Page 32 - Konstrukcje Stalowe Nr 143
P. 32

i  inwestycyjnej pozwoli polskim przedsiębiorstwom na osiąga-                                           Z ŻYCIA IZBY
nie: większych i zdywersyfikowanych przychodów, wyższej wy-
dajności i rentowności oraz lepszego poziomu technologiczne-             graniczna strategiczna ambicja czy konieczność?”. ICAN pro-
go, co przełoży się na poprawę ich konkurencyjności na rynkach           wadzi systematyczne badania jak polskie firmy radzą sobie na
zagranicznych. Powstanie m.in. system promocji gospodarki,               rynkach zagranicznych (uczestniczy w nich ok. 500 firm, zatrud-
zintegrowany system promocji kultury polskiej za granicą, spój-          niających ponad 100 osób, z minimalnym obrotem 10 mln zł), na
ny portal promocji eksportu, nadane zostaną nowe kompeten-               których z roku na rok są liczniej obecne (z badanych 45%). Punk-
cje KUKE, rząd będzie ułatwiał dostęp do źródeł finansowania             tem wyjścia badań jest ustalenie aspiracji i  celów rodzimych
szczególnie sektorowi MSP i  wspierał udział przedsiębiorców             menedżerów. Prelegent stwierdził, że słyszy na co dzień od nich
w zagranicznych targach i wyjazdach. Polską Agencję Informa-             o trudnych warunkach makroekonomicznych, a przecież ktoś na
cji i Inwestycji Zagranicznych zastąpi Polska Agencja Inwestycji         rynku wygrywa. Sukces odnosi firma, która się rozwija. Aspira-
i  Handlu (jej budżet „na początek” wyniesie 100  mln  zł), która        cje dotyczące rozwoju idą w różnych kierunkach, innymi słowy
będzie podlegała Polskiemu Funduszowi Rozwoju. Likwidacji                chodzi o strategie, które wskazywane nierzadko przez przedsię-
ulegnie 49 Wydziałów Promocji Handlu i  Inwestycji, których              biorców bywają wewnętrznie sprzeczne. Trzeba dokonać wybo-
kompetencje nakładały się na działalność ambasad i  konsula-             ru, gdzie chcemy działać, jacy będą docelowi klienci, jaki rynek,
tów, wobec czego przedsiębiorcy nie wiedzieli gdzie się zgłaszać         czym się chcemy wyróżnić itp.
ze swymi problemami dotyczącymi wejścia na rynki zagranicz-
ne. System zostanie ujednolicony, pojawi się 69 trade office'ów,           Badania wykazały, że firmy są zainteresowane obecnością na
czyli zagranicznych przedstawicielstw PAIiH, działających poza           rynkach zagranicznych. A zatem na jaki wejść, jeden czy kilka, na
placówkami dyplomatycznymi, które zajmą się promocją Pol-                Wschodzie czy Zachodzie, czym się wyróżnić – to pytania stra-
ski, wspieraniem inwestycji polskich za granicą, przyciąganiem           tegiczne. Trzeba zdefiniować poziom aspiracji, np. czy chcemy
do nas innowacyjnych inwestycji zagranicznych. Będą świad-               zająć silną pozycję w regionie? Badane firmy są obecne głównie
czyły usługi na rzecz przedsiębiorców poprzez badanie rynku,             w Europie, bo nie występuje bariera geograficzna. Inne przeszko-
doradztwo w  kwestii strategii eksportu i  inwestycji za granicą,        dy to administracyjna (np. inny system prawny), ekonomiczna
oferowanie korzystnych instrumentów finansowych pomocnych                (np. rozwój gospodarczy) i  kulturowa. Wychodzimy w  świat,
w  zaistnieniu na obcych rynkach. Nastąpią zmiany w  prawie              bo chcemy zwiększyć skalę działalności (świadoma decyzja).
gospodarczym poprzez jego uproszczenie, ograniczające biuro-             Firmy nieobecne zagranicą stwierdzają, że mają jeszcze wiele
krację i przyspieszające orzecznictwo sadowe. Temu ma służyć             do zrobienia na polskim rynku. Ale barierą jest też brak wiedzy
pakiet stu ułatwień dla firm, a  z  nich dwanaście ustaw będzie          jak tam dotrzeć (obawa ryzyka). Dla wielu firm wejście na rynki
procedowanych do końca br. Będą wśród nich m.in. ustawy:                 zagraniczne stanowi pokonanie bariery – wyczerpały się możli-
                             o zmianie ustawy Kodeks postępowania        wości działania w kraju, a chcą się rozwijać. Pojawia się kwestia
                             administracyjnego; o zmianie niektórych     budowy własnej strategii rozwoju. Ekspansja globalna nie jest
                             ustaw w  celu ułatwienia dochodzenia        celem samym w sobie, musimy ją podporządkować wzrostowi
                             wierzytelności; o  zmianie niektórych       wartości firmy – to niełatwe zadanie, z badań wynika, że jedna
                             ustaw w celu poprawy otoczenia prawne-      firma na dziesięć osiąga na tej drodze stały zysk. Trzeba dokonać
                             go przedsiębiorców; o zmianie niektórych    wyboru działania. Wśród badanych firm dominuje model zarzą-
                             ustaw w związku z sukcesją przedsiębior-    dzania eksportem z  kraju (rozwój organiczny), tylko 4% z  nich
                             stwa osoby fizycznej; o prostej spółce ak-  dokonuje przejęć, 74% nie buduje za granicą struktur. Ekspansja
                             cyjnej; o ubezpieczeniach eksportowych      zagraniczna przebiega ostrożnie: jeden partner, jeden kontakt.
                             udzielanych przez Skarb Państwa. Pojawi     – Chciałbym przestrzec nią zainteresowanych przed popełnieniem
                             się projekt założeń do Pakietu tzw. Kon-    trzech typów błędów. Pierwszy to zbyt ambitne cele w  zakresie
                             stytucji Biznesu. SOR będzie finansowa-     wzrostu, prowadzą do ignorowania ryzyka i wchodzenia w obsza-
                             ny ze środków publicznych i prywatnych      ry, na rynki, gdzie firma ma małe szanse na sukces. Drugi – niektó-
                             oraz źródeł zagranicznych.                  re rynki i okazje z nimi związane wydają się tak atrakcyjne, modne,
                               Drugim prelegentem był Michał Tro-        że menedżerowie tracą zdolność do obiektywnej analizy (np. mu-
Michał Trojanowski           janowski, Dyrektor Projektów Korpora-       simy być w Chinach, przyszłość jest w usługach, musimy mieć swój
– Dyrektor Projektów         cyjnych w ICAN Institute sp. z o.o., który  sklep internetowy). A  wystarczy chłodna analiza. Trzeci – wiara
Korporacyjnych               przedstawił odpowiedź na pytanie za-        w swoje nieograniczone umiejętności, czyli próżność i zadufanie.
w ICAN Institute sp. z o.o.  warte w tytule referatu – „Ekspansja za-    Otóż menedżerowie, którzy odnieśli sukces często stają się aro-
                                                                         ganccy przypisując swoim umiejętnościom powodzenie firmy. Co
                                                                         więcej traktują te umiejętności, jako łatwo transferowalne do in-
                                                                         nych przedsięwzięć (np. bariera geograficzna czy administracyjna
                                                                         wejścia na kolejny rynek może okazać się zbyt duża). Największe

32 KONSTRUKCJE STALOWE        6/143
                             12.2016
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37