Page 12 - Konstrukcje Stalowe Nr 137
P. 12
Panorama Firm
W połowie sierpnia, po podpisaniu w czerwcu umowy Ambitne plany
przez austriacką PORR AG dotyczącej kupna od niemiec-
kiej firmy Bilfinger SE jej polskiej spółki Bilfinger Infra- w ponad miesiąc po zamknięciu transakcji, znaleźliśmy się na czołowych
structure S.A., transakcja została oficjalnie sfinalizowana. miejscach w przetargach – podkreśla Kledzik.
Bilfinger Infrastructure S.A. będzie samodzielną spółką-
-córką, działającą pod nazwą PORR Polska Infrastructure Mosty, mosty… i IOS
S.A. Zgodę na przejęcie wydał UOKiK, co w tym przypadku
było formalnością. Jedną z ostatnich i najbardziej spektakularnych inwestycji był remont
Mostu Łazienkowskiego w Warszawie. W wyniku pożaru, do którego do-
– Bilfinger już kilka lat temu zaczął sprzedawać swój business con- szło w połowie lutego, temperatura osiągnęła nawet 1000°C i uszkodzi-
structions: poczynając od Australii, a następnie w Niemczech, Austrii ła konstrukcję mostu. Odbudowę, według projektu firmy Transprojekt
i innych krajach europejskich. Jedną z ostatnich spółek była nasza firma. Warszawa, zrealizowały PORR Polska Infrastructure i Przedsiębiorstwo
Razem uznaliśmy, że Bilfinger nie chce już wspierać tej gałęzi swojej dzia- Usług Technicznych „Intercor” sp. z o.o. Umowę z Zarządem Dróg
łalności, a budownictwo trzeba lubić, by być właścicielem zajmującej się Miejskich w Warszawie (wartość kontraktu to 104,4 mln zł brutto) podpi-
nim firmy. Dlaczego? Bo mapy ryzyk, które cechują tę branżę są zupełnie sano 10 kwietnia br., a już trzy dni później ruszyły prace.
inne niż – na przykład – mapy ryzyk usług przemysłowych. Dla przykładu,
my uczestniczymy w dużych przetargach typu „stała cena” i taką wła- Zaproponowana przez Bilfinger Infrastructure metoda przebudowy
śnie działalność mogą wesprzeć firmy takie jak PORR, która – co zresztą umożliwiała jednoczesne rozbieranie zniszczonych elementów i montaż
podkreśla Prezes Zarządu PORR Group, Karl-Heinz Strauss – była, jest nowej konstrukcji stalowej metodą nasuwania z obu brzegów Wisły.
i będzie stricte budowlana – mówi Piotr Kledzik, Prezes Zarządu PORR
Polska Infrastructure S.A. – W naszym Biurze Technicznym opracowaliśmy bardzo ciekawy spo-
sób montażu mostu: wypychanie starej konstrukcji do środka i pozbywa-
– We wszystkich krajach, w których działa PORR – ale głównie euro- nie się jej na środku nurtu, ale… wypychaliśmy nową konstrukcję wraz
pejskich i bliskowschodnich – realizuje tam pełne spectrum swojej dzia- ze starą, która była wytężona i przehartowana. Na szczęście, udało się ją
łalności. W Polsce był dotychczas znany głównie z działalności PORR przepchnąć bez niespodzianek i pod koniec września szczęśliwie się spo-
Polska Construction, czyli z typowego budownictwa kubaturowego: budo- tkaliśmy na środku Wisły. Niemniej, do końca października pracujemy na
wy hoteli, biurowców, budynków mieszkalnych i centrów handlowych. I tej trzy zmiany, by – co jest naszą ambicją – kontrakt zrealizować w terminie.
działalności nie zaprzestanie. Miał także doświadczenie w budownictwie Nie ukrywam, że jest to wielkie wyzwanie. Do połowy 2016 r. na moście
kolejowym, bo jednym z oddziałów naszej „siostry” jest dział kolejowy. będą trwały jeszcze prace związane z antykorozją betonu i prace wykoń-
Natomiast, nigdy nie był bardzo znany, a tym bardziej mocny w infra- czeniowe wokół przeprawy – mówi Kledzik.
strukturze, stąd jego decyzja o zakupie naszej firmy, by – jak to określił
Karl-Heinz Strauss – swoją ofertę w Polsce uczynić kompletną – podkre- Współpraca firmy z wytwórniami konstrukcji stalowych zależy od kon-
śla Piotr Kledzik. traktu. W przypadku Mostu Łazienkowskiego głównym kryterium była
pewność dotrzymania terminu realizacji. Dlatego kontrakt na dostawę
W 2014 r. Bilfinger Infrastructure S.A. osiągnęła sprzedaż w wysokości 5,6 tys. ton konstrukcji zrealizowały cztery wytwórnie, które – zaznacza
166 mln euro, a cena zakupu spółki wyniosła 21,5 mln euro. prezes Kledzik – świetnie się spisały (szerzej o tej realizacji w następnym
numerze „KS”).
– Na koszty transakcji wpływ miały m.in. ilość gotówki w kasie i stan
środków (maszyn, majątku, itp.). Jednakże, ustalona kwota pozostaje ta- 7 października oficjalnie otwarty został budowany przez PORR Pol-
jemnicą sprzedającego i kupującego. Dla mnie ważne jest to, że zapew- ska Infrastructure podwieszany most im. Tadeusza Mazowieckiego przez
niono nam warunki do rozwoju zgodne z naszymi oczekiwaniami – mówi rzekę Wisłok w Rzeszowie. Na ten największy na Podkarpaciu most,
prezes PORR Polska Infrastructure. z pylonem o wysokości 108,5 m, jeden wytwórca – firma Vistal – dostar-
czyła ok. 2,2 tys. ton konstrukcji. Umowa na budowę drogi oraz mostu na
Bilfinger Infrastructure S.A. znany jest z realizacji projektów infra- rzece Wisłok została podpisana z władzami Miasta Rzeszów w listopadzie
strukturalnych, przemysłowych, ochrony środowiska i kubaturowych, 2013 r. Wartość całego kontraktu to ponad 137 mln zł netto. PORR Polska
koncentrując się na realizacji inwestycji ekologicznych i infrastruktural- Infrastructure (dawniej Bilfinger Infrastructure S.A.) zrealizował kontrakt
nych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Zmiana właściciela w formule „projektuj i buduj”, według projektu przygotowanego przez
nie zmieni zakresu dotychczasowej działalności. Niektóre działy korpo- firmę Mosty Gdańsk. Inwestycja obejmowała zaprojektowanie, budowę
racyjne, np. serwisowe, będą połączone, co w obu firmach nie spowoduje i oddanie do użytkowania nowoprojektowanej drogi o długości ok. 1,8 km
wielkich zawirowań, ale – co zaznacza prezes Piotr Kledzik – działalność i budowę 5-przęsłowego mostu o długości 482 m. W ramach zadania wy-
PORR Polska Infrastructure S.A. zostanie zdecydowanie wzmocniona. konano także ekrany akustyczne i mury oporowe. Przebudowano również
istniejącą infrastrukturę odwodnienia, oświetlenia i sygnalizacji świetl-
– Od dłuższego czasu polityka Bilfinger SE była pasywna i bardzo nej oraz kanalizację (sanitarną, deszczową i wodociągową) oraz sieci:
konserwatywna, a PORR jest inaczej ukierunkowany – dlatego, razem elektroenergetyczną, teletechniczną, ciepłowniczą i gazową. Ponadto,
z nim liczymy na dalszy rozwój naszej spółki oraz wzajemne wykorzystanie rozebrano budynki i zabezpieczenie brzegów rzeki, wybudowano ulice
potencjałów przy kompleksowej realizacji dużych kontraktów. Jestem pe- i chodniki o łącznej długości 1,3 km i powierzchni ok. 58 000 m2, a także
wien, iż wspólnie możemy osiągnąć bardzo dużo. Już to zresztą widać, bo skrzyżowania i przejazd kolejowy.
Most Łazienkowski Na uwagę zasługuje także działalność firmy w Norwegii, w której od-
dziale w Oslo pracuje ok. 100 osób. Jej efektem jest realizacja trzech wi-
dowiskowych mostów łączących brzegi fiordów.
I tak, w 2013 r. Bilfinger Infrastructure podpisał z firmą AF Gruppen
kontrakt wartości ok. 75 mln zł na realizację Harpe Bru w Vinstra – mostu
typu extradosed o całkowitej długości 320 m. W jego ramach zostanie zbu-
dowana żelbetowa skrzynka o szerokości 20,65 m i pylony o wysokości
16,25 m. Zakończenie inwestycji zaplanowano w połowie 2016 r.
Inwestycja jest realizowana w konsorcjum ze spółką Implenia. Tak samo
jak dwie inne norweskie inwestycje.
Drugi most, realizowany w Norwegii przez PORR Polska Infrastruc-
ture, znajduje się w miejscowości Farris. Kontrakt na budowę mostu
12
grudzień 2015 6(137)