Page 13 - Konstrukcje Stalowe Nr 137
P. 13

Panorama Firm

i drogi ekspresowej został podpisany w listopadzie 2013 r. Kontrakt EK2         Most
– Budowa Farrisbrua jest częścią inwestycji polegającej na budowie drogi        Siekierkowski
ekspresowej E18 pomiędzy Bommestad i Sky w regionie Larvik. Kon-
trakt zakłada wykonanie mostu podwieszonego o łącznej długości 570 m.           – Te realizacje są efektem prostego faktu, że zaczynaliśmy od małe-
Most składa się z przęsła głównego o długości 120 m o konstrukcji dwóch       go zlecenia na ścianki szczelinowe. Ponieważ współpraca z inwestorem
równoległych stalowych skrzynek połączonych z żelbetową płytą współ-          była dobra, więc zamawiał u nas wybudowanie konstrukcji żelbetonowej,
pracującą, pylonów o wysokości 75 m oraz dwóch estakad dojazdowych            a potem – skończenie budowy. Przychody z tej działalności miały 5–10%
o długości 280 m i 170 m o konstrukcji dwóch równoległych żelbetowych         udział w naszych przychodach. Nigdy się w to nie zaangażowaliśmy. A te-
skrzynek. Zadanie realizowane jest wspólnie z Bilfinger Construction          raz, gdy „siostra” się w tym specjalizuje, to już w ogóle nie będziemy tym
GmbH. Inwestorem jest norweski zarząd dróg Statens vegvesen. Wartość          się zajmować – tłumaczy prezes Kledzik. I dodaje: – Od dawna dywer-
umowy to ok. 360 mln zł (719 mln NOK). Termin realizacji inwestycji to        syfikujemy swoją działalność i od dawna staraliśmy się współpracować
listopad 2017 r.                                                              z wieloma zamawiającymi, w tym z samorządami różnych szczebli, a nie
                                                                              polegać na jednym. W 2014 r. i w 2015 r. drogownictwo miało 20% udział
   24 października został oficjalnie otwarty 19-przęsłowy most Tresfjord      w naszych przychodach.
w pobliżu miejscowości Molde, na środkowym wybrzeżu Morza Norwe-
skiego. Wartość realizowanego przez PORR Polska Infrastructure kon-             W ub.r. Bilfinger Infrastructure rozbudował ul. Prostą w Warsza-
traktu to ok. 320 mln zł. Obiekt posadowiony został na pięciu różnych         wie (Rondo Daszyńskiego – Rondo ONZ) w ciągu drogi wojewódzkiej
typach fundamentów, były to m.in. stalowe pale rdzeniowe o średnicy           nr 719 do dwóch jezdni na długości 770 m oraz przebudował wloty ulic
219 mm, o długości 28 m; stalowe pale wbijane o średnicy 1220 mm,             z nią sąsiadujących i infrastrukturę techniczną. Inną oddaną inwestycją
o długości od 30 m do 60 m; podwodne bloki betonowe na głębokości od          jest „ślimak” łączący aleję Jana Pawła II z Drogą Krajową nr 1 w Czę-
5 m do 10 m; keson zakotwiony w skale o wysokości 22 m; keson balasto-        stochowie. To największa w ostatnich latach inwestycja drogowa w tym
wany skałą o wysokości 40 m.                                                  mieście, wartości ponad 82 mln zł. W ramach zadania realizowanego
                                                                              w formule „projektuj i buduj”, poza wielopoziomowym skrzyżowaniem,
  Firma jest też aktywna w energetyce. Oferuje usługi obejmujące pro-         powstały również kładki dla pieszych, wiadukty i ścieżki rowerowe.
jektowanie, kompletację dostaw, montaż urządzeń energetycznych i ruro-        Węzeł nie tylko znacznie ułatwia przejazd na trasie Warszawa – Kato-
ciągów technologicznych, wykonanie wszelkich instalacji, rozruch i prze-      wice i na DK 46 Opole – Wieluń, bo również ogranicza tworzenie się
kazanie obiektów do eksploatacji.                                             w mieście ogromnych korków.

  W lipcu 2014 r. uroczyście wmurowano kamień węgielny pod budo-                Zakończyła się też realizacja pierwszego odcinka trasy tranzytowej
wę Instalacji do Ograniczenia Emisji Tlenków Siarki na blokach 4–6            klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), o długości 1,6 km,
w PGE GiEK S.A. Oddział Elektrownia Turów. Kontrakt wartości ponad            łączącej nowy most w Płocku z PKN Orlen. Inwestycję wartości
0,5 mld zł, największy w dziejach spółki w sektorze energetycznym, poza       ok. 32,5 mln zł Bilfinger Infrastructure S.A. zrealizował wraz z Bilfinger
budową „pod klucz” IOS-u wraz z obiektami towarzyszącymi, obejmuje            Construction GmbH z Wiesbaden.
także wymianę w kominie 6-przewodowym istniejących trzech 150-me-
trowych, ceramicznych przewodów kominowych, odprowadzających spa-               – Nadal jesteśmy mocno zainteresowani kontraktami drogowymi, ale
liny z bloków 4–6 i zamontowanie nowych, chemoodpornych przewodów             tylko jeśli warunki kontraktowe będą do zaakceptowania. Zawsze racjo-
kominowych. W kontrakcie, realizowanym wspólnie z Babcock Noell,              nalnie kalkulujemy ryzyko. Wszystkie inwestycje realizowane na Euro
spółką należącą do koncernu Bilfinger, dostawcą części technologicznej        2012 skończyliśmy, choć nie wszystkie zostały rozliczone, w związku
instalacji, założono, że instalacje zostaną oddane do 30 grudnia 2015 r.      z tym wciąż trwają postępowania w arbitrażach i sądach. Nowa perspek-
                                                                              tywa finansowa UE 2014–2020 sprawia, że liczymy na więcej. Oby nie
  PORR Polska Infrastructure jako Partner konsorcjum realizuje zakres         było żadnych „wstrzymań”. Trzeba właściwie wykorzystać kolejną tran-
projektowy i realizacyjny prac budowlanych wraz z infrastrukturą pod-         szę środków unijnych, ale jednocześnie uniknąć popełnionych przed laty
ziemną, drogami technologicznymi, placami oraz technologiczną część           błędów – podkreśla Kledzik.
układu transportu i magazynowania gipsu. W ramach tych prac firma
zabudowała ok. 8000 m3 konstrukcji żelbetowych i ponad 1400 t kon-              – Ściany szczelinowe, budownictwo inżynieryjne, czy tunele – zawsze
strukcji stalowej. W obszarze zadania realizowanego przez PORR Polska         będą dla nas ważne i będziemy je robić. Swój udział w przychodach będzie
Infrastructure są także prace izolacyjne oraz projekt i wykonanie instalacji  też mieć energetyka. Nie mogę jednak powiedzieć, jakiej wielkości to będą
elektrycznych potrzeb ogólnych.                                               przychody. Ale wszystkie nasze specjalistyczne oddziały, czyli Drogowy,
                                                                              Mostowy, Fundamentowania, Energetyczny i Inżynieryjny, są silne, auto-
Pożegnanie z „kubaturą”                                                       nomiczne i z powodzeniem mogą realizować te inwestycje. Moim zdaniem
                                                                              budownictwo musi reagować za zachodzące na rynku zmiany. Dlatego
  Choć na stronie internetowej Bilfinger Infrastructure przedstawione         bywają okresy, w których zwalniamy pracowników, ale częściej występują
są takie obiekty, jak Wolff Bracka, Wolff Żurawia, Saski Crescent i Ze-       okresy, w których zatrudniamy nowe kadry. Od dłuższego czasu firma za-
bra Tower w Warszawie oraz Matecznik Mazowsze w podstołecznych                trudnia w Polsce ok. 800 pracowników. Plany mamy ambitne. Będziemy
Otrębusach (Karolinie) – siedziba zespołu „Mazowsze”, to budownictwo          mocno rosnąc, a jak się rośnie, to się nie zwalnia – deklaruje Piotr Kle-
kubaturowe nigdy nie było jej core biznesem.                                  dzik, Prezes Zarządu PORR Polska Infrastructure S.A.

  Most w Tresfjord                                                                                                                       Jerzy Bojanowicz

                                                                                                      13

                                                                              grudzień 2015  6(137)
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18