Rezerw Państwowych opracowaliśmy           będzie sprawdzał czy wszystko jest zrobio-
  Ekspertyzy korozyjne nie ograniczają się       zalecenia dotyczące utrzymania mostów tym-       ne zgodnie ze specyfikacją, dobrze napisaną
do mostów – obejmują energetykę, zbiorniki       czasowych, czyli składanych mostów wojsko-       przez projektanta znającego się na antykorozji.
i rurociągi, konstrukcje miejskie, jak np. wie-  wych.                                              Swego czasu amerykańska marynarka wo-
żowce, z  którymi też są problemy, podobnie        Na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich             jenna poinformowała, że gdy zdecydowała
jak z  korodującymi halami, stadionami itp.      w  Warszawie opracowaliśmy Katalog Tech-         się na zatrudnienie inspektorów nadzoru prac
Ostatnio wykonaliśmy ekspertyzę hali za-         nologii Zabezpieczania Antykorozyjnego           antykorozyjnych, to nagle okazało się, że te
kładu produkcyjnego, którą nowy właściciel       Konstrukcji Wykonanych z  Profili Cienko-        same farby zaczęły mieć dwukrotnie dłuższą
chciał przemalować na inny kolor. Okazało        ściennych lub Blach o Grubościach do 3 mm,       trwałość.
się, że nie można, tak po prostu, położyć jed-   czyli m.in. dotyczy to zabezpieczeń konstruk-      • Mówi pani o  farbach i  nadzorze. A  co
nej powłoki na drugą, bo odpada. Zidentyfi-      cji ekranów akustycznych.                        z malarzami?
kowaliśmy przyczynę takiego zachowania             Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zwra-          – Powinni być przeszkoleni i na wielu kon-
i opracowaliśmy technologię renowacji, a te-     ca ogromną uwagę na zabezpieczenia antyko-       traktach wymaga się od nich certyfikatu, po-
raz jeden z kolegów ją nadzoruje.                rozyjne i  – pierwszy i  jedyny w  kraju – sto-  twierdzającego ukończenie odpowiedniego
                                                 suje nowoczesne zalecenia do zabezpieczania      kursu, szkolenia.
  • Jak wygląda innowacyjność w zabezpie-        ekranów akustycznych. Zgodnie z nimi w sto-        • A sprzęt?
czeniach antykorozyjnych konstrukcji?            licy stoją już ekrany zabezpieczone najnow-        – Polskie firmy dysponują bardzo dobrym
                                                 szej generacji – i obecnie najlepszymi – prosz-  sprzętem i jeśli jest właściwie utrzymywany,
  – Nowością w  Polsce są nowe farby na-         kowymi farbami polifluowymi. Gdybyśmy            to nie musimy się go wstydzić.
wierzchniowe, które długo zachowują trwały       wszędzie mieli takich inwestorów nie byłoby        • Dziękuję za rozmowę.
kolor i połysk. To produkty z grupy farb po-     problemów z korozją.
lisiloksanowych i  fluoropolimery. Pierwsze
już są w  Polsce stosowane, m.in. pierwszym

6

   sierpień 2016  4(141)
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11