Page 11 - Konstrukcje Stalowe Nr 141
P. 11

Dyskusja Redakcyjna

każdy most musi być zupełnie niepowtarzal-                      Sławosz Lewandowski            podejściem do tematu. Oczywiście zdarzają
ną konstrukcją i w związku z tym kosztować              – Inżynier Rozwiązań Spawalniczych     się wyjątki.
horrendalne kwoty.
                                                                   w Kemppi sp. z o.o.           • To smutne. Tego typu zachowania moż-
  – M. Jaroś: – Za wprowadzanie inno-                                                          na ewentualnie zrozumieć u np. projektan-
wacji, produktów innowacyjnych w  sposób        winny zapewnić studentom przynajmniej          ta w fazie schyłkowej, któremu nie chce się
oczywisty odpowiedzialni są menadżerowie.       minimum dobrych podstaw, dotyczących           zmieniać starych przyzwyczajeń. Gdy tego
Problem ma jednak szerszy kontekst. Świa-       projektowania, wykonawstwa, czy bycia me-      typu zachowania wykazuje projektant „na
domość innowacyjna powinna być rozbudza-        nadżerem na budowie – są również i  takie      starcie”, to z niego nic nie będzie.
na, kształtowana także wśród szeregowych        specjalności. Warto też powiedzieć o  tym,
pracowników. Jednym z przejawów innowa-         co zabija innowacyjność wśród studentów.         – W. Barcewicz: – Na Wydziale Inżynierii
cyjności w  naszej firmie jest automatyzacja    Otóż, paradoksalnie, te narzędzia, które zwy-  Lądowej Politechniki Warszawskiej mamy
procesów projektowania podnosząca efek-         kle usprawniają pracę, takie jak: Internet,    m.in. praktyczne zajęcia dla studentów z pro-
tywność pracy. Jej wprowadzenie nie byłoby      programy komputerowe, prezentacje z goto-      jektowania konstrukcji stalowych, na których
możliwe bez inicjatywy osób zajmujących         wymi procedurami obliczeniowymi, udostęp-      przede wszystkim staramy się przekazać
się projektowaniem, które nie są wprawdzie      niane studentom. Dzięki nim studenci powie-    studentom podstawy dobrego „rzemiosła”.
menadżerami, ale dostrzegły potrzebę, moż-      lają projekty, rozwiązania konstrukcyjne,      Z  moich obserwacji mogę stwierdzić, że
liwości nowych rozwiązań. Dlatego proble-       raczej nie wykazują zainteresowania innym      przebłyski innowacyjności dostrzegam do-
my związane z  innowacyjnością powinny                                                         piero w pracach dyplomowych, gdzie studen-
być elementem organizacji pracy, ale także                          Mirosław Nowak             ci mają indywidualne zagadnienia do rozwią-
oceny pracowników – stosunek do zmiany,                             – Prezes Zarządu           zania, które inicjują samodzielne myślenie,
innowacyjności. Istnieją systemy pozwalają-             TECHNIKA SPAWALNICZA sp. z o.o.        poszukiwania. Innowacyjność, kreatywność
ce to ocenić. Powołanie w naszej firmie dzia-                                                  „podkręca” też uczestniczenie w konkursach
łów badań i rozwoju, kontroli jakości to także                                                 branżowych i  kołach zainteresowań. Na na-
dobry sposób na kształtowanie świadomości                                                      szym Wydziale mamy kilka kół naukowych,
innowacyjnej.                                                                                  m.in. Koło Naukowe Konstrukcji Metalo-
                                                                                               wych, czy Koło Naukowe Komputerowego
  – J. Kochtová: – Moim zdaniem niepo-                                                         Wspomagania Projektowania, których człon-
wtarzalność konstrukcji budowlanych nie                                                        kowie bywają dodatkowo na ciekawych bu-
jest przeszkodą w  wykorzystywaniu auto-                                                       dowach, szkoleniach, w zakładach pracy. Nie
matyzacji i robotyzacji w procesach przemy-                                                    każdy przyszły inżynier musi być innowato-
słowych. Na całym świecie, także w Polsce,                                                     rem, nie każdy ma do tego predyspozycje.
wiele firm korzysta z takich rozwiązań. Istot-                                                 Sztuką jest natomiast wychwycić tych, któ-
ną rzeczą jest jednak praca z odpowiednimi                                                     rzy mają cechy innowatorów i  potraktować
narzędziami – mówię tutaj o  rozwiązaniach                                                     ich w sposób specjalny.
BIM, czyli technologii lub jak kto woli fi-
lozofii Modelowania Informacji o Budowli.                                                        • Warto by się zastanowić nad tym czy in-
Nasze oprogramowanie, spełniając założenia                                                     nowacyjności, kreatywności można w ogóle
BIM, ułatwia taką automatyzację pozwalając                                                     nauczyć. Czy nie są to przypadkiem jedne
wykorzystać dane przygotowane w projekcie                                                      z  tych niedookreślonych i  niewyrażonych
np. na maszynach CNC czy robotach spawal-                                                      cech, które albo się ma, albo się ich nie ma.
niczych. Możemy zauważyć globalny trend                                                        W tej sytuacji podstawową cechą nauczania
do odchodzenia od dokumentacji papierowej                                                      powinno być wychwycenie posiadających te
w kierunku modeli przestrzennych, które uła-                                                   cechy, pielęgnowanie ich i „podlewanie”.
twiają automatyzację niezależnie od wielko-
ści czy stopnia złożoności projektu.                                                             – W. Barcewicz: – Wydaje się, że ze
                                                                                               względu na konieczność zrealizowania pro-
  • Czy tego kształtowania świadomości in-                                                     gramu studiów w określonym czasie, uczel-
nowacyjnej nie należałoby zacząć wcześniej,                                                    nie, niestety, nie zawsze są w stanie wychwy-
tzn. na etapie kształcenia inżyniera, a najle-                                                 tywać innowatorów. Natomiast jeśli pojawia
piej inżyniera – innowatora?                                                                   się wyraźny talent, to nie pozostaje osamot-
                                                                                               niony.
  – M. Jaroś: – Oczywiście. Ale niestety tak
nie jest. W kształceniu inżynierów np. efek-                                                     – J. Kochtová: – Chciałabym zaprote-
ty innowacyjności w  obszarze zarządzania                                                      stować przeciwko postponowaniu studen-
są pomijane. Projektant, który nie jest me-                                                    tów polskich uczelni technicznych. Na tle
nadżerem powinien mieć cechy menadżera,                                                        poziomu jaki prezentują studenci uczelni
bo jego decyzje mogą mieć ogromny wpływ                                                        technicznych z całego świata, polscy lokują
na budżet całego projektu.                                                                     się na czołowych pozycjach. Wiem to, bo co
                                                                                               miesiąc śledzimy różnego rodzaju raporty,
  • Można też usłyszeć głosy, że jeżeli mło-                                                   rankingi na ten temat. Nie raz braliśmy tak-
dy inżynier, opuszczający studia, z rozbudo-                                                   że udział w  wydarzeniach organizowanych
waną świadomością innowacyjną, trafia do                                                       przez samych studentów, na których temata-
firmy, to natyka się tam na betonową ścianę                                                    mi wiodącymi były nowe technologie i spo-
zasiedziałego, zachowawczego menedżmen-                                                        soby ich wykorzystywania w praktyce. Mogę
tu. Problem jest więc złożony. Nie ma nato-                                                    zagwarantować, że większość studentów jest
miast wątpliwości, że na etapie kształcenia                                                    świadoma konieczności poznania innowacyj-
inżynierów problemom innowacyjności po-                                                        nych rozwiązań aby być konkurencyjnym na
winno się poświęcać więcej czasu.                                                              rynku pracy.

  – W. Barcewicz: – Żeby być innowatorem,                                                        • Jeżeli ci studenci są tacy wspaniali, to
być kreatywnym, trzeba mieć pewne podsta-                                                      dlaczego innowacyjność w  Polsce wygląda
wy merytoryczne. Uczelnie techniczne po-                                                       tak katastrofalnie?

                                                                                                                       11

                                                                                               sierpień 2016  4(141)
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16