Page 32 - Konstrukcje Stalowe Nr 143
P. 32
i inwestycyjnej pozwoli polskim przedsiębiorstwom na osiąga- Z ŻYCIA IZBY
nie: większych i zdywersyfikowanych przychodów, wyższej wy-
dajności i rentowności oraz lepszego poziomu technologiczne- graniczna strategiczna ambicja czy konieczność?”. ICAN pro-
go, co przełoży się na poprawę ich konkurencyjności na rynkach wadzi systematyczne badania jak polskie firmy radzą sobie na
zagranicznych. Powstanie m.in. system promocji gospodarki, rynkach zagranicznych (uczestniczy w nich ok. 500 firm, zatrud-
zintegrowany system promocji kultury polskiej za granicą, spój- niających ponad 100 osób, z minimalnym obrotem 10 mln zł), na
ny portal promocji eksportu, nadane zostaną nowe kompeten- których z roku na rok są liczniej obecne (z badanych 45%). Punk-
cje KUKE, rząd będzie ułatwiał dostęp do źródeł finansowania tem wyjścia badań jest ustalenie aspiracji i celów rodzimych
szczególnie sektorowi MSP i wspierał udział przedsiębiorców menedżerów. Prelegent stwierdził, że słyszy na co dzień od nich
w zagranicznych targach i wyjazdach. Polską Agencję Informa- o trudnych warunkach makroekonomicznych, a przecież ktoś na
cji i Inwestycji Zagranicznych zastąpi Polska Agencja Inwestycji rynku wygrywa. Sukces odnosi firma, która się rozwija. Aspira-
i Handlu (jej budżet „na początek” wyniesie 100 mln zł), która cje dotyczące rozwoju idą w różnych kierunkach, innymi słowy
będzie podlegała Polskiemu Funduszowi Rozwoju. Likwidacji chodzi o strategie, które wskazywane nierzadko przez przedsię-
ulegnie 49 Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji, których biorców bywają wewnętrznie sprzeczne. Trzeba dokonać wybo-
kompetencje nakładały się na działalność ambasad i konsula- ru, gdzie chcemy działać, jacy będą docelowi klienci, jaki rynek,
tów, wobec czego przedsiębiorcy nie wiedzieli gdzie się zgłaszać czym się chcemy wyróżnić itp.
ze swymi problemami dotyczącymi wejścia na rynki zagranicz-
ne. System zostanie ujednolicony, pojawi się 69 trade office'ów, Badania wykazały, że firmy są zainteresowane obecnością na
czyli zagranicznych przedstawicielstw PAIiH, działających poza rynkach zagranicznych. A zatem na jaki wejść, jeden czy kilka, na
placówkami dyplomatycznymi, które zajmą się promocją Pol- Wschodzie czy Zachodzie, czym się wyróżnić – to pytania stra-
ski, wspieraniem inwestycji polskich za granicą, przyciąganiem tegiczne. Trzeba zdefiniować poziom aspiracji, np. czy chcemy
do nas innowacyjnych inwestycji zagranicznych. Będą świad- zająć silną pozycję w regionie? Badane firmy są obecne głównie
czyły usługi na rzecz przedsiębiorców poprzez badanie rynku, w Europie, bo nie występuje bariera geograficzna. Inne przeszko-
doradztwo w kwestii strategii eksportu i inwestycji za granicą, dy to administracyjna (np. inny system prawny), ekonomiczna
oferowanie korzystnych instrumentów finansowych pomocnych (np. rozwój gospodarczy) i kulturowa. Wychodzimy w świat,
w zaistnieniu na obcych rynkach. Nastąpią zmiany w prawie bo chcemy zwiększyć skalę działalności (świadoma decyzja).
gospodarczym poprzez jego uproszczenie, ograniczające biuro- Firmy nieobecne zagranicą stwierdzają, że mają jeszcze wiele
krację i przyspieszające orzecznictwo sadowe. Temu ma służyć do zrobienia na polskim rynku. Ale barierą jest też brak wiedzy
pakiet stu ułatwień dla firm, a z nich dwanaście ustaw będzie jak tam dotrzeć (obawa ryzyka). Dla wielu firm wejście na rynki
procedowanych do końca br. Będą wśród nich m.in. ustawy: zagraniczne stanowi pokonanie bariery – wyczerpały się możli-
o zmianie ustawy Kodeks postępowania wości działania w kraju, a chcą się rozwijać. Pojawia się kwestia
administracyjnego; o zmianie niektórych budowy własnej strategii rozwoju. Ekspansja globalna nie jest
ustaw w celu ułatwienia dochodzenia celem samym w sobie, musimy ją podporządkować wzrostowi
wierzytelności; o zmianie niektórych wartości firmy – to niełatwe zadanie, z badań wynika, że jedna
ustaw w celu poprawy otoczenia prawne- firma na dziesięć osiąga na tej drodze stały zysk. Trzeba dokonać
go przedsiębiorców; o zmianie niektórych wyboru działania. Wśród badanych firm dominuje model zarzą-
ustaw w związku z sukcesją przedsiębior- dzania eksportem z kraju (rozwój organiczny), tylko 4% z nich
stwa osoby fizycznej; o prostej spółce ak- dokonuje przejęć, 74% nie buduje za granicą struktur. Ekspansja
cyjnej; o ubezpieczeniach eksportowych zagraniczna przebiega ostrożnie: jeden partner, jeden kontakt.
udzielanych przez Skarb Państwa. Pojawi – Chciałbym przestrzec nią zainteresowanych przed popełnieniem
się projekt założeń do Pakietu tzw. Kon- trzech typów błędów. Pierwszy to zbyt ambitne cele w zakresie
stytucji Biznesu. SOR będzie finansowa- wzrostu, prowadzą do ignorowania ryzyka i wchodzenia w obsza-
ny ze środków publicznych i prywatnych ry, na rynki, gdzie firma ma małe szanse na sukces. Drugi – niektó-
oraz źródeł zagranicznych. re rynki i okazje z nimi związane wydają się tak atrakcyjne, modne,
Drugim prelegentem był Michał Tro- że menedżerowie tracą zdolność do obiektywnej analizy (np. mu-
Michał Trojanowski janowski, Dyrektor Projektów Korpora- simy być w Chinach, przyszłość jest w usługach, musimy mieć swój
– Dyrektor Projektów cyjnych w ICAN Institute sp. z o.o., który sklep internetowy). A wystarczy chłodna analiza. Trzeci – wiara
Korporacyjnych przedstawił odpowiedź na pytanie za- w swoje nieograniczone umiejętności, czyli próżność i zadufanie.
w ICAN Institute sp. z o.o. warte w tytule referatu – „Ekspansja za- Otóż menedżerowie, którzy odnieśli sukces często stają się aro-
ganccy przypisując swoim umiejętnościom powodzenie firmy. Co
więcej traktują te umiejętności, jako łatwo transferowalne do in-
nych przedsięwzięć (np. bariera geograficzna czy administracyjna
wejścia na kolejny rynek może okazać się zbyt duża). Największe
32 KONSTRUKCJE STALOWE 6/143
12.2016