Page 22 - Konstrukcje Stalowe Nr 140
P. 22
Panorama Firm
Wysoka rentowność brutto ze sprzedaży
– Z budżetu unijnego zaplanowanego dla Polski w nowej
perspektywie jakieś 40–60% środków zostanie przezna-
czone na budowę sieci autostrad i dróg kolejowych, a łącz-
nie do branży budowlanej trafi kilkaset miliardów złotych.
Nie wyobrażam sobie, żeby rynek wchłonął te pieniądze
bez naszego udziału – uważa ANDRZEJ GOŁAWSKI, Pre-
zes Zarządu Mostostal Warszawa, w rozmowie z Jerzym
Bojanowiczem.
• Mostostal Warszawa obchodzi 70-lecie. Jak pan je ocenia? dawno oficjalnie otwarte Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki.
– Patrząc na dorobek Mostostalu Warszawa trudno oprzeć się wra- Budynek toruńskiej sali koncertowej zachwyca architekturą, akustyką
żeniu, że Polska rosła razem z nami. Mostostal Warszawa powstał i ścianami zdobionymi mozaiką z kruszonej cegły. I był wielokrotnie
28 maja 1945 r. Założyli go ludzie, którzy budowali mosty razem nagradzany, m.in. otrzymał statuetkę Bryły Roku 2015, a sam projekt
z Konstantym Rudzkim, właścicielem przedsiębiorstwa stalowego. został wytypowany do pierwszej nagrody na Światowym Festiwalu Ar-
W latach 1895–1915 zakłady Rudzkiego wybudowały blisko 30 000 chitektury. Artyzmem charakteryzuje się też terminal pasażerski na lot-
mostów kolejowych i drogowych na terenie byłego carskiego impe- nisku w Szymanach, który stylem nawiązuje do kultury regionu Mazur.
rium, m.in. na kolei amurskiej i ussuryjskiej. Wśród zrealizowanych
obiektów są takie, które całkowicie zmieniły światowe trendy w bu- Na uwagę zasługuje również rewitalizacja unikatowego w skali
downictwie, wyznaczały kierunki rozwoju polskiej myśli technicz- światowej, zabytkowego XIX-wiecznego Kanału Elbląskiego. Przy-
no-inżynieryjnej. Przykładem jest wybudowany w 1929 r. w Mau- wróciliśmy świetność wszystkim pochylniom kanału, przeprowadza-
rzycach na rzece Słudwii pierwszy na świecie most spawany według jąc prace remontowe, hydrotechniczne i mechaniczno-technologiczne.
projektu prof. Stefana Bryły. Był to prawdziwy przełom w mostow- Innym przykładem rewitalizacji jest Muzeum Pragi. Prawdziwe dzieło
nictwie, ponieważ do dziś powszechnie korzystamy z technik spawal- sztuki, ponieważ zachowaliśmy oryginalną konstrukcję budynku. Zruj-
niczych w tych konstrukcjach. nowana kamienica przy Targowej nabrała dzięki nam nowego życia.
Pierwszą realizacją Mostostalu Warszawa była odbudowa Mostu Po-
niatowskiego. Zresztą po wojnie mostostalowcy odbudowali wszystkie Z obiektów sportowych na uwagę zasługuje wielofunkcyjna Tau-
przeprawy drogowe w stolicy, a także byli wykonawcą warszawskich ron Arena w Krakowie czy przepięknie oświetlony Stadion Miejski
mostów – wyjątkiem jest most im. Marii Curie-Skłodowskiej (tzw. w Tychach. Zrealizowaliśmy także kilka istotnych projektów nauko-
most Północny). To my realizowaliśmy inwestycje przemysłowe o klu- wo-oświatowych: Kampus w Białymstoku, Bibliotekę Akademicką
czowym znaczeniu: cementownie w południowo-wschodniej Polsce, w Katowicach, supernowoczesne centrum informatyczne Cyfronet
kombinaty metalurgiczne w Nowej Hucie, Stalowej Woli i Warszawie, i Centrum Energetyki dla AGH, a także Centrum Nauk Stosowanych
zakłady azotowe w Puławach, rafinerię w Płocku, zakłady chemiczne w Chorzowie.
we Włocławku i Bydgoszczy. Przełomem była ekspansja zagraniczna,
rozpoczęta w 1973 r. montażem zbiornika kulistego na gaz w Berlinie. Powodem do dumy są też wspomniane warszawskie mosty. Na
Budowaliśmy w Libii, Niemczech, Francji, w krajach skandynawskich tej liście nie może również zabraknąć największego na świecie mo-
oraz na terenie obecnej Rosji i państw bałtyckich. stu podwieszanego: Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu oraz inno-
Kamieniem milowym w historii firmy było objęcie pakietu więk- wacyjnego mostu z kompozytów FRP. Z historycznych realizacji,
szościowego akcji Mostostalu przez hiszpańską spółkę Acciona. Dy- ukończonych współcześnie, naszą wizytówką jest też Krakowskie
namiczny rozwój Spółki był sprzężony ze wzrostem gospodarczym Przedmieście czy cieszące się niesłabnącym zainteresowaniem war-
kraju, który napędzały kontakty z Zachodem, obecność zagranicznego szawskie Filtry. Warto również wskazać stacje pierwszej linii metra,
kapitału i funduszy unijnych. Zmieniały się warunki rynkowe, rosły a idąc tropem infrastruktury, nie można nie wspomnieć o dziesiątkach
możliwości, mogliśmy wybierać, w jakim kierunku chcemy się roz- kilometrów dróg oraz węzłach drogowych, np. w ciągu autostrady A2
wijać. Na początku lat 90. ub. wieku zaczęliśmy budować Grupę Ka- czy należącego do obwodnicy Warszawy węzła Konotopa.
pitałową. Był czas, że w jej składzie znajdowało się aż 18 podmiotów,
nie wliczając Mostostalu Warszawa. • Przejdźmy do współczesności: jak pan ocenia koniunkturę na
Kiedy Polska stała się członkiem Unii Europejskiej i do kraju rynku?
zaczęły spływać fundusze unijne, firma wkroczyła na ścieżkę przy-
śpieszonego rozwoju – zdywersyfikowała swoją ofertę. W latach – Załamanie na rynku stali jest związane z globalną nadpodażą tego
2007–2010 tempo było zawrotne. Notowaliśmy rekordowe zyski. surowca. W okresie przejścia z jednej perspektywy budżetowej Unii
Liczba zawartych kontraktów również nie była nigdy tak wysoka jak
wtedy. W szczytowym momencie Spółka miała roczne obroty na po-
ziomie 2,5 mld zł. Kryzys, który w latach 2011–2013 spowodował
załamanie na rynku, uderzył mocno w polski sektor budowlany. Jak
wiele firm, Mostostal znalazł się w trudnym położeniu, ale dzięki
przeprowadzonej restrukturyzacji przetrwaliśmy. Mostostal Warsza-
wa stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku, ofe-
rującą zdywersyfikowaną i szeroką gamę usług budowlanych.
• Z jakich inwestycji jest pan najbardziej dumny?
– W ostatnich latach Mostostal Warszawa zakończył realizację co
najmniej kilku obiektów, które wyróżniają nas na tle konkurencji i za-
padają w pamięć ze względu na swój wyjątkowy charakter. To nie-
22
czerwiec 2016 3(140)