Page 17 - Konstrukcje Stalowe Nr 186
P. 17
DYSKUSJA REDAKCYJNA
• Proponuję, byśmy rozpoczęli od zarysowania obecnej sytu- wielu segmentach gospodarki, a to powinno mieć wymierne efek-
acji firm branży i koniunktury na rynku, na razie bez prognoz ty w postaci wyników finansowych przedsiębiorstw jakie uzyskają
na przyszłość i nadziei lub obaw związanych z rozwijającymi się w 2025 r. Generalnie musimy liczyć na przedsięwzięcia z funduszy
trendami gospodarczo-politycznymi w kraju i na świecie. Zna- publicznych bardziej niż z rynku prywatnego
cie Państwo główne zagadnienia, jakie chcielibyśmy poruszyć G. Kowalik: – Nawiązując do poprzedniej wypowiedzi byłoby
w trakcie dzisiejszego spotkania. świetnie, gdyby udało się wykorzystać nasze gazociągi do trans-
Z. Jędrocha: – Ze względu na pilne spotkanie, o którym się do- portu wodoru co wpisuje się doskonale w potrzebę odejścia od
wiedziałam wczoraj, chciałbym zabrać głos jako pierwszy odno- paliw kopalnych. Jeżeli chodzi o ogólną wielkość inwestycji,
sząc się do różnych wątków, które zostały zaplanowane. Reprezen- które są planowane do końca tego roku, to jest ogromna kwota
tuję grupę kapitałową Stalprofil, której się w ostatnim czasie udało (865 mld zł). Wartość projektów w fazie budowy to 152 mld zł, na-
wygrać duży przetarg w GAZ-Systemie na dostawy rur izolowanych tomiast w fazie przygotowania – 713 mld zł. Tymczasem polowa
do transportu gazu z jednostki regazyfikacyjnej FSRU w głąb kraju. roku już za nami, więc będzie bardzo trudno zrealizować założe-
To jest inwestycja wielkoskalowa, która wymaga bardzo dużych nia planów. Głównym beneficjentem pieniędzy z KPO będzie jak
środków finansowych ze względu na konieczność zakupu towaru wiemy sektor energetyczny, co jest związane z koniecznością przy-
o wartości setek mln zł. Jesteśmy głównym dostawcą w tym kontr- spieszenia transformacji energetycznej. Duże inwestycje kojarzą
akcie. Na szczęście byliśmy do tego przygotowani, dużo wcześniej się oczywiście z tego typu przedsięwzięciami jak CPK. Cieszy nas
rozmawialiśmy z bankami i uzyskaliśmy wstępne warunki przy- to, że kolejny rząd jednak podjął kontynuację tego projektu. Jeżeli
znania zwiększonej linii kredytowej pod kontrakty. Inwestor jest byśmy to porównali np. z lotniskiem Heathrow, któremu ostatnio
wiarygodny, stabilny finansowo, pieniądze są pewne i dzięki temu się przyjrzałem, to byłaby to rzeczywiście ogromna inwestycja
udało nam się te warunki uzyskać. Należy tutaj również zauważyć i robi imponujące wrażenie. Na razie zaplanowano na to zadanie
że GAZ-System przewiduje pomoc w postaci zaliczki co jest oczy- ok. 40 mld zł. Zapowiada się, że można będzie tu wykorzystać
wiście bardzo pomocne przy realizacji. Oczywiście firma również doświadczenia inżynierów, którzy byli już zatrudnieni przy takich
musi mieć zdolność do wystawienia gwarancji zwrotu takiej zalicz- obiektach np. w Wielkiej Brytanii. Projektowi temu musi towarzy-
ki – tutaj również z dużym wyprzedzeniem o to zadbaliśmy. Powyż- szyć realizacja połączeń kolejowych i drogowych. Niezależnie od
sze pokazuje, iż w przypadku wygrywania i realizowania dużych koncepcji sieci logistycznej trzeba będzie do tego lotniska dowieźć
kontraktów, kondycja finansowa grupy musi być bardzo dobra. miliony ludzi, a także tysiące ton towarów, gdyż nadzieje wiążemy
• Niektóre inne przedsięwzięcia związane z rurociągami napo- dodatkowo z międzynarodowymi przewozami cargo. Sektor ener-
tykają trudności. Na razie wstrzymano, celem analiz i weryfika- getyczny nie będzie się mógł też obyć bez elektrowni atomowych.
cji, budowę ropociągu pomorskiego. Na efekty w postaci pierwszych zleceń można liczyć już w najbliż-
Z. Jędrocha: – Ropociąg pomorski jest ponownie w fazie analiz. szych latach, a cały program oceniany jest na ok. 200 mld zł. Naj-
Uważam że biorąc pod uwagę bezpieczeństwo Państwa powinien bliższy realizacji wydaje się program off-shore, farm wiatrowych
on być wykonany. Nie powinniśmy oszczędzać na inwestycjach któ- na Bałtyku, i tak projekt Baltica-2, który do końca 2027 r może
re w przypadku nagłych zawirowań będą nam niezbędna, a wtedy osiągnąć 1,5 GW mocy a następnie Baltica-3 o mocy 1 GW. Naj-
już nie ma czasu na ich budowę. Nie tylko my, ale i cała Europa lepiej zobrazuje to informacja, iż około 4 milionów gospodarstw
zastanawia się, jak zmienić współczesne gazociągi tak, aby moż- domowych będzie zasilana zieloną energią pozyskaną z wiatru.
na było transportować wodór. Mamy dość mocno zaawansowane Najważniejsze jest to, by te konstrukcje były odpowiednio zabez-
prace z AGH, pracujemy nad tym, aby w funkcjonujących gazocią- pieczone, bo dziś obserwujemy, jak np. u naszych zachodnich są-
gach móc transportować wodór. Chodzi o to, by kiedy pojawią się siadów, mosty i wiadukty po 40 latach wymagają modernizacji, czy
tanie technologie wytwarzania „zielonego” wodoru, transport nie rekonstrukcji. Zabezpieczenia antykorozyjne w postaci cynkowa-
był już problemem. Ta tendencja przystosowania rurociągów do nia ogniowego, w czym się specjalizujemy wpisują się bardzo do-
wodoru powoli dochodzi do głosu w całej Europie. Potrzebne są brze w te potrzeby. Polskie Towarzystwo Cynkownicze podkreśla
specjalne powłoki, które zapobiegną przenikaniu wodoru przez ekologiczne aspekty dobrych zabezpieczeń, tzn. eliminacje emisji
stal. Jeżeli chodzi o najbliższe lata, to trzeba pamiętać, że obec- z powłok. Europa Zachodnia już dawno dostrzegła ten problem.
ne gazociągi mniejszych średnic, zarządzane przez PSG i PGNiG są Dobre zabezpieczenia pozwalają myśleć o ponownym wykorzysta-
już mocno zużyte i wymagają remontu i wymiany. W najbliższych niu elementów demontowanych do innych inwestycji po swoim
latach nie stać nas na odejście od gazu, więc PSG oraz PGNiG ma okresie zastosowania, dotyczy to np. barier drogowych. Jeśli po-
bardzo duże plany związane z modernizacją czy wymianą istnieją-
cej sieci. To jest jedna z naszych szans na przyszłość. Jeżeli chodzi
o sytuację ogólną to myślę, że każdy z nas oczekuje i spodziewa
się przyspieszenia realizacji inwestycji dzięki funduszom z KPO. Ale
najwcześniej może to nastąpić na początku przyszłego roku. Do
końca tego roku nie widzimy żadnej możliwości istotnej poprawy
sytuacji rynkowej. Warunki są ciężkie zarówno dla producentów
konstrukcji jak i dystrybutorów i wykonawców. Na rynku nie ma
pracy, wygrywane przetargi są w niskich cenach i każdy ma pro-
blem aby zakończyć zadanie z dodatnim wynikiem finansowym.
Nawiązując do jednego z tematów jakie mają być omawiane na
dzisiejszym spotkaniu uważam, że inwestycja wielkoskalowa cha-
rakteryzuje się dużą wartością ponad 100 mln zł. Nie każdą firmę
stać na to, by się podjąć takiego zadania. Niestety obecna sytuacja
nie sprzyja poprawie kondycji finansowej firm, a banki niejedno-
krotnie nie patrzą na przeszłość, tylko na teraźniejszość. Wyniki
finansowe uczestników szeroko rozumianego rynku stalowego
nie są zadowalające. Czekamy z niecierpliwością na uruchomie- Aneta Kletkiewicz
nie funduszy z KPO, które powinny pobudzić cały rynek w bardzo – WAKLET sp. z o.o.
3/186 KONSTRUKCJE STALOWE 17
09.2024