Page 26 - Konstrukcje Stalowe Nr 130
P. 26


Z KART HISTORII



















Ele ment Mo stu Kier be dzia po za kon ser wo wa niu
w IB DiM
w 1864 r. w oko licz no ściach dra ma tycz nych
i zo sta ło zboj ko to wa ne przez miesz kań ców:
kil ka mie się cy wcze śniej na sto kach po bli -
skiej Cy ta de li po wie szo no dyk ta to ra po wsta -
nia Ro mu al da Trau gut ta i człon ków Rzą du
Na ro do we go.
W 1915 r. woj ska ro syj skie wy sa dzi ły dwa
Most Kier be dzia wi docz ny z Zam ku Kró lew skie go
środ ko we przę sła, któ re po od zy ska niu nie -
gwa ran to wał no śność wy star cza ją cą do jed - ro bot ni cy z dol nej ko mo ry ła do wa li wy bie ra - pod le gło ści zo sta ły od bu do wa ne w nie co in -
no cze sne go ob cią że nia dwu stron nym ru chem ny grunt na wcią gar kę, a ke son za głę biał się nym kształ cie. Ca ła kon struk cja sta lo wa Mo -
kon nym oraz ko le jo wym, a więc moż na by ło w dno. Win da, któ rą wcią ga no uro bek do gór - stu Kier be dzia ule gła znisz cze niu pod czas Po -
prze pro wa dzić po nim dwu kie run ko wą li nię nej ko mo ry, a z niej ślu zo wa no na ze wnątrz, wsta nia War szaw skie go, wy sa dzo na przez
tram wa jo wą, kie dy już po ja wi ły się tram wa je ob słu gi wa na by ła ręcz nie. Ła two so bie wy - We hr macht. Więk szość znisz czo nych ele men -
elek trycz ne w 1908 r. obra zić uciąż li wość i szko dli wość ta kiej pra - tów usu nię to po woj nie, a na oca la łych fun da -
Do bu do wy za an ga żo wa no dwie fran cu - cy; o cho ro bie ke so no wej pa no wa ło ra czej men tach zbu do wa no zu peł nie no wy most.
skie fir my. Wy ni ka ło to za rów no z fak tu, że bla de po ję cie. Opusz cze nie ke so nu z jed no -
do sta wę ele men tów kra tow nic za pew ni li cze sną nad bu do wą mu ro wa ną trwa ło 30 dni, Ar chi tekt pa trzy na Pa ryż
Fran cu zi (spro wa dzo no je trans por tem wod - po czym wy peł nia no stud nię be to nem i tłucz -
nym!) jak i z ko niecz no ści za sto so wa nia niem gra ni to wym. Fun da ment oto czo no De cy zja o bu do wie mo stu III, póź niej sze go
na bu do wie wie lu no wa tor skich roz wią zań, ścian ką szczel ną wbi ja ną ka fa ra mi (szpunt - Mo stu Po nia tow skie go by ła wy ni kiem za ło -
któ rych w Ce sar stwie Ro syj skim jesz cze nie pa lo wą), a dno wo kół umoc nio no ma te ra cem żeń ro syj skie go szta bu ge ne ral ne go z 1887 r.,
zna no. Pierw sze skrzyp ce, je śli cho dzi o kon - fa szy no wym. Przy czół ki wy ko na no ko rzy - któ ry prze wi dy wał ze wzglę dów stra te gicz -
cep cje in no wa cyj ne gra li jed nak Kier bedź sta jąc tyl ko ze ścia nek szczel nych, a grunt nych no wą li nię ko mu ni ka cyj ną wzdłuż Alei
i wy bit ny wy na laz ca, twór ca m.in. pły wa ją - wy bie ra no dra gą, czy li pa ro wą po głę biar ką Je ro zo lim skich. Pro jekt opra co wa li Mie czy -
ce go do ku do re mon tu stat ków, Sta ni sław wie lo czer pa ko wą. Wy peł nie nie sta no wi ła sław Mar szew ski i Bro ni sław Ple biń ski wy -
Ja nic ki, a póź niej tak że in ni zna ko mi ci kon - struk tu ra be to no wo -ka mien na o spe cjal nej róż nia ją cy się in ży nie ro wie ko mu ni ka cji, ab -
struk to rzy – Se we ryn Smo li kow ski i Ta de - re cep tu rze. W ten spo sób wy ko na ne fun da - sol wen ci In sty tu tu In ży nie rii Ko mu ni ka cyj nej
usz Chrza now ski. Do ce lów mon ta żo wych men ty słu żą do dziś Mo sto wi Ślą sko -Dą - w Pe ters bur gu. Zde cy do wa no, że Trze ci Most
wy bu do wa no 12-przę sło wy most drew nia ny brow skie mu. bę dzie od po wia dał szy ko wi głów nej, re pre -
z to rem ko le jo wym! Głów ny plac bu do wy był na Pra dze, gdzie zen ta cyj nej ar te rii War sza wy, dla te go ma gi -
mon to wa no z ele men tów dwu przę sło we bel - strat okre ślił bu dżet na 4,5 mln ru bli, a szcze -
In no wa to rzy w ak cji ki o dłu go ści 159 m na prze dłu że niu osi mo -
stu, na stęp nie na su wa no me to dą wspor ni ko -
Waż ną in no wa cją na ska lę Ce sar stwa by ły wą na fi la ry. Ope ra cję tę prze pro wa dza ło 32
fun da men ty trzech nur to wych fi la rów opar te ro bot ni ków za po mo cą wind i pras hy drau -
na cy lin drycz nych sta lo wych stud niach – ke - licz nych. Kier bedź wpro wa dził gór ne stę że -
so nach opusz czo nych na głę bo kość 14 m po - nia po przecz ne be lek oraz za sto so wał po raz
ni żej ze ra Wi sły (78,79 m n.p.m.). Na pór wo - pierw szy wier ce nie otwo rów na ni ty za miast
dy po wstrzy my wa no tło cząc do ke so nów prze bi ja nia. Oprócz fran cu skich ele men tów
sprę żo ne po wie trze. Ci śnie nie wy twa rza ła be lek za sto so wa no że liw ne pły ty pod jezd nię
sprę żar ka pa ro wej lo ko mo bi li. Tym cza sem od le wa ne w za kła dach pol skich. Do mon ta żu
i ro bót grun to wych spro wa dzo no wie le no -
wo cze snych urzą dzeń, w tym kil ka naj now -
szych ty pów ka fa rów. Cał ko wi ty kosz bu do -
wy wy niósł 2,7 mln ru bli.

Czas nisz cze nia

W kil ka lat póź niej most po słu żył do pod -
wie sze nia prze wo dów ener ge tycz nych, te le -
fo nicz nych i ga zo wych. Prze wo żo no też nim
po cząt ko wo wę giel mię dzy ko le ją wie deń ską Ele ment Mo stu pod Cy ta de lą za kon ser wo wa ny
Mon taż frag men tów Mo stu Kier be dzia w IB DiM a pe ters bur ską. Otwar cie mo stu na stą pi ło i eks po no wa ny na te re nach IB DiM

26
październik 2014 5(130)
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31