Page 5 - Konstrukcje Stalowe Nr 186
P. 5
Kolej na kolej.
Następna stacja – Polcynk Sp. z o.o.
Polcynk Sp. z o.o. Grupa Kapitałowa Konsorcjum Stali S.A. to firma specja-
lizująca się w szeroko pojętym obszarze budownictwa inżynieryjnego. Dzięki boga-
temu doświadczeniu oraz licznym dopuszczeniom do stosowania na liniach kolejo-
wych zarządzanych przez PKP PLK S.A., Polcynk od wielu lat jest jednym z wiodących
producentów konstrukcji stalowych, wytwarzanych dla potrzeb branży kolejowej nie
tylko w Polsce, ale również w innych krajach UE. Ponadto, z powodzeniem realizuje
różnej wielkości projekty stale produkując m.in. hale produkcyjne i magazynowe,
sklepy, regały wysokiego składowania, bariery przemysłowe, elementy wsporcze, czy
też konstrukcje dla innych branż jak np.: automotive, energetyka, technologie wodne.
Ruszają wraz pociągi dwa, z miasteczka B do miasta A
Nic tak nie cieszy i nie motywuje jak zobaczenie efektów swojej wytężonej pracy.
A jeśli tę satysfakcję można poczuć przy okazji urlopu siedząc na walizce w pocią-
gu do Gdyni / Zakopanego / Białegostoku / Szczecina / Zabrza / Łodzi / ... / Starego
Sącza (niepotrzebne skreślić) to uśmiech mimowolnie pojawia się na spracowanej konstrukcji kolejowych – mówi Cezary Kucharski, Prezes Zarządu Polcynk Sp. z o.o.
twarzy i siły na kolejne wyzwania same wstępują w człowieka. I nawet mocno prze- Jest to jak dotąd jeden z największych kontraktów realizowanych przez Polcynk
ciętne dogodności w podróży przestają mieć jakiekolwiek znaczenie. Jeden słup, w całej historii jego istnienia. Ponieważ jednak apetyt na podróże rośnie w miarę
drugi, trzeci, piętnasty, czterdziesty... bramki semaforowe... o, wsporniki... wraz ze przemierzania kolejnych kilometrów, a możliwości firmy zwiększają się dzięki re-
zmieniającym się krajobrazem zwiększa się liczba stalowych konstrukcji kolejowych alizowanym inwestycjom, podtrzymywaniu dotychczasowych relacji zawodowych
wyprodukowanych w Polcynku. Bycie jednym z liderów tej branży w końcu zobowią- oraz poszerzaniu wachlarza kontaktów biznesowych – z całą pewnością nie jest to
zuje. Jakież to jest emocjonujące! ostatni tego typu projekt realizowany przez firmę Polcynk.
Jedzie pociąg z daleka Nie samym pociągiem Polcynk żyje
Nie jest żadną tajemnicą, że ostatnie lata były dla branży konstrukcji stalowych Bez względu na to, jak w danym momencie prezentuje się wskaźnik koniunktury
niezwykle trudne. Niestabilna sytuacja związana z wojną na Ukrainie, stale rosnące w przemyśle kolejowym, Polcynk stale wysyła (niekoniecznie pociągiem) na rynek
ceny energii i wysoka inflacja sprawiły, że wiele inwestycji zostało wstrzymanych. Polski, Niemiec, Francji, Holandii, Czech i wielu innych europejskich krajów różnorod-
Realny popyt na stal był słaby, nastąpiło odczuwalne spowolnienie gospodarcze dla ne konstrukcje budowlane, a jeśli jest taka potrzeba – także je montuje. Podróżując
całej branży stalowej. Bolesny spadek koniunktury nastąpił również w przypadku po Europie Zachodniej istnieje spora szansa m.in. zrobienia zakupów w niemieckich
inwestycji kolejowych. Pomimo rozstrzygniętych przetargów, umowy z Generalnymi sklepach, których hale magazynowe powstały w oparciu o konstrukcje wyproduko-
Wykonawcami nie były podpisywane z powodu braku finansowania. Każdy pasażer wane w Radomiu (tak, tak... nie tylko słynne lotnisko... z pozytywów zlokalizowany
wyczekujący z niecierpliwością na pociąg z Brukseli co chwilę spoglądał na tablicę jest tutaj dobrze prosperujący Polcynk). Wachlarz dotychczas zrealizowanych projek-
z wciąż wydłużanym czasem przyjazdu odblokowanych środków na peron. To chyba tów jest jednak o wiele szerszy... instalacje i ciągi technologiczne, obiekty widowi-
najbardziej opóźniony pociąg w historii... skowo-sportowe i kulturalne, bariery przemysłowe, regały wysokiego składowania,
kontenery ze zsypami, czy precyzyjne ramy pod urządzenia to tylko jedne z licznych
Transportem kolejowym na północny-wschód konstrukcji niekolejowych, które wyjechały z firmy Polcynk w ciągu ostatnich kilku lat.
– tam musi być jakaś cywilizacja! Wykorzystując w pełni możliwości oraz zasoby firmy, stale inwestując w jej mo-
Perspektywa opóźnionego pociągu mającego przywieźć w swoich wagonach mi- dernizację oraz zakup kolejnych maszyn i urządzeń, jak również otwierając się na
liardy z KPO m.in. na ogromne inwestycje kolejowe zmusiła wiele firm do szukania nowe rynki – Polcynk realizuje strategię swojego rozwoju opartą przede wszystkim
rozwiązań, w których zakład mógłby wykorzystać w stu procentach swój potencjał na dywersyfikacji przedsiębiorstwa.
i możliwości. – Nikt nie siedział z założonymi rękami czekając, aż europejski problem
spowolnienia gospodarczego rozwiąże się sam. Ciężko pracowaliśmy nad tym, żeby zbu- Bilety jeszcze dostępne
dować dobrą relację z nowymi kontrahentami i dokonać ekspansji stalowych konstrukcji – Tak, jak kolej rozwinęła się od drezyn, do pociągów wysokich prędkości, tak, mamy
kolejowych na rynki zagraniczne, gdzie sytuacja w branży była i jest bardziej stabilna niż nadzieję, będzie rozwijał się Polcynk. Kto chce z nami przeżyć tę podróż – zapraszamy
w Polsce. Nasz mały wielki sukces w postaci nawiązania owocnej współpracy z jednym do współpracy. Od projektu, poprzez jego realizację, aż do serwisu powykonawczego
z hiszpańskich Klientów sprawił, że w dużym stopniu wypełniliśmy portfel zamówień – z prędkością TGV i precyzją Shinkansena – śmieje się Marek Dziedzic, Wiceprezes
i przez ostatnie półtora roku mamy możliwość dostarczenia na Litwę blisko 2200 ton Zarządu Polcynk Sp. z o.o.
Polcynk w liczbach
20 lat na rynku 5000 m2 powierzchni 250–350 ton produkowanych ok. 70 wykwalifikowanych ok. 25 mln zł sprzedaży ok. 2200 ton konstrukcji Setki punktów na mapie
hal produkcyjnych konstrukcji stalowych pracowników w ubiegłym roku kolejowej pozyskanej poza całej Europy lokalizujących
miesięcznie granice Polski w ciągu dostarczone konstrukcje
ostatniego półtora roku