Page 19 - Konstrukcje Stalowe Nr 137
P. 19
TERMINAL BALICE
– konstrukcja stalowa fasady
Lotnisko Kraków – Balice, drugi co do ilości odprawianych pasażerów w Polsce Model elewacji
port lotniczy, ponad 3,5 mln, od wielu lat nie przystawał swoją wielkością do powięk-
szającego się obciążenia. W kwietniu 2013 r. rozpoczęła się jego rozbudowa i przebu- elementów głównych w kształcie odwróco-
dowa. Wartość inwestcji wynosi niemal 370 milionów złotych. Po rozbudowie, łączna nych pryzmatów wierzchołkiem do dołu trójką-
powierzchnia użytkowa nowego budynku terminalu wzrośnie z obecnych 15 tys. m2 tów równoramiennych o szerokości podstawy
do ponad 56 tys. m2. Długość budynku wzrośnie z obecnych 128 m do przeszło 250 m 18 m i bokach o długościach 15 m. Elementy
a wysokość osiągnie 24 m. Celem rozbudowy jest zwiększenie przepustowości portu główne wykonane zostały z profili zamknię-
lotniczego do 1800 osób odlatujących i kolejnych 1800 osób przylatujących do Kra- tych o przekroju prostokątnym o bokach
kowa. Rozbudowa i przebudowa portu lotniczego zaprojektowana została przez biuro 300 mm x 500 mm. W konsekwencji podzia-
projektowe Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o. Pro- łów elemnetów głównych, także elementy
jektanci postawili sobie za cel stworzenie układu urbanistycznego rozbudowywanego drugorzędne zostały zaprojektowane jako
terminala, połączone kładką z garażem wielopoziomowym, hotelu oraz stacji kolejo- trójkąty równoramienne o podstawach sze-
wej. Niewątpliwym wyróżnikiem architektonicznym nowej bryły terminala jest fasada rokości 4,5 m i bokach o długości 3,75 m.
o kształcie odwórconego, szklanego pryzmatu. Stąd też wzięła się jego robocza nazwa, Elementy drugorzędne wykonane zostały
która pojawiać się będzie w niniejszym opracowaniu. Zamysłem projektantów było z profili zamkniętych o przekroju prostokąt-
stworzenie lekkiej, pełnej ekspresji bryły. W pokrytej refleksyjnym szkłem fasadzie od- nym o bokach 150 mm × 300 mm. Osta-
bija się przyległa do fasady ulica, z całym bogactwem barw, i kształtów poruszających teczny podział na widoczne na fasadzie
się obiektów. Problematyka zaprojektowania, wykonania i montażu fasady jest przed- trójkątne kwatery szklane zrealiziwany zo-
miotem niniejszej publikacji. stał poprzez profile aluminiowe oparte na
konstrukcji stalowej. Nie są one przedmio-
tem tej publikacji. Dla umożliwienia monta-
żu podkonstrukcji aluminiowej elewacji, za-
projektowane zostały dodatkowe elementy
kotwiące. W osiach wszystkich profili kon-
strukcyjnych zamontowane zostały trzpie-
nie gwintowane w ilości 2 sztuk na długości
profilu. Trzpienie te podtrzymują wsporniki,
do których montowane są belki aluminiowe
stanowiące podparcie szkła. Uzgodniona
z wykonawcą fasady tolerancja lokalizacji trz-
pieni nie przekracza 3 mm odstepstwa od osi
profilu, do którego są zgrzewane.
Wizualizacja Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
MODEL była na bieżąco modyfiko wana. W rezultacie Projekt Wykonawczy Apa Czech Duliński Wróbel
powstał model łączacy w sobie wypracowane Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
Przed przystąpieniem do właściwych prac rozwiązania wykonawców. Stał się on również
nad projektem fasady, na życzenie inwestora, punktem odniesienia dla przyszłych rowiązań Powyższy rysunek przedstawia przygotowa-
zaprojektowany i wykonany został model kon- projektowych a także wymogów estetycz- ny przez biuro projektowe Apa Czech Duliń-
strukcji pryzmatu, tzw. Mock-Up. Model ten, nych. ski Wróbel Agencja Projektowa Architektura
z punktu widzenia inwestora miał przedsta- Model konstrukcji został umieszczony w za- fragment projektu wykonawczego będącego
wiać docelowy wygląd fasady pod względem projektowanej dla niego stalowej klatce. Klat- podstawą dla projektu wykonawczego Ze-
estetycznym. Dla Zeman HDF był także moż- ka ta, wyposażona w uszy – zaczepy dla man HDF. Dla przyjętych obciążeń wykona-
liwością przetestowania różnych idei związa- umożliwienia podniesienia klatki dźwigiem, no obliczenia statyczne i dobrano przekroje
nych z łączeniem pomiędzy sobą elementów umożliwiała swobodne przemieszczanie mo- poszczególnych elementów z zachowaniem
konstrukcyjnych. Dał także możliwość nawią- delu w obrębie placu budowy. geometrii wyjściowej i projektowanych po-
zania współpracy poszczególnym wykonaw- działów i poziomów. Do obliczeń statycznych
com zatrudnionym w celu realizacji fasady. PROJEKT
W trakcie pracy nad modelem, poszczególni
wykonawcy uzgodnili punkty styków pomię- Założenia do projektowania
dzy poszczególnymi zakresami prac. Praca
nad modelem ujawniła również niedostatki Powierzchnia fasady została podzielona na
pierwotnej propozycji architektonicznej, która trójkąty. Podział taki wynika z zastosowania