Page 12 - Konstrukcje Stalowe Nr 137
P. 12

Panorama Firm

W połowie sierpnia, po podpisaniu w czerwcu umowy                              Ambitne plany
przez austriacką PORR AG dotyczącej kupna od niemiec-
kiej firmy Bilfinger SE jej polskiej spółki Bilfinger Infra-                 w ponad miesiąc po zamknięciu transakcji, znaleźliśmy się na czołowych
structure S.A., transakcja została oficjalnie sfinalizowana.                 miejscach w przetargach – podkreśla Kledzik.
Bilfinger Infrastructure S.A. będzie samodzielną spółką-
-córką, działającą pod nazwą PORR Polska Infrastructure                      Mosty, mosty… i IOS
S.A. Zgodę na przejęcie wydał UOKiK, co w tym przypadku
było formalnością.                                                             Jedną z ostatnich i najbardziej spektakularnych inwestycji był remont
                                                                             Mostu Łazienkowskiego w Warszawie. W wyniku pożaru, do którego do-
  – Bilfinger już kilka lat temu zaczął sprzedawać swój business con-        szło w połowie lutego, temperatura osiągnęła nawet 1000°C i uszkodzi-
structions: poczynając od Australii, a następnie w Niemczech, Austrii        ła konstrukcję mostu. Odbudowę, według projektu firmy Transprojekt
i innych krajach europejskich. Jedną z ostatnich spółek była nasza firma.    Warszawa, zrealizowały PORR Polska Infrastructure i Przedsiębiorstwo
Razem uznaliśmy, że Bilfinger nie chce już wspierać tej gałęzi swojej dzia-  Usług Technicznych „Intercor” sp. z o.o. Umowę z Zarządem Dróg
łalności, a budownictwo trzeba lubić, by być właścicielem zajmującej się     Miejskich w Warszawie (wartość kontraktu to 104,4 mln zł brutto) podpi-
nim firmy. Dlaczego? Bo mapy ryzyk, które cechują tę branżę są zupełnie      sano 10 kwietnia br., a już trzy dni później ruszyły prace.
inne niż – na przykład – mapy ryzyk usług przemysłowych. Dla przykładu,
my uczestniczymy w dużych przetargach typu „stała cena” i taką wła-            Zaproponowana przez Bilfinger Infrastructure metoda przebudowy
śnie działalność mogą wesprzeć firmy takie jak PORR, która – co zresztą      umożliwiała jednoczesne rozbieranie zniszczonych elementów i montaż
podkreśla Prezes Zarządu PORR Group, Karl-Heinz Strauss – była, jest         nowej konstrukcji stalowej metodą nasuwania z obu brzegów Wisły.
i będzie stricte budowlana – mówi Piotr Kledzik, Prezes Zarządu PORR
Polska Infrastructure S.A.                                                     – W naszym Biurze Technicznym opracowaliśmy bardzo ciekawy spo-
                                                                             sób montażu mostu: wypychanie starej konstrukcji do środka i pozbywa-
  – We wszystkich krajach, w których działa PORR – ale głównie euro-         nie się jej na środku nurtu, ale… wypychaliśmy nową konstrukcję wraz
pejskich i bliskowschodnich – realizuje tam pełne spectrum swojej dzia-      ze starą, która była wytężona i przehartowana. Na szczęście, udało się ją
łalności. W Polsce był dotychczas znany głównie z działalności PORR          przepchnąć bez niespodzianek i pod koniec września szczęśliwie się spo-
Polska Construction, czyli z typowego budownictwa kubaturowego: budo-        tkaliśmy na środku Wisły. Niemniej, do końca października pracujemy na
wy hoteli, biurowców, budynków mieszkalnych i centrów handlowych. I tej      trzy zmiany, by – co jest naszą ambicją – kontrakt zrealizować w terminie.
działalności nie zaprzestanie. Miał także doświadczenie w budownictwie       Nie ukrywam, że jest to wielkie wyzwanie. Do połowy 2016 r. na moście
kolejowym, bo jednym z oddziałów naszej „siostry” jest dział kolejowy.       będą trwały jeszcze prace związane z antykorozją betonu i prace wykoń-
Natomiast, nigdy nie był bardzo znany, a tym bardziej mocny w infra-         czeniowe wokół przeprawy – mówi Kledzik.
strukturze, stąd jego decyzja o zakupie naszej firmy, by – jak to określił
Karl-Heinz Strauss – swoją ofertę w Polsce uczynić kompletną – podkre-         Współpraca firmy z wytwórniami konstrukcji stalowych zależy od kon-
śla Piotr Kledzik.                                                           traktu. W przypadku Mostu Łazienkowskiego głównym kryterium była
                                                                             pewność dotrzymania terminu realizacji. Dlatego kontrakt na dostawę
  W 2014 r. Bilfinger Infrastructure S.A. osiągnęła sprzedaż w wysokości     5,6 tys. ton konstrukcji zrealizowały cztery wytwórnie, które – zaznacza
166 mln euro, a cena zakupu spółki wyniosła 21,5 mln euro.                   prezes Kledzik – świetnie się spisały (szerzej o tej realizacji w następnym
                                                                             numerze „KS”).
  – Na koszty transakcji wpływ miały m.in. ilość gotówki w kasie i stan
środków (maszyn, majątku, itp.). Jednakże, ustalona kwota pozostaje ta-        7 października oficjalnie otwarty został budowany przez PORR Pol-
jemnicą sprzedającego i kupującego. Dla mnie ważne jest to, że zapew-        ska Infrastructure podwieszany most im. Tadeusza Mazowieckiego przez
niono nam warunki do rozwoju zgodne z naszymi oczekiwaniami – mówi           rzekę Wisłok w Rzeszowie. Na ten największy na Podkarpaciu most,
prezes PORR Polska Infrastructure.                                           z pylonem o wysokości 108,5 m, jeden wytwórca – firma Vistal – dostar-
                                                                             czyła ok. 2,2 tys. ton konstrukcji. Umowa na budowę drogi oraz mostu na
  Bilfinger Infrastructure S.A. znany jest z realizacji projektów infra-     rzece Wisłok została podpisana z władzami Miasta Rzeszów w listopadzie
strukturalnych, przemysłowych, ochrony środowiska i kubaturowych,            2013 r. Wartość całego kontraktu to ponad 137 mln zł netto. PORR Polska
koncentrując się na realizacji inwestycji ekologicznych i infrastruktural-   Infrastructure (dawniej Bilfinger Infrastructure S.A.) zrealizował kontrakt
nych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Zmiana właściciela          w formule „projektuj i buduj”, według projektu przygotowanego przez
nie zmieni zakresu dotychczasowej działalności. Niektóre działy korpo-       firmę Mosty Gdańsk. Inwestycja obejmowała zaprojektowanie, budowę
racyjne, np. serwisowe, będą połączone, co w obu firmach nie spowoduje       i oddanie do użytkowania nowoprojektowanej drogi o długości ok. 1,8 km
wielkich zawirowań, ale – co zaznacza prezes Piotr Kledzik – działalność     i budowę 5-przęsłowego mostu o długości 482 m. W ramach zadania wy-
PORR Polska Infrastructure S.A. zostanie zdecydowanie wzmocniona.            konano także ekrany akustyczne i mury oporowe. Przebudowano również
                                                                             istniejącą infrastrukturę odwodnienia, oświetlenia i sygnalizacji świetl-
  – Od dłuższego czasu polityka Bilfinger SE była pasywna i bardzo           nej oraz kanalizację (sanitarną, deszczową i wodociągową) oraz sieci:
konserwatywna, a PORR jest inaczej ukierunkowany – dlatego, razem            elektroenergetyczną, teletechniczną, ciepłowniczą i gazową. Ponadto,
z nim liczymy na dalszy rozwój naszej spółki oraz wzajemne wykorzystanie     rozebrano budynki i zabezpieczenie brzegów rzeki, wybudowano ulice
potencjałów przy kompleksowej realizacji dużych kontraktów. Jestem pe-       i chodniki o łącznej długości 1,3 km i powierzchni ok. 58 000 m2, a także
wien, iż wspólnie możemy osiągnąć bardzo dużo. Już to zresztą widać, bo      skrzyżowania i przejazd kolejowy.

  Most Łazienkowski                                                            Na uwagę zasługuje także działalność firmy w Norwegii, w której od-
                                                                             dziale w Oslo pracuje ok. 100 osób. Jej efektem jest realizacja trzech wi-
                                                                             dowiskowych mostów łączących brzegi fiordów.

                                                                               I tak, w 2013 r. Bilfinger Infrastructure podpisał z firmą AF Gruppen
                                                                             kontrakt wartości ok. 75 mln zł na realizację Harpe Bru w Vinstra – mostu
                                                                             typu extradosed o całkowitej długości 320 m. W jego ramach zostanie zbu-
                                                                             dowana żelbetowa skrzynka o szerokości 20,65 m i pylony o wysokości
                                                                             16,25 m. Zakończenie inwestycji zaplanowano w połowie 2016 r.

                                                                               Inwestycja jest realizowana w konsorcjum ze spółką Implenia. Tak samo
                                                                             jak dwie inne norweskie inwestycje.

                                                                               Drugi most, realizowany w Norwegii przez PORR Polska Infrastruc-
                                                                             ture, znajduje się w miejscowości Farris. Kontrakt na budowę mostu

12

    grudzień 2015  6(137)
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17