Page 25 - Konstrukcje Stalowe Nr 130
P. 25


Z KART HISTORII



ar sza wa ma dzie więć mo stów. Wszyst -
Wkie (w obec nym kształ cie) po wsta ły Mosty do historii
po II Woj nie Świa to wej. To w Eu ro pie wy jąt -
ko wy ewe ne ment; więk szość sto lic po sia da
mo sty za byt ko we, nie któ re z wcze sne go śre -
dnio wie cza. Nad ra bia my więc skut ki hi sto -
rycz nych nie szczęść i za nie dbań. Już bli sko
Bu da peszt (10 mo stów). Pa ry ża nie do ści -
gnie my (34), ale sta rać się trze ba, bo prze pra -
wy wpły wa ją na roz wój me tro po lii. Hi sto ria
mo że być w tym po moc na.
Wy syp efek tow nych kon struk cji na stą pił
w dru giej po ło wie XIX wie ku. Pol scy in ży -
nie ro wie – mo stow cy zdo by li so bie wów czas
wy so ką re no mę na ca łym świe cie. Na zie -
miach pol skich ich ak tyw ność by ła ogra ni -
cza na prio ry te ta mi za bor ców. Ale w koń cu
tak że War sza wa do ro bi ła się pierw szych sta -
łych mo stów przez Wi słę. Tak się skła da, że
wła śnie w tym ro ku ob cho dzi my 150-le cie
od da nia do użyt ku Mo stu Kier be dzia
i 100-le cie – Mo stu Po nia tow skie go. Oba
mia ły kon struk cję sta lo wą i by ły wy bit ny -
mi osią gnię cia mi sztu ki in ży nier skiej.

Im pe rium i je go in te re sy
Uści śle nia wy ma ga po ję cie „mo stu sta łe -
go”. Je że li uznać za ta ki most o sta łych pod po - Most Kier be dzia wi docz ny na ob ra zie A. Gie rym skie go „Pia ska rze”
rach w dnie rze ki, to pierw szym by ła prze pra -
wa drew nia na Era zma Ciot ko, ukoń czo - za bu do wy zre zy gno wa no na szczę ście z prze - świad czo ny pro jek tant, or ga ni za tor i kre -
na w 1580 r., szyb ko znisz czo na przez lo dy. bi cia li nii ko le jo wej przez mia sto i most osta - atyw ny in ży nier Ko lei Pe ters bur sko -War -
Póź niej nikt się po trze ba mi miesz kań ców nie tecz nie po wstał ja ko dro go wy. Most ko le jo wy szaw skiej, gdzie do szedł do funk cji wi ce dy -
in te re so wał – bu do wa no mo sty pły wa ją ce po wstał póź niej, pod Cy ta de lą, w miej scu rek to ra. Wy bór tak wy bit nej po sta ci po dyk to -
do ce lów do raź nych. W okre sie za bo rów War - obec ne go Mo stu Gdań skie go. wa ny był prze ko na niem o trud no ści za da nia:
sza wa pra wo brzeż na sta ła się ro syj skim mia - Wi sła by ła w tym miej scu rze ką sze ro ką, ka -
stem gar ni zo no wym, gra nicz nym, na sta wio - Tu ba Kier be dzia pry śną, o pod mo kłych brze gach i bar dzo sła -
nym na funk cje im pe rial ne. Mo sty na le wy bym pod ło żu grun to wym. Pro jekt Kier be dzia
brzeg nie by ły wła dzy po trzeb ne. Do pie ro roz - Wy bór miej sca pierw sze go mo stu wy ni kał prze wi dy wał most wy so ko wod ny sze ścio -
wój ko lei zmie nił sy tu ację. Głów nym więc ar - z chę ci wy ko rzy sta nia tzw. No we go Zjaz du przę sło wy o dłu go ści 475 m, o sche ma cie
gu men tem za mo stem, na zwa nym póź niej – wia duk tu wy bu do wa ne go w 1846 r. przez trzech be lek cią głych dwu przę sło wych,
imie niem ca ra Alek san dra II, by ła ko niecz ność Fe lik sa Pan ce ra pod Zam kiem w ce lu po ko - a więc sta tycz nie nie wy zna czal nym. Każ da
po łą cze nia ko lei Wie deń sko -War szaw skiej na nia stro mej skar py wi śla nej, ale fak tycz nie z be lek skła da ła się z dwóch dźwi ga rów – gę -
z War szaw sko-Pe ters bur ską (czy li Dwor ca po my śla ne go ja ko ele ment prze pra wy. Po stych kra tow nic o wy so ko ści 9 m, łą czo nych
Wie deń skie go, póź niej Głów ne go z Pe ters bur - II Woj nie Świa to wej i znisz cze niach Zjaz du na ni ty, ze spo lo nych gó rą. Ca łość two rzy ła
skim – obec nie Wi leń skim). Z po wo du gę stej po ra dzo no so bie ze skar pą ina czej: prze bi ja - ro dzaj pro sto pa dło ścien nej tu by. Był to tzw.
jąc tu nel tra sy W -Z. ame ry kań ski sys tem dźwi ga rów o dość pro -
Klu czo wą po sta cią bu do wy pierw sze go stej i po wta rzal nej struk tu rze. Most nie był
mo stu był Sta ni sław Kier bedź, bar dzo do - więc zbyt efek tow ny ar chi tek to nicz nie, ale






















inż. Sta ni sław Kier bedź Drew nia ny most ro bo czy w trak cie bu do wy Mo stu Kier be dzia

25
październik 2014 5(130)
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30