Page 6 - Konstrukcje Stalowe Nr 187
P. 6
PANORAMA FIRM
Polska
– inwestycyjna stagnacja
Należy do jednej z najnowocześniejszych firm wytwarzających konstrukcje stalowe nie tylko na naszym rynku,
ale zapewne i europejskim. Jej początki były skromne. Oto w 1991 r., czyli na początku zmiany ustroju politycz-
nego, w niewielkiej miejscowości Nowa Wieś Wielka, nieopodal Bydgoszczy, powstaje na działce o powierzchni
2
2
1200 m nieduży zakład o nazwie Metalbark, z halą liczącą 200 m , budynkiem administracyjno-mieszkaniowym
i biurem właściciela na 4 m . Rusza produkcja na rynek lokalny prostych konstrukcji stalowych, takich jak balu-
2
strady, kraty czy płoty.
Dzisiaj, w roku 2024, to trzy firmy prowadzone przez zało-
życiela, Prezesa Zbigniewa Barłoga i jego żonę Barbarę Ka-
sica-Barłóg. Dwa zakłady o powierzchni hal przekraczających
2
15 tys. m i spółka zarządzająca Parkingiem pod Blankami, zlo-
kalizowanym w centrum Bydgoszczy.
Metalbark sp. z o.o. sp.k. ma siedzibę główną w Bydgoszczy
i oddział w Nowej Wsi Wielkiej, ale na dobrą sprawę główny
zakład produkcyjny na terenie Bydgoskiego Parku Przemy-
słowo-Technologicznego, będącego częścią Pomorskiej Spe-
cjalnej Strefy Ekonomicznej. W pierwszej lokalizacji powstają
konstrukcje małej i średniej wielkości, w drugiej wielkogabary-
towe.
Pierwsze dwie dekady
Zbigniew Barłóg na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego stulecia m.in. z młotka, szlifierki, wypalarki na fotokomórkę, przecinarki,
był szefem wydziału konstrukcji stalowych w przedsiębiorstwie palnika (kupowaliśmy używany sprzęt w Niemczech). Rosło za-
zagranicznym Porta. Doświadczenie, fascynacja stalą jako ma- trudnienie, szkoliliśmy młodych ludzi. W latach 1995–97 pojawiły
teriałem konstrukcyjnym i nowa rzeczywistość ustrojowa spra- się pierwsze zlecenia z zagranicy (np. wyprodukowaliśmy ciężkie
wiają, że myśli o założeniu własnej firmy. balustrady zainstalowane w gmachu Bundestagu). Kolejnym był
– Znałem rynek bydgoski, miałem kontakty z licznymi tutejszy- kontrakt na dostawę konstrukcji stalowych do budowy wielo-
mi przedsiębiorstwami. Uruchomiłem firmę najpierw oferując poziomowych parkingów na berlińskim lotnisku Tegel i podlon-
niewielkie konstrukcje, z czasem większe np. dla kolejnictwa, dyńskim Heathrow. I one otworzyły nam w pełni rynki europej-
a także hale. Sukcesywnie ją rozbudowaliśmy, kupiliśmy teren skie: Niemcy, Wielka Brytania, Skandynawia, Austria, Holandia,
obok posiadanego, łącznie sięgnął 1,6 ha. Istotnym wówczas Luksemburg, USA. Rynkami zagranicznymi zajmuje się moja
problemem były trudności z nabyciem materiału do produkcji, małżonka, pełniąc funkcję Wiceprezesa – mówi Prezes Barłóg.
zleceń nie brakowało. Zatrudnialiśmy 6 osób. Nabyliśmy kolej- I dodaje: – Wspominam ten czas z sentymentem. Nadal zamie-
ny kawałek ziemi i w 1998 r. postawiliśmy halę o powierzchni rzałem rozbudować zakład produkcyjny, powstał plan budowy
1600 m , ogrzewaną, z socjalnym zapleczem (sfinansowana zo- nowej hali.
2
stała ze środków własnych i niewielkiego kredytu). Była zainsta- I tak się stało. W 2007 r. zostaje oddana do użytku hala licząca
2
lowana suwnica, ale nie było maszyn. Wyposażenie składało się 2215 m , której koszt wyniósł wraz z maszynami ok. 12 mln zł
(środki własne i kredyt). Powstała także niewielka malarnia,
część produkowanych elementów była malowana a większość
cynkowana. Została zainstalowana mała, ale z prawdziwego
zdarzenia, jak mówi Zbigniew Barłóg, linia technologiczna
w skład której wchodziło urządzenie firmy Kaltenbach do wy-
krawania otworów w kształtownikach i płaskownikach, śru-
townica marki Gietart oraz centrum obróbcze do kształtowni-
ków Peddinghaus, a także prasa do gięcia i prostowania belek
firmy Stierli-Bieger.
– Uważam z perspektywy minionych lat, że to była bardzo
trafna decyzja inwestycyjna. Już w 2008 r., dysponując no-
woczesnymi maszynami tudzież potencjałem pracowniczym
i technologicznym, trafiały do nas coraz liczniejsze zlecenia za-
równo krajowe jak i zagraniczne, i to od dużych przedsiębiorstw.
Miesięczna produkcja wynosiła od 500 do 900 t. Dobry był tak-
że następny rok. Inwestycja zwróciła się w dwa lata, a rentow-
ność firmy sięgała 20%. W latach 2010–11 pojawił się kryzys, ale
6 KONSTRUKCJE STALOWE 12.2024
4/187