Page 32 - Konstrukcje Stalowe Nr 142
P. 32
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH
Udzielanie zamówień
wspó finansowanych ze środków unijnych
przez podmioty prywatne
NaPODMIOCIE, KTÓRY UZYSKAŁ DOTACJĘ Z FUNDUSZY EU-
ROPEJSKICH ciążą konkretne obowiązki w zakresie wydat- Po trzecie, przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obej-
kowania pozyskanych w ten sposób środków. Tyczy się to mujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej,
między innymi zlecenia wykonania usług, dostaw lub robót budowlanych budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynko-
w ramach realizacji projektu, współfinansowanego ze środków unijnych wych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków
(a więc takiego, na które wydatki stanowią koszty kwalifikowalne w ra- wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane
mach projektu). Beneficjent dotacji powinien przeprowadzić odpowiednio z takimi robotami budowlanymi. W tym miejscu warto podkreślić, że
zorganizowaną procedurę wyboru wykonawcy, z zachowaniem zasad rów- wyliczenie to ulegnie pewnej modyfikacji po wejściu w życie nowelizacji
nego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, a w niektórych Ustawy Pzp, która została przyjęta przez Sejm 13 maja 2016 r. jako usta-
przypadkach przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień wa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych i niektórych innych
publicznych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 907, ze zm.; dalej: Ustawa Pzp). ustaw i procedowana jest w tym momencie w Senacie RP.
Prawo zamówień publicznych Obok prawa zamówień publicznych
Oczywiste jest, że do przestrzegania przepisów Ustawy Pzp zobowią- Podmioty sektora finansów publicznych, które przyznają środki finan-
zane są podmioty publiczne. Pamiętać jednak należy, że w określonych sowe na dofinansowanie projektu, mogą uzależnić ich przyznanie od za-
sytuacja obowiązek ten ciąży także na podmiotach prywatnych. Zgodnie stosowania przy ich wydatkowaniu zasad równego traktowania, uczciwej
bowiem z art. 3 ust. 1 pkt 5 Ustawy Pzp, należy ją stosować jeśli spełnione konkurencji i przejrzystości (art. 3 ust. 3 Ustawy Pzp). Jak wskazuje się
są łącznie trzy przesłanki. w piśmiennictwie, przepis ten ma jednak charakter wyłącznie informa-
cyjny, bowiem „podmioty takie, zawierając umowę cywilnoprawną o do-
Po pierwsze, ponad 50% wartości udzielanego przez podmiot prywat- finansowanie projektu, mogą w dowolny sposób ukształtować jej treść
ny zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez pod- w zakresie obowiązków otrzymującego dofinansowanie związanych
mioty, które ogólnie można określić mianem podmiotów publicznych. z wydatkowaniem środków”.
Pod drugie, wartość zamówienia jest równa lub przekracza tak zwa- Nadto, kwestia ta regulowana jest niejednokrotnie w ustawach szcze-
ne progi unijne, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 gólnych. Tak też w art. 6c ust. 1 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Roz-
ust. 8 Ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem, Prezes Rady Ministrów okre- woju Przedsiębiorczości „podmiot, który ubiega się o udzielenie wsparcia
śla w drodze rozporządzenia, kwoty wartości zamówień oraz konkursów, przeznaczonego na zakup towarów lub usług lub otrzymał od Agencji takie
od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędo- wsparcie i nie jest zobowiązany do wyboru wykonawcy z zastosowaniem
wi Publikacji Unii Europejskiej, mając na względzie obowiązujące w tym przepisów o zamówieniach publicznych, dokonuje wyboru wykonawcy
zakresie przepisy prawa Unii Europejskiej. Stosownie do rozporządzenia z zachowaniem zasad przejrzystości i uczciwej konkurencji”. Ustęp 2 wska-
Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie kwot war- zuje dodatkowo, że podmiot taki nie może dokonać zakupu towarów lub
tości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek usług od podmiotów powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo. Przy
przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz.U. czym w tym przypadku przez powiązanie kapitałowe lub osobowe rozu-
z 2015 r., poz. 2263) w przypadku zamówień, których przedmiotem są ro- mie się wzajemne powiązanie między takim podmiotem a wykonawcą,
boty budowlane jest to zawsze kwota 5 225 000 euro. Zgodnie zaś z roz- polegające na: 1) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej
porządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015 r. w spra- lub spółki osobowej; 2) posiadaniu udziałów lub co najmniej 5% akcji;
wie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę 3) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego,
przeliczenia wartości zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2254) prokurenta, pełnomocnika; 4) pozostawaniu w takim stosunku praw-
średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przelicza- nym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości, co
nia wartości zamówień publicznych wynosi 4,1749 zł. W efekcie zamó- do bezstronności w wyborze wykonawcy, w szczególności pozostawanie
wieniami publicznymi na roboty budowlane o wartości powyżej progów w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
unijnych są te, których wartość wynosi 21 813 852,50 zł. W przypadku w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do dru-
zamówień na dostawy i usługi kwoty te są mniejsze. Jeśli mowa o pod- giego stopnia lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
miotach innych niż jednostki sektora finansów publicznych jest to kwota
209 000 euro (872 554,10 zł), a w przypadku zamówień sektorowych oraz Tak też przykładowo we wzorze umowy o dofinansowanie w ramach
zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa: 418 000 euro konkursu nr 2 w ramach poddziałania 3.2.1 Badania na rynek Progra-
(1 745 108,20 zł). mu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020 wprost wskazano, że
Beneficjent przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
Konrad Majewski zamówienia z zachowaniem zasad określonych w art. 6c ustawy o PARP,
radca prawny z SMW Legal Stolarski, Majewski i Współpracownicy Kancelaria Radców w tym zasady przejrzystości, uczciwej konkurencji i równego traktowania
Prawnych, redaktor budujwprawie.pl i nowezamowieniapubliczne.eu, oferentów. Dodatkowo we wzorze tym wskazano, że w przypadku zamó-
ekspert z zakresu prawa zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, wień, do których nie stosuje się Ustawy Pzp, co do których postępowanie
prawa antymonopolowego i warunków kontraktowych FIDIC, o udzielenie zamówienia wszczęto przed dniem zawarcia umowy o do-
konrad.majewski@smw.legal finansowanie, w celu upublicznienia zapytanie ofertowe jest wysyłane
do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje
Kamil Stolarski trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia oraz publiko-
radca prawny z SMW Legal Stolarski, Majewski i Współpracownicy Kancelaria Radców wane wraz z informacją o wyniku postępowania na stronie internetowej
Instytucji Pośredniczącej oraz stronie internetowej zamawiającego, o ile
Prawnych, redaktor naczelny budujwprawie.pl, doktorant na Wydziale Prawa posiada taką stronę.
i Administracji UJ, kierownik projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki,
kamil.stolarski@smw.legal
32 KONSTRUKCJE STALOWE 5/142
10.2016